Hazel

Trådstartare
Min mor har tre stycken katter (kasterade hanar) två av dessa har haft urinsten och i samband med att den andra katten fick det så bytte vi till vetrinärernas mat som är till för just katter som haft urinsten. Vet inte vad maten heter :confused: men det är inte hills iaf.

Nu är det en bra bit upp till vetrinären och min mor hade gärna velat handla ett foder som finns närmre. Jag är lite emot r*yal c*nin vet ni nånting om Nutro? Dom är innekatter, har en stor rastgård ute. Inga ungar katter längre men inte gamla heller (7-8 tror jag)

Som sagt hade hon gärna köpt något som fanns närmre. Men samtidigt tycker hon inte det är värt att riskera att dom får urinsten igen.

Sv: byta mat

Vad sägs om att få det levererat ända hem till dörren ... Fick tips om detta, här på buke och fick min första leverans häromdan, även kattsand. Det verkar vara bra mat, men kom ihåg att de behöver lite blötmat också. Det fick jag också tips om här på buke, trodde i flera år att torrfoder var tillräckligt. En av mina har slutat kräkas sen jag började ge blötfoder oftare, förut fick de det bara som lite extra gott nån gång ibland.

http://www2.husse.com/SE/

jag är väldigt emot husse, kan vara bra mat men sättet dom beter sig på får mig att skrika.. Jag ska dock kolla upp deras kattmat, tyckte hundmaten verkar ganska dålig :smirk:

Jahaaa, jag har bara hört positivt om dem, och killen jag pratat med och som levererade är toppen. Men som sagt det är helt nytt för mig så jag får väl se hur det utvecklar sig. Det verkar vara bra mat och till bra pris och så att få det levererat är värt mycket för mig. Sanden har jag inte hunnit testa ännu men det är samma sorts sand som EverClean som jag använder annars, men till halva priset.

Det som är viktigt med maten är att det inte innehåller så mycket spannmål som vete tex.

Lilovibe skrev:
Vad sägs om att få det levererat ända hem till dörren ... Fick tips om detta, här på buke och fick min första leverans häromdan, även kattsand. Det verkar vara bra mat, men kom ihåg att de behöver lite blötmat också. Det fick jag också tips om här på buke, trodde i flera år att torrfoder var tillräckligt. En av mina har slutat kräkas sen jag började ge blötfoder oftare, förut fick de det bara som lite extra gott nån gång ibland.

http://www2.husse.com/SE/

Alla säger det, men min katt GILLAR INTE blötmat! Har testat en massa sorter, både dyrt och billigt, och hon bara fnyser åt det. Jag har tagit bort all annan mat under en tid, jag har skedmatat henne, jag har strött nam-namigt torrfoder på blötmaten, ALLTING, men NEJ, hon vill inte äta... Kan det vara skadligt? Om hon lever utan att äta blötmat alltså? (Hon gillar ingen sorts kött heller, rått eller tillagat, inte ens leverpastej!)

Ursäkta att jag kanske rör till lite i tråden, men jag blev så spontanorolig så jag var tvungen att skriva!

Husse skulle jag under inga som helst omständigheter ge katter som haft urinvägsproblem. Torrfoder överlag är ingen hit till katter med urinvägsproblem. MJAUs burkmat är bättre i sådana fall. Tillverkarna till de dyrare torrfodren brukar ange vad för urin-pH deras man ger katten och ligger det på 6.3-6.4 är det OK. Det ska inte ge surare eller mer basisk urin än så.

dom har ätit vetrinärens torrfoder i minst fyra år utan ha några problem med urinvägarna igen.

Det blötfoder som dom får är ren fisk i vatten (tror det heter kattuna??) ibland får dom rent kött med. Kattmjölk och ibland räkor

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Katt Jag flyttade hemifrån för ett par månader sen och efter att vi haft katt i bra många år känns det såklart väldans tomt utan ett litet...
2
Svar
25
· Visningar
1 773
Senast: Vica
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama