Byta namn på vuxen hund?

Taefill

Trådstartare
Kanske en väldigt dum fråga, men frågar man inget får man ju inget veta :)
Är det svårt att lära en vuxen hund ett nytt namn? Alltså, säg att jag skaffar mig en hund som är några år och heter t.ex. Berit, ett namn jag inte alls gillar. Kommer det vara väldigt svårt för Berit att lära sig att hon numera heter t.ex. Selma?
Ja, namnen är förstås bara tagna ur luften, men ni förstår hur jag menar hoppas jag :)
Jag har hitills bara haft hundar sedan de var valpar, den som fick sitt namn senast var väl 4 månader eller något då och hade hetat 2 olika namn redan innan, så de var liksom inte svåra att "lära".
Spelar det någon roll om det är en hund på 1, 3 eller 7 år?

Sv: Byta namn på vuxen hund?

Nej det är inte ett dugg svårt. Min tik kallades "Disha" förut, men nu är hon en Grima :) Hon var 3 år när namnbytet gjordes.

Det brukar gå bra, min kompis tog över en hund som hette Lizz men som genast döptes om till Freja. Hunden var 5 år och fattade direkt sitt nya namn :)

Nej det är inte svårt. Har bytt namn på alla mina tre hundar när de vart lite "äldre". De var 6, 2 och 1 och det funkade fint :) Han som var 6 år hette bara "Hunden" när jag fick honom. 2-åringen hette "Bibbi" och 1-åringen hette "Skrållan". Nu heter de Chip, Viva och Doris.

bytte namn på omplaceringen vi fick när hon var drygt 7, inga bekymmer alls

Det brukar gå jättefort att byta namn. :)

Jag brukar dessutom använda en massa smeknamn, så alla vovvar har haft en tre-fyra namn till vardags - funkar finfint.

Ja min hund heter Boss, men jag har alltid ropat Bebis till honom, medan mina småsyskon kallar honom "Boshik" (polskt smeknamn), och hundvakten och andra som inte bor med honom ropar Boss.., och killens pappa kallar honom Bosse eller Putte, och han lyssnar till alla smeknamnen :p

Jag har råkat "byta namn" på min ena :D Hon är nu 10½ år.

Egentligen heter hon Zala. Det hette hon redan innan jag fick henne och det har alltid uttalats "Säle". För ett halvår sedan, ungefär, började jag kalla henne för Tanten. Helt enkelt för att hon blivit en tant :p Insåg för ett tag sedan att hon faktiskt lyssnar på det, precis som hon även lyssnar på "älskling" :D

Inte svårare än att lära en vuxen hund vilket annat kommando som helst. Ett namn är ju "bara" en signal om att "du, nu pratar jag med DIG så lyssna/titta".

De flesta hundar har ju en massa namn, allt från hundjäkel till mattesgosegull, hundarna fattar ändå.

hundar är jo otroligt smarta, så tror de liksom hör på tonfallet om man ropar på dem eller pratar med någon annan :) även om man inte tänker på det själv så brukar man (jag iallafall) ändra på både tonfall och röstläge och allt möjligt när jag ropar på min hund, som heter marcel, men även vovvie, pruttisen, hunden och allt möjligt. så no worries, det kommer nog gå jättebra

Jodå! Min ena hund är inne på sitt tredje namn nu :)

Han är född Tarras men jag har redan haft en hund som hette så jag döpte om han till Boss, för ca ett år sedan fick min mamma ta över honom och visst, ibland kallas han Boss, eller Bosse! Men han lyssnar bäst till "Hasseba" ;)

Han är nu 9år!

Vad bra att det går bra att byta :)
Jag kommer förhoppningsvis inom något år att skaffa mig en till hund, dock vuxen, så därför ville jag veta så jag inte "måste" stå ut med ett namn jag inte gillar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 940
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka