Byta namn??

M

Moonshine

Jag kan ha hittat min första egna hund nu :love: Skall åka och titta på en 4 årig golden retriever tik.
Men nu till "problemet" - Hon har ett opassande namn som jag inte tycker om, har sökt och hittat att man kan byta namn :bow:
Just nu heter hon Blues men skulle vilja att hon heter Tessi... Frågan är då hur man gör för att byta och hur lång tid det tar??

Sv: Byta namn??

Hunden vet inte att den heter något. Den vet att när någon säger Blues så betyder det (förhoppningsvis) att man ska lyssna till, för kanske det kan bjudas en godbit? Nu lär du hunden att Tessi också betyder något positivt. Du lär in det som alla andra kommandon genom att säga ordet när hunden gör det du vill att den ska göra när du säger namnet. Hunden kommer till dig - du är redo med godisen och säger Tessi med glad röst samtidigt som den får godis. Godis = Tessi. Ju oftare, och ju godare godis, desto bättre effekt. När hunden verkar kunna det ordentligt ökar du svårigheten genom att träna med störningar t ex i närvaro av andra hundar eller annat intressant i omgivningen. Misslyckas hunden har du gjort det för svårt, backa och gör det enklare.

Ska man säga Tessi varje gång man har tänkt säga Blues elle när bara när man namtränar?

Alltså, det spelar väl ingen större roll vad hunden heter 'på pappret'?
Vår hund har ett sånt där långt och krångligt kennelnamn och kallas något helt annat. :)

Precis som nån sa innan får du väl lära hunden att lyssna till det namn du vill kalla henne. Är hon som de goldens jag känner så kan du komma långt med lite godis. :p

Och? Min hund har minst femton namn. Det är ju inte namnet man använder vid träning heller, utan skilda kommandon. Namn är för hunden helt oväsentligt.

Som andra sagt, det är bara att du lägger till ett namn, mina heter ganska många: hörrö, snoppjocke, gullis, sööötmunk, pooochi, pucko mfl :angel:
Oftast lystrar de oavsett, beroende på situation.

Om det är ett namn du inte gillar så använd det inte alls tycker jag, använd Tessi så mycket som möjligt, gärna tillsammans med godis, så fattar hon snart.

Ska man säga Tessi varje gång man har tänkt säga Blues elle när bara när man namtränar?

Om du inte vill använda Blues som tilltalsnamn är det bara att låta bli. Du kallar hunden Tessi från dag 1 och varje gång du säger namnet får Tessi något gott att äta. Hon kommer inte ens att märka att ordet Blues har försvunnit från ordförrådet, precis som hon inte skulle sakna "sitt" om du skulle sluta säga det. Däremot kommer hon snabbt att lära sig att Tessi=trevligt, då får man godis hos matte.

Hundar kan ju heta det mest underliga saker! Jag har haft både en That's It och en Flip a Coin. De hette helt andra saker till vardags.

Vad hunden heter och vad den kallas behöver inte ha något som helst samband. Kalla den vad du vill. Precis som skuggi säger så får djur de mesta skiftande namn i vardagen :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 897
Senast: geting
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 079
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!