Sv: Byta stall för 1:a gången
Beror helt på din hästs temperament och humör över lag tycker jag.
Endel tar flytt väldigt hårt och blir osäkra och oroliga den första tiden. andra märks det knappt på. Kompisens häst är den första sorten, är en gammal man som flyttat mycket i sina dagar. man skulle tro att han därför vore van och härdad, men det är tvärtom, han blir mycket uppriven vid flytt och orolig i flera veckor innan han vänjer sig.
har en Guld Gosse som tar allt med ro, tycker livet är spännande och nya intryck en kul grej. Han märks det knappt på att han flyttar, har flyttat 3 gånger nu, första gången jag köpte honom och han kom till mig, andra gången för ngt halvår sen och tyvärr har vi precis nyss flyttat igen pga tråkiga omständigheter. Han har varit precis lika glad, nyfiken och lugn alla gångerna, och anpassat sig i stort sett direkt.
ang. hopsläpp så tycker jag att man aldrig har ngt att förlora på att ta det lite lugnt, gärna låta hästarna stå i angränsande boxar om natten, och om möjlighet ges, låta hästen gå i angränsande hage några dagar till blivande flock. sånt underättar massor vid hopsläpp. för en orolig/känsligare individ kan det bli mycket att inom ett dygn flytta till ett helt nytt stall OCH släppas i en hage med ny flock.
Men som sagt - det beror i mångt och mycket på individen.
I övrigt: Blandrastik har redan sagt det. som vanligt.