la loca

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt forum, men provar.
Har hittat en fin häst på hästnet som jag var seriöst intresserad av, men låg lite lågt. Hästen blev såld, och någon vecka senare låg hon ute på hästnet igen, under ett annat namn, men samma stam, och högre pris naturligtvis. Hur är det, får man byta namn hur som helst?
Det känns ju inte riktigt seriöst att hästen fått ett annat namn, man tvivlar ju på om stammen verkligen stämmer också. Hur vet man att stammen stämmer, hon kom från Holland, chippar man hästarna där? Någon som vet något?

Sv: Byta namn

Det där låter ganska skumt, mig veterligen kostar det rätt mycket att byta namn (och därmed pass/registrering) på en häst, så det verkar inte riktigt värt det.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta mer än att när jag praktiserade i ett stall för några år sedan så köpte de in tyska hästar. Där kunde hästen ha två namn tydligen, ett som stod i passet (många hade inte ens något namn fastän de var till åren och hade tävlat....) och ett annat namn vid tävling.
Kanske kan vara något sådant?

Jag har för mig att det kostar 5000:- att byta namn på en ASVH-registrerad häst för några år sedan, är inte ens säker på om det fortfarande går?

Det kan inte ha varit så att det ena namnet bara var ett smeknamn?

Har stött på det här flera gånger - ibland annonseras hästar ut med sitt "smeknamn" och de heter nåt annat egentligen. Värre är att jag också vet hästar (ofta importer) som tävlats i Sverige under annat namn i alla fall på lokal nivå, där ju hästen inte behöver licens. Tyvärr inte så mycket att göra åt kanske, men det kan bli väldigt missvisande. Trots att pass är obligatoriskt idag så förekommer det att pass "försvinner" och hästen/ponnyn reggas in på nytt som okänd.. man kommer nog aldrig att komma ifrån att det blir fel ibland, medvetet eller ej...

Många importer vi köpt till ridskolan har ju inget namn när de kommer, den rutan är tom i passet. Då har vi skrivit i ett namn för hand och skickat in, och det kostar ingenting. Men det kostar säkert om man ska BYTA namn. Annars kan det ju vara så också. Att den inte hade något namn i passet utan de första har kallat den något och sen har de nya ägarna fyllt i ett annat namn.

Jag har för mig att det kostar 5000:- att byta namn på en ASVH-registrerad häst för några år sedan, är inte ens säker på om det fortfarande går?

Det kan inte ha varit så att det ena namnet bara var ett smeknamn?

Man får inte längre byta namn på häst reggad hos ASVH.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 589
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 852
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka