Byta stallplats vad tycker ni?

B

Buffalo_brud

Just nu funderar jag på att byta stallplats. Vad tycker ni?

Fördelar och nackdelar med stallen.

Stall 1 (där jag står nu)

NACKDELAR
*5 km hemifrån (måste cykla VARJE dag!)
*Dyrt:
900kr kallhyra
20 kr täcke på+av (per dag!)
2,5 kr kg Hösilage blir MINST 25kr/dag

Blir MINST 2100kr/månad

*Man har egna fodringar helger/helgdagar, lunchfodring i hagen+ kvällsfodrar själva varje dag
*En del tjafs i stallet
*Bara kallvatten (finns vattenkokare)
*Små skåp utan lås, liten foderkammare
*Spolning får ske utomhus med slang (kallvatten)

FÖRDELAR
*Himla mysigt och fint stall
*STORA hagar med träd+gräs
*Hästarna går ute morgon-kväll.
*Sandbana och bra ridvägar (mycket skog).

Stall 2
NACKDELAR
*Hagarna!!! Hästarna går i hagar som består av platt mark och utan träd (i dom flesta). I vissa finns inte ens gräs.

*Endast ute 10-12.00

FÖRDELAR
*NÄRA!
*Trevligt folk
*Man får allt förutom mockning i pris. In-utsläpp
havre, hö, mineraler.
*Stort och fint, fräscht
*Tillgång till ridhus/terrängbana/sanbanor 2 st/skog att rida i.
*Kunnigt folk+Instruktör.
*Stora fina skåp med mycket plats+LÅS
*Bra foderkammare
*Ordning och reda
*TORV att stå på
*Varm/kall vatten
*Spolningsplats
*Kommer hovslagare ofta (bra vid tex tappskor)
*inte mycket spring trots att det är en ridskola (avkillda delar privat/ridskola)

Kostar ynka 2200kr/månad för box!

Men Det värsta är ju hagarna! En häst håller längre med bra underlag, träd att skydda för vind och rusk, Trivs bättre i naturlig miljö.

Men å andra sidan så är det mycket bråk, dyrt i andra stallet. Fasst hagarna är PERFEKTA!!

*Behöver ett gott råd* Vad tycker ni?
:confused:

Om hästarna bara får vara ute 10-12.00 i stall 2, plus i dåliga hagar, så skulle jag definitivt inte välja det stallet.

Jag skulle själv välja stall 1, men om du inte är riktigt nöjd - finns det inga andra stall i närheten att välja på?

Lycka till! :)

Mvh Huntress

Man kan ju låta dom gå ute längre och på sommaren går dom in 16-17.00

Det finns inga andra stall att välja mellan tyvärr.

Och eftersom jag har en hopphäst och vill träna så måste jag rida till det stallet för att kunna det. I stall 1 finns 3 hinder+egengjorda bommar.. :crazy:

Men kan du inte arrangera at ta in din egen hest när du kommer då, så at pollen får atå ute länger?

Aja, baj, men tror nog jag ville valt stall 2... Prova at hitta en løsning med utegången!

Jo det går säkert, MEN problemet är det att då får hon stå SJÄLV och det kan hon INTE göra. :(

Eftersom alla andra tar in sina hästar vid 12.

Och det finns nog ingen som vill ha sin häst ute längre.

Vad gör man? Jag vill verkligen flytta dit det är det ända stallet i närheten med ridhus, men som sagt hagarna!

Dessutom är det SVINDYRT i stall nr1 och man får knappt inget till. Det man får med för 900 = kallhyra är box + lite halm.
Utsläpp på morgonen+fodring
Lunchfodring i hagen

Sedan tar man in själv+ egna fodringar kväll och helg. Även morgon/lunch och kvällsfodringar til hela stallet vissa helgdagar.

600kr månad=Täckesbyten
600kr MINST månad=Hösilage
600kr månad=Lindor av

Det blir en förmögenhet! Och allt detta får man MED i priset på stall2

Dessutom finns ingen JÄTTE kunnig i stall nr 1 möjligtvis 1-2 st.

och en sandbana...

