Byta namn?

MiiaLi

Trådstartare
Är det dåligt att byta namn på sin hund om den är 5-6månader?
Själv tycker jag att det känns taskigt, fast jag kan inte förklara hurj ag menar men..vad tycker ni?

Sv: Byta namn?

om hunden "vet om" sitt namn, dvs att den lyssnar till det, tycker inte jag att man ska byta namn.

Om hunden skulle ha något groteskt fult namn, eller något som är jättesvårt att uttala på samma sätt hela tiden, då skulle jag byta.
Annars, om det är ett "okay" namn som hunden lyssnar till, då skulle jag aldrig byta.

tycker det är rätt onödigt, men om man vill kan man ju försöka ta något liknande ex. om hunden heter Raja kan man ju bytta till Maja.. kanske ett dåligt ex men du förstår hur jag menar...

Är det dåligt att byta namn på sin hund om den är 5-6månader?

Det har ingen som helst betydelse om man byter namn på hunden. Mer än att man själv får det byngligt och bängligt ett tag förstås. Hunden struntar fullkomligt i vad den heter, och lär sig snart att lyssna på ännu ett namn.

Jag tror att namnet är relativt ovesentligt för en hund sålänge de har en bra och trygg livssituation.

Tror inte heller att de spelar någon roll...
Att lära hunden lyssna till ett nytt namn är ju som att lära in ett nytt kommando, och det är ju aldrig för sent =)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 027
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka