Byta stallplats vad tycker ni?

Jag och min dotter står även i stall nummer 1.Vi rider till ridskolan på 25 minuter för att hoppträna/tävla.Perfekt uppvärming och avskrittning.Ocvh tar även ut instruktör från ridskolan till vårat stall till en kostnad av ca 150 kronor.Jag personligen tycker att bättre stall/läge kan jag inte få.MVH Sus

Ok, men jag måste bara fråga: kan man ta ut instruktör från ridskolan till stallet? det går väl inte :confused: eller?

Fortsättning SUS:Min stall kostnad ligger på ca 1200 i månaden på vinter tid iom att jag ej har täcken eller lindor.Och jag tycker det är värt varenda krona med den servicen.För då får jag box morgon fodring,utsläpp,lunch,halm och tillsyns.Så själv har jag en kvällfodrin varanna vecka och en helg fodring var 4-5 helg.mvh Sus

Jo det går.vi har haft H.T ute hos oss.Desutom kommer det ut en annan instruktör till stallet som andra i stallet rider för.Vi har även haft ute en instruktör från annan klubb-funkar utmärkt.Mvh sus

Jo, men för mig blir det mycket dyrare då jag har en svårfödd häst som MÅSTE ha täcken för sin känsliga rygg.

Då tjänar jag mer på att ha den på ridskolan.

Men tillbaka till min fråga: kan man ta ut instruktör från ridskolan? :confused:

Jag hade ändå inga större planer, ville bara veta vad folk tyckte. Men jag kommer inte att flytta hästen till ridskolan pga. att det inte finns någon plats. och Hagarna är så dåliga där.

Jag vill gärna ha min häst ute mer än 2 timmar. Men jag ville endå bara skriva att när jag jobbade på Irland så hade man inga hästar i hagar... Av alla hästar vi hade så var det ingen som vävde, krubb bet eller liknande. Alla hästar fick frukost tidigt, tränades, sen stod dom o hängde ut kolla in va som hände på gården. Ute boxar. Åringarna ledde vi en timma per dag för att de skulle få lite stimulans. De vuxna reds varje dag, jakt 3 dagar / vecka och starthästarna gick snabbjobb en gång per vecka eller startades. har man tävlingshästar så vill man minimera skaderisken. Att stå ensam i en hage för att få luft är inga problem. Det finns enormt mkt hästar som gör det. Nu blir det ingen flytt för dig, men jag hade nog valt stall 2 och sedan löst problemet med hagtid eller kompis vart efter. det finns för/nackdelar med alla stall. fast i mitt stall finns nog inga nackdelar. ÄN.. hehe

Men... OM du INTE trivs, ska du givetvis flytta!!!!
Lycka till
/cj

Du kan få nummer och så i stallet i morgon :)Ska kanske inte lägga ur namn och så här.men hon har hjälpt mig mycket med min häst och få honom lugnare och mer samarbetsvillig då han var stressad och tyckte att banan var skit tråkig när jag köpte honom.Hon förklarar allt väldigt ingående så att man lär sig hur alla hjälper funkar och hur hästen funkar i ryggen mm.Och min pålle är ju också känslig i ryggen och hans tygg har blivit mycket"tåligare"sen jag började rida för henne.Hojjta till om du vill ha hennes nummer.Mvh L

okejj, nej det ska man nog inte göra (nämna namn alltså)

jajja men då syns vi i stallet imorrn.. :)

Just nu funderar jag på att byta stallplats. Vad tycker ni?

Fördelar och nackdelar med stallen.

Stall 1 (där jag står nu)

NACKDELAR
*5 km hemifrån (måste cykla VARJE dag!)
*Dyrt:
900kr kallhyra
20 kr täcke på+av (per dag!)
2,5 kr kg Hösilage blir MINST 25kr/dag

Blir MINST 2100kr/månad

*Man har egna fodringar helger/helgdagar, lunchfodring i hagen+ kvällsfodrar själva varje dag
*En del tjafs i stallet
*Bara kallvatten (finns vattenkokare)
*Små skåp utan lås, liten foderkammare
*Spolning får ske utomhus med slang (kallvatten)

FÖRDELAR
*Himla mysigt och fint stall
*STORA hagar med träd+gräs
*Hästarna går ute morgon-kväll.
*Sandbana och bra ridvägar (mycket skog).

Stall 2
NACKDELAR
*Hagarna!!! Hästarna går i hagar som består av platt mark och utan träd (i dom flesta). I vissa finns inte ens gräs.

*Endast ute 10-12.00

FÖRDELAR
*NÄRA!
*Trevligt folk
*Man får allt förutom mockning i pris. In-utsläpp
havre, hö, mineraler.
*Stort och fint, fräscht
*Tillgång till ridhus/terrängbana/sanbanor 2 st/skog att rida i.
*Kunnigt folk+Instruktör.
*Stora fina skåp med mycket plats+LÅS
*Bra foderkammare
*Ordning och reda
*TORV att stå på
*Varm/kall vatten
*Spolningsplats
*Kommer hovslagare ofta (bra vid tex tappskor)
*inte mycket spring trots att det är en ridskola (avkillda delar privat/ridskola)

Kostar ynka 2200kr/månad för box!

Men Det värsta är ju hagarna! En häst håller längre med bra underlag, träd att skydda för vind och rusk, Trivs bättre i naturlig miljö.

Men å andra sidan så är det mycket bråk, dyrt i andra stallet. Fasst hagarna är PERFEKTA!!

*Behöver ett gott råd* Vad tycker ni?
:confused:

Förts och främst så är 5 kg ingenting :smirk: Cyklade konstant till stallet varje dag under hela våren/sommaren/hösten och dit va det minst 1,2 mil!
900 kr kallhyra med halm är ju inte så farligt...helt ok pris enligt mig!

Varför inte låta hästen ha ett täcke på sig hela dagarna? Det fungerar ofta utmärkt! Sen under fina dagar kan h*n ju få gå utan för att lufta sig lite!
Linda på nätterna är väl allt onödigt, speciellt jämt. Ok om man ridit hårt. Men det va ju kvällsfodring själva varje dag så då kan du ju linda själv och plocka av dom nästa dag då du åker ut!

Varför inte köpa eget hösilage?

2100 kr är ju i alla fall billigare än 2200 kr :idea: ;) och sen skulle jag aldrig råda någon att ställa sin häst i ett stall där dom får ute 2 timmar per dag :crazy:

Jo, du har väl rätt.

Vad jag har hört får man inte köpa eget hösliage där.

Nope,tyvärr inte.Vi försökt få det förra året men icke sa nicke.Men det är ett bra hösilegen vi hade förra året så man kan väl hoppas att årets skörd blir lika bra.Sen handlar det väl lite om plats bristen på skulle osv tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 448
Senast: Magica
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama