Byta stort förband själv

hier

Trådstartare
Jag har ett stort sår på låret (12 stygn) efter en operation förra veckan. Jag har blivit instruerad att inte byta förband själv utan gå till en sjuksköterska var tredje dag.

Nu ska jag dock åka bort en vecka.. :cautious: Jag är van vid att sköta sår, även ganska stora, "tack vare" mitt mångåriga självskadande. Så jag tänker att jag visst borde kunna byta förbandet själv.

Vad ska man tänka på dock? Vanliga sår tvättar jag med klorhexedin, kan man göra det nu också? Jag ska ha ett förband som "andas" eftersom jag har fått en mindre infektion i såret (äter penicillin).

Kan jag köra med vanliga kompresser och gasbinda, eller blir det för tätt?
 
Sv: Byta stort förband själv

Men vet du va, eftersom du bryter läkarens ordination, tror jag att du ska fråga sköterskan vad du ska tänka på samt att de är medvetna om vad som kommer att ske. Det finns annars vårdcentraler även i andra delar av landet, om du avser att åka inom Sverige.
 
Sv: Byta stort förband själv

Reser du inom sverige duger vilken distriktsköterska som helst typ.
Annars hade jag ringt dem och frågat precis det du frågar här så att de kan ge högst aktuell information, också ifall det är något speciellt du ska tänka på ang. bad, andra bakterier och liknande utomlands.
 
Sv: Byta stort förband själv

Ha koll på om det börjar bli varbildning, då ska du in till hospitalet - det är få som har tillräcklig självbehärskning för att kunna klämma ut var ur större sår och du kan ju även i det läget behöva starkare penicillin.

Är såret torrt och fint utan överdriven svullnad så kan du ju byta själv. Men vid varbildning, överdriven svullnad, feber eller kraftigt vätskande så tycker jag att du ska ta dig in till sjukan.

Vätskar såret så är det bra att tvätta, annars är det viktigaste att du byter själva förbandet regelbundet. Men är det "kladd" så måste du hålla ordentligt rent, då kan klorhexedin vara användbart.

Det bästa är dock om du kan låta någon sjukvårdsutbildad titta på såret.

Sen hade jag ju personligen kanske velat byta förbandet oftare än var 3:e dag när det är högsommarvärme... men det är ju min egen högst personliga åsikt.

Och självklart så är alla former av badande totalt uteslutet !
 
Sv: Byta stort förband själv

Tack för alla svar :)

Att man kan gå till vilken distriktssköterska som helst har jag inte tänkt på, jag trodde man var tvungen att gå till den vårdcentral som man är inskriven på. Det lär ju bli bäst, de har ju större utbud av förband än vad som finns på apoteket.

Jag vågar knappt duscha, så badande blir det definitivt inte :) Att byta oftare än var 3:e dag kan nog också vara en bra idé, det lär ju snart bli rötmånad också...

Såret vätskar ganska mycket, hade återbesök hos läkaren igår och blev tvättad med sterilt vatten och byte av förband från plastöverdrag till någon slags skum/svampliknande kompresser så att det inte rinner runt en massa vätska i såret.
 
Sv: Byta stort förband själv

Vätskar det väldigt mycket så finns det specialkompresser som suger åt sig vätskan men utan att fastna. Annars kan man få göra salvkompresser om dom vill fastna för apoteken köper ju tyvärr ofta inte in de allra bästa kompresserna...
 
Sv: Byta stort förband själv

Dessutom är det så att om man tex skulle vilja ha ut något från en försäkring (tex vid komplikationer eller vanprydande ärr) så måste såren vara omlagda av utbildad personal (jag har precis fått reda på detta av mitt försäkringsbolag).
 
Sv: Byta stort förband själv

Hoppsan, det visste jag inte. Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om att det blir ett ärr.
 
Sv: Byta stort förband själv

Hoppsan, det visste jag inte. Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om att det blir ett ärr.

Fast det är väl himla bra om du kan få ut en massa pengar på ditt ärr om du har en försäkring som täcker det?

Jag fick 24000:- för mitt 15cm långa ärr på underarmen som knappt syns...
Det är ju liksom en schysst transport i bruksskick eller en trevlig resa eller ja vad som helst...
 
Senast ändrad:
Sv: Byta stort förband själv

Skulle inte vara helt fel :D Å andra sidan har jag lite dålig koll på om min hemförsäkring täcker sånt här. I vilket fall som helst har jag fått en skarp påminnelse att om man rider bör man ha en ordentlig olycksfallsförsäkring. (Skadan uppkom av avramling).
 
Sv: Byta stort förband själv

Fast det är väl himla bra om du kan få ut en massa pengar på ditt ärr om du har en försäkring som täcker det?

Jag fick 24000:- för mitt 15cm långa ärr på underarmen som knappt syns...
Det är ju liksom en schysst transport i bruksskick eller en trevlig resa eller ja vad som helst...

Det är synd att jag inte hade försäkring när jag fick sytt ett 15 cm långt sår på häcken. Eller ja, precis under rumpan på baksidan av låret. Det syns ju inte om jag har byxor och liknande men i baddräkt och trosor så är det rätt väl synligt :( Fast jag går inte utan kläder så ofta, inte ens när jag sover så ingen ser ju det.

Jag bytte själv förband där, eftersom det räckte gott och väl med att visa rumpan för den snygga läkaren som elakt stoppade nål i mig när han skulle ge bedövning, som gjorde ont som 17. Bedövningen verkade som bäst efter besöket så jag höll mig undan sedan :p Jag ville egentligen inte få det sytt eftersom det satt på ett så "intimt" ställe.... :o
 
Sv: Byta stort förband själv

Skulle inte vara helt fel :D Å andra sidan har jag lite dålig koll på om min hemförsäkring täcker sånt här. I vilket fall som helst har jag fått en skarp påminnelse att om man rider bör man ha en ordentlig olycksfallsförsäkring. (Skadan uppkom av avramling).

Japp jag har fått ersättning två gånger.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 161
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 158
Senast: Messy
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp