Byta stall?

C

Caz

Jag har min häst i ett jättefint stall. Nybyggt med stora boxar, bra ventilation, bra foder. Helinackorderad. Jättebra stallägare. Enda inhyrningen.

Men nu till det negativa - ridbanan. Jag är fullt medveten om att ridbanorna i vårat avlånga land inte är på topp nu, men den här är det aldrig. För mjuk, för blöt, för ojämn. Det GÅR inte att rida ett normalt dressyrpass där, då hästen bara vinglar omkring och sjunker ner på sina ställen. Det vet han ju om och går därför och trippar och spänner sig.
Dom har precis gjort om den nu, lagt på lite grövre sand/grus och annat men det vart inte mycket bättre. Tilläggas kan ju också att ridbanan är ju också nygjord (1 1/2 år sedan) så den kanske inte har "satt" sig?

Det känns så himla tråkigt att inte kunna rida utan att krångla iväg till ridhuset. Visserligen bara 5 min med bil och jag kan åka själv med pållen. Men de lediga tiderna ligger bara sent på kvällen, och man är ju inte alltid jättesugen att åka då + att jag ibland jobbar då.

Ska jag ge upp mitt toppenstall för bättre träningsmöjligheter? Jag har dessutom bara 5 min cykelväg till stallet..

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Byta stall?

Jag hade stått kvar. I mina ögon överväger fördelarna med råge nackdelarna (eller nackdelen om man skall vara petig)...

Jag skulle stått kvar, finns ju möjlighet till ridhus. du kan kanske fråga de som äger ridbanan om de vet varför den är i så dåligt skick

Jag skulle aldrig flytta "bara" för att ridbanan inte är ok. I övrigt verkar det ju så bra, och bra stall där man själv och hästen trivs är ju inte det lättaste att hitta.. ;)

Jag hade stannat kvar och givit banan en chans till.
Givetvis under förutsättning att stallet i övrigt är bra och att hästen trivs där.
Man får ju räkna lite på hur många timmar av dygnet man använder det som är bra och hur många timmar man använder det som är dåligt, om du förstår vad jag menar.. :)

Huvudfrågan tycker jag är VARFÖR du har häst?

Är det för att kunna rida "ordentligt" eller spelar detta mindre roll?

Som satsande tävlingsryttare skulle jag ALDRIG stå kvar i ett stall som saknar en välfungerande ridbana/ ridhus, det är liksom FÖRUTSÄTTNiNGEN för hela hästhållningen för min del.

Dåliga underlag bäddar dessutom för skador av olika slag och det skulle jag vilja undvika till varje pris.

Jag vet att många prioriterar tex bra hagar framför bra underlag att RIDA på men JAG har i första hand häst för att rida, inte för att ha den gående i hagen (även om bra hagar OCH bra underlag givetvis är det optimala).

Jag hade nog stått kvar och försökt hitta nånannanstans att träna. Tex en tom hage eller en stubbåker som var ok att använda. Man rider ju inte dressyr på banan VARJE dag. Snarare kanske 4 dgr/v max.

Jag hade också stått kvar. Det är svårt att hitta bra stall att stå i. Dressyr kan man rida i skogen, kika på artikeln om Ulla Håkansson, hon red sällan på bana utan tyckte att det var bättre att rida dressyr i skogen :idea::D

Om det finns riktigt bra ridvägar så kanske jag kunnat stå kvar, men antagligen inte. Finns inte ridavstånd till paddock/ridhus med bra tillgängliga tider? Som dressyrtjejen skrev, vad vill du få ut av ditt hästägande?

Jag är ju ingen satsande tävlingsryttare då jag är vuxen ponnyryttare, men jag vill såklart komma framåt i min ridning. Jag har tänkt över saken lite och kommer att stå kvar. Jag och hästen stormtrivs i stallet, och jag får helt enkelt lägga ner den extra tid det tar att åka till ridhuset. Jag har ju som sagt möjlighet att åka själv till ridhuset då jag har både transport och lättlastad häst. =)
Men det hade ju varit smidigt att bara kunna gå ut genom dörren och rida, men nu är det ju inte så. Men fördelarna väger helt klart upp nackdelen.

jag hade LÄTT stannat kvar :)
eftersom du har så närma till ridhuset och lättlastad häst.
du har ingen möjlighet att rida till ridhuset?
där jag bodde förut hade jag mellan 15-30 minuters skritt för att ta mig till ridhuset. Det var helt perfekt för då var hästen uppvärmd när jag kom dit, då kunde jag sätta igång träningen på en gång. Och sen när passet var över så skrittade vi hem igen i lugn och ro -återhämtning-

Liknande trådar

Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 582
Senast: mackan
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 660
Senast: anhe
·
Hästmänniskan Känner mig hemsk som hästägare just nu.. Jag har av olika anledningar fått flytta min häst så ofta som fyra gånger på två år. Första...
2
Svar
22
· Visningar
5 096
Senast: Korven
·
Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 750
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4