Jag vill ju komma ut och TRÄNa och TÄVLA men det går inte på stall 1. Då det varken finns tränare eller möjligheter.

Men hästen håller ju längre med bra hagar m.m

SÅ VAD GÖR MAN? :confused:

Tyvär så har rätt många stallplatser dåliga hagar med lite/inget gräs eller träd...
Ska själv byta stallplats snart och har liknande funderingar, och som jag tänker så - har man köpt häst för att träna o tävla, så ska man se till att göra det med, annars är det slöseri med pengar, tid o intresse. Följaktligen tycker jag att du skall välja nr 2. Dessutom så är det oftast en ekonomisk fördel när "allt ingår". Står för allt själv nu, och det kostar ju multum!!! Jämför med de 1500 jag kommer att betala på det andra stället, där dessutom både in o utsläpp plus alla fodringar ingår...

Jo, men jag vill ju flytta till stall 2 men som sagt för hästens bästa så vill jag inte ha henne i nån lerig paddock utan en enda liten växt eller ett träd. Tråkigt liv. Träna träna träna och stå inne eller ute i ler "hagen" själv.

Jag kan tänka mig själv få tillbringa livet i en lerhage ...inte kul!

men jag vet inte hur jag ska göra. Kan ju kolla om dom inte kan fixa en hage till mig om jag betalar :D *hoppas går ju alltid*

Dom har ju fin ridteräng och så men hagarna är på "framsidan" närmst vägen och på baksidan är sommarhagarna och över de finns ingen tillsyn. och ingen plats för en ny hage. :(

Jag skulle stått kvar i stall 1. Skulle aldrig någonsin låta min häst stå i ett stall där de endast går ute 2 timmar/dygn. Hur billigt och bra i träningsväg det än må vara.

Jag ger dig som råd, en sak som min häst lärde mig.

Trivs inte du i stallet, trivs inte hästen heller och då spelar det ingen roll hur hagarna ser ut eller hur mycket det kostar.

Så var det med min häst i alla fall. Trivs man inte i stallet känner hästarna oftast av de när man är där. Det kanske är bråk och man känner sig stressad och är irriterad.
Min häst trivdes inte som bäst i stallet med de finaste hagarna med bästa underlaget och sånt utan i det stallet med lite mindre hagar men där jag trivdes.

Rider du bara din häst ordentligt varje dag och pysslar om den så att den får tillrekligt med stimulans spelar det inte lika stor roll hur länge den får gå ute.
Självklart att det bästa att ha hästen ute så länge som möjlig och i så bra hagar som möjligt.
Men ibland går kanske inte alltid de.

Du kan ju alltid höra med de andra som har sina hästar där om det kanske finns någon som kan tänka sig att ha sin häst ute längre tillsammans med din.

Natta :)

Nu blir det säkert liv i luckan men:

Hur kan man låta sitt eget intresse för träning och tävling gå före hästens intresse av ett "hästliv"? Det kan jag inte förstå... :confused:

Jag har absolut inget emot tränandet och tävlandet, men när man medvetet väljer ett MYCKET sämre alternativ för hästen till förmån för sitt eget intresse och bekvämlighet... :crazy:

Jag skulle ju såklart välja stall nr 1, vad är 5 km? Kan du inte ta dig till det andra stallets ridhus för att träna? :)

Men om du prater med de andra då. Det er säker nån som vil ha hesten sin ute länger, fattar i så fall inte varfør... Om de inte vil ta in sin egen hest, kan du jo kanske erbjuda at ta in den for dem så at din egen häst får en hagkompis?

En tevlingshest har jo som regel också själv en interesse for tävlande og trening. Måste faktisk si at jeg hadde også vurdert å flytte. Dessutom, som en annan också har sagt här, er at om inte ägaren trivs, trivs inte hästen. Det tror jeg på. Om hästen hadde varit en "skogsmulle" som hadde blivit riden et par dar i veckan hadde jeg också tyckt det var taskigt ovenför hästen, men en tävlingshest fordrar jo mosjon minst 6 ggr. veckan, så jeg hadde också tvivlat som henne gör. Hoppas hon får en ordning på hagerna, får då blir det toppen! :)

Kan du inte säga till dom att du kan ta in hästen själv när du ommer så dn får vara ute längre?(i stall två då) åsså kan du ju rida ut mkt å plocka gräs att lägga i boxen så den får det emd.. och gå ut och beta å så...

Jag tycker att det är jätte viktigt med hagar. Jag tävlar på elitnivå och skulle gärna stå uppstallad vid ridhus, men har för hästarnas skull valt ett stall med stora boxar och fina hagar med utevistelse vintertid 8-16 och sommar tid 8-18 eller längre om man vill. Det blir en 4-5 resor till ridhus i veckan men det är det värt.
Att låta en häst vara häst är jätte viktigt.
Förstår inte heller att du tycker att 900kr i kallhyra är dyrt om in och utsläpp ingår. Börja räckna på vad det kostar att hålla ett stall, el,slitage, hagmaterial, tid för reparationer och in/utsläpp osv du skrev även att det var fint.
Tänk på vad tråkigt din häst kommer att ha 22 timmar om dygnet. Det skulle väga oerhört tungt i mitt val av stall.
/M

Jag förstår vad du menar och tror absolut att hästen också tycker att det är roligt att träna och tävla.

Men... Hur mycket rids en tävlingshäst varje dag? 1-2 timmar? Plus 2 timmar i hagen, men det blir ändå MINST 20 timmar att bara stå inne i boxen... :crazy:

Jag har svårt att tro att hästen tycker det är särskilt kul, även om den tycker det är kul att träna. :cool:

Jag skulle aldrig råda någon att ha hästarna ute så kort tid. Tänk på att den får stå inne, helt sysslolös i 22 timmar/dygn, i värsta fall. Tänk på vilka ovanot den kan börja med (väva, krubbita ..........)
Jag tyckte arr min häst fick stå ute kort tid på vintern( 6.30-17.00)

Är du helt säker på att det inte finns andra alternativ??
Det kanske finns någon mer som vill ha ute sin häst i längre tid i värsta fall... Annars tycker jag synd om hästen...

Just nu funderar jag på att byta stallplats. Vad tycker ni?

Fördelar och nackdelar med stallen.
STALL 1:
För de 900 kronorna så är stallet ju ca 3 år gammalt bara-helt ombyggt.Stora boxar,kanon fin halm,kanon fina hagar,kanon fin ridbana som bara är 2 år gamla.Man har en kvällsfodring varannan vecka och var 5:e helgdag(inte så farligt)man får för de 900 kronorna Halm,morgonfodring,utsläpp,lunchning i hagen,el,vatten,uppvärmt fikarum men micro,kylskåp mm,fler skåp att ha sina saker i finns det plats att ställa i ett rum på skullen så plats brist är det inte.Foderkammaren är visserligen liten man det fick plats foder för 10 hästar förra vintern.Hästarna kommer ut runt 6 på morgonen och sen får man själv välja när man vill ha in dom.
Hösilaget kostar desutom baar 2 kr inte 2,50 kr per kilo.Min pålle-arab kostar mig ca 1500 kr i månaden när han äter som mest på vintern och det där med täckes byten kan man ju reglera själv genom att köpa vettigt täcke som hästen kan ha både inne och ute.Och mer hinder är det bara att vi hjälps åt att fixa material finns ju på gården.
och hästkunnigt folk finns det visst!Jag har själv 21 års häst vana och häst skötar utbildning i botten sen trav utbildning så nog finns det kunnigt folk.
Min åsikt om stall 1(har stått där ett år nu.
Stall 2
Ridskola=mycket spring
Dåliga hagar sen vet jag inte så mycket mer men hästar är gjorda för att vaar ute så.

Stall 1 (där jag står nu)

NACKDELAR
*5 km hemifrån (måste cykla VARJE dag!)
*Dyrt:
900kr kallhyra
20 kr täcke på+av (per dag!)
2,5 kr kg Hösilage blir MINST 25kr/dag

Blir MINST 2100kr/månad

*Man har egna fodringar helger/helgdagar, lunchfodring i hagen+ kvällsfodrar själva varje dag
*En del tjafs i stallet
*Bara kallvatten (finns vattenkokare)
*Små skåp utan lås, liten foderkammare
*Spolning får ske utomhus med slang (kallvatten)

FÖRDELAR
*Himla mysigt och fint stall
*STORA hagar med träd+gräs
*Hästarna går ute morgon-kväll.
*Sandbana och bra ridvägar (mycket skog).

Stall 2
NACKDELAR
*Hagarna!!! Hästarna går i hagar som består av platt mark och utan träd (i dom flesta). I vissa finns inte ens gräs.

*Endast ute 10-12.00

FÖRDELAR
*NÄRA!
*Trevligt folk
*Man får allt förutom mockning i pris. In-utsläpp
havre, hö, mineraler.
*Stort och fint, fräscht
*Tillgång till ridhus/terrängbana/sanbanor 2 st/skog att rida i.
*Kunnigt folk+Instruktör.
*Stora fina skåp med mycket plats+LÅS
*Bra foderkammare
*Ordning och reda
*TORV att stå på
*Varm/kall vatten
*Spolningsplats
*Kommer hovslagare ofta (bra vid tex tappskor)
*inte mycket spring trots att det är en ridskola (avkillda delar privat/ridskola)

Kostar ynka 2200kr/månad för box!

Men Det värsta är ju hagarna! En häst håller längre med bra underlag, träd att skydda för vind och rusk, Trivs bättre i naturlig miljö.

Men å andra sidan så är det mycket bråk, dyrt i andra stallet. Fasst hagarna är PERFEKTA!!

*Behöver ett gott råd* Vad tycker ni?
:confused:

STALL 1:
För de 900 kronorna så är stallet ju ca 3 år gammalt bara-helt ombyggt.Stora boxar,kanon fin halm,kanon fina hagar,kanon fin ridbana som bara är 2 år gamla.Man har en kvällsfodring varannan vecka och var 5:e helgdag(inte så farligt)man får för de 900 kronorna Halm,morgonfodring,utsläpp,lunchning i hagen,el,vatten,uppvärmt fikarum men micro,kylskåp mm,fler skåp att ha sina saker i finns det plats att ställa i ett rum på skullen så plats brist är det inte.Foderkammaren är visserligen liten man det fick plats foder för 10 hästar förra vintern.Hästarna kommer ut runt 6 på morgonen och sen får man själv välja när man vill ha in dom.
Hösilaget kostar desutom baar 2 kr inte 2,50 kr per kilo.Min pålle-arab kostar mig ca 1500 kr i månaden när han äter som mest på vintern och det där med täckes byten kan man ju reglera själv genom att köpa vettigt täcke som hästen kan ha både inne och ute.Och mer hinder är det bara att vi hjälps åt att fixa material finns ju på gården.
och hästkunnigt folk finns det visst!Jag har själv 21 års häst vana och häst skötar utbildning i botten sen trav utbildning så nog finns det kunnigt folk.
Min åsikt om stall 1(har stått där ett år nu.

För det första, täckebytena är väldigt dyrt tycker jag, jämfört vad man för med i priset på ridskolan, och pollen måste ha en tjockt varmt täcke ute men inte inne. Hur ska jag göra då? Jag vill ju inte att hon ska stå inne och svettas ihjäl.

Och ang. kunnigt folk: jag skrev inte att det inte finns jag skrev 1-2 Dig och Su. syftade jag på då. Och jag menade mest på sånna man kan få hjälp av tex. instruktör.

Och hindermaterial kostar pengar! Vem ska fixa det? Jag har donerat några plankor (målade+fina faktiskt) att hoppa men det finns ju bara 6 hinderstöd! Det räcker ju inte så långt.

Och för mig blir kostnaderna:
600kr täckesbyten
minst 600kr hö (även om det nu bara kostar 2kr/kg)
(Hon måste ha MINST 10kg/dag)
Har även funderat på att linda benen med BoT på nätterna.
(Kostar också 600kr/månad för att ta av dom.)
900 kr kallhyra
I Övrigt mat ca 250kr.

Nu vill jag inte sitta och snacka "skit" så om du vill något så får du diskutera det med mig personligen.

Och jag komer inte att flytta till stall2 då det inte finns plats. Kollade idag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 448
Senast: Magica
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama