Byta mat, men till vad?

MissFideli

Trådstartare
Har gett mina pälsklingar RC i snart 8 år, men Yoga får då och då små sår på huvudet och halsen. Inget hon verkar lida av, dom verkar inte klia eller nått, men ändå. Kommer, finns några dagar (jag märker dom först när dom fått skorpor, så små är dom) och kan sen vara borta i någon vecka eller ibland flera veckor. Trolig foderallergi, eller hur? Vet dock inte mot vad.

Vad ska man testa istället för RC? Pris kvittar, dock gör det inget om det går att köpa i affär någonstans i stan. Tyvärr måste det vara torrfoder, så båda hårbollarna vägrar äta nått annat trots flera försök.

Vill att det ska vara så bra som möjligt förstås, och eftersom båda är kastrater så vore det bra om det inte var för onyttigt.

Sv: Byta mat, men till vad?

Eukanuba sägs väl vara bra?

Exempel från hemsidan:
Adult underhåll rik på kyckling och lever:
Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, fiskmjöl, grovmalen majs, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, torkad öljäst, DL-metionin, kaliumklorid, natriumklorid.

Protein 35,0%
Fett 22,0%
Mineraler 6,2%
Växttråd (fibrer) 2,0%
Vatten 8,0%
Kalcium 0,95%
Fosfor 0,85%
Magnesium 0,090%

Adult light:
Kyckling (>30%), kycklinglever (>15%), majs, grovmalen majs, sorghum, fiskmjöl, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingfett, kycklingdigestiv, torkad öljäst, kaliumklorid, DL-metionin, natriumklorid.

Protein 30,0%
Fett 13,5%
Mineraler 6,1%
Växttråd (fibrer) 2,0%
Vatten 8,0%
Kalcium 0,91%
Fosfor 0,85%
Magnesium 0,095%
Vitamin A 55.000 IE
Vitamin D? 1.100 IE
Vitamin E 100 mg
Koppar II sulfat 30 mg

Hills har ett torrfoder framtaget just för kastrater, det går hem hos min kräsne kille hemma iaf :)

James Wellbeloved brukar funka bra för katter med misstänkta foderallergier.

Jag ger mina katter Hills för kastrerade katter. Jag hade RC innan men ena katten var lite fet i pälsen tyckte jag och eftersom hon är innekatt så kan det ju vara bra att byta så hon inte blir överviktigt. Hennes päls är super bra nu och båda katterna är fina i magen, och äter med bra aptit.
Lite jobbigt är det eftersom man får åka till vetrinärn för att köpa det och att man måste (iallafall hos våran vet) beställa hem större säck.

Tyvärr verkar det vara rätt många katter och hundar som har fått allargiska reaktioner av Orijen, tex klåda och vissa har fått riktigt dårlig mage även om de har fått vänja sig vid fodret sucsesivt.

Du kanske skulle testa att ge dom allergifoder.
Hur ofta får dom utslagen?
I vårat djursjukhus med tillhörande butik säljer dom: Hills, Royal och speficis (:confused:mkt osäker på stavningen). Dom verkar ha nöjda kunder..

Knapplån.

Hur lång tid ska man ge ett allergifoder? Har en katt som haft mycket svåra problem med mycket, mycket klåda. Han är förvisso bättre, hans öron är inte längre såriga men han kliar mycket under hakan och vid sidan av örat har han nu ett sår igen..
han är ju inte riktigt bra, men jag har hört att man ska ge det ett ex antal veckor innan man byter till annat?
Jag misströstar snart.......

Allergifoder innehåller inte lika mycket allergena saker som andra. Är katten allergisk mot fisk så kan du ju inte ge allergifoder och sen gå tillbaka till ett foder med fisk i? Allergifoder är inte botande, det är ett alternativ mot den mat katten är allergisk emot.

Knapplån.

Hur lång tid ska man ge ett allergifoder? Har en katt som haft mycket svåra problem med mycket, mycket klåda. Han är förvisso bättre, hans öron är inte längre såriga men han kliar mycket under hakan och vid sidan av örat har han nu ett sår igen..
han är ju inte riktigt bra, men jag har hört att man ska ge det ett ex antal veckor innan man byter till annat?
Jag misströstar snart.......

Allergidiet ska ges minst 6 veckor.

Är du säker på att det är fodret som måste bytas?, du kanske skulle gå med katten till en veterinären och kolla huden. Dom vet ju säker om du behöver byta foder eller ej.
Om katten är allergisk mot fisk så skulle jag hålla mej borta från det hela kattens liv...det finns ju andra smaker.

Men jag vet ju inte vad han är allergisk mot? han åt rc mat för katter upp till 1 år innan och nu äter han rc hyperallergic.
Självklart hade jag inte tänkt ge honom annan "vanlig" mat, men funkar inte detta allergifoder måste jag ju se mig om efter annat allergifoder.

Min mammas honkatt har samma symptom - men de har lindrats betänkligt nu när hon äter ett allergifoder från Royal Canin. Hon får fortfarande små sårskorpor ibland men hon verkar inte märka av dem.

Okej, ska titta på det. Yoga verkar inte märka nått, och hon kliar inte upp dom heller. Just nu har hon lite mer än vanligt på halsen under hakan, kan kanske bero på att dom fått av Orijen-fodret som jag fick på utställningen sist. Men jag vet inte. Köper man allergifodret hos vet?

Min mamma köper det på veterinärkliniker - tror det är enda stället de säljer det på.

Jag tycker att Nutro Choise är bäst hittills av det jag testat (har testat ganska många foder till mina katter).

Hade tidigare mest RC men detta är mer drygt efter som att det innehåller så mycket kött. Det räcker väldigt länge åt mina katter och blir billigare i längden. Kostar ungefär lika som RC.

Tyvärr verkar det vara rätt många katter och hundar som har fått allargiska reaktioner av Orijen, tex klåda och vissa har fått riktigt dårlig mage även om de har fått vänja sig vid fodret sucsesivt.

Intressant nog står det på Orijens hemsida att man INTE ska byta foder successivt när man byter till deras mat, utan ett tvärt byte är rekommenderat.

Jag tycker det låter underligt ändå.

Tittat lite på James Wellbeloved. Väldigt mycket ris? Vilken smak är bäst tro? För 2 kastrater, varav en i bra hull och en med någorlunda okej trivselvikt. Hon får inte gå upp mer iaf.

Tittat lite på James Wellbeloved. Väldigt mycket ris? Vilken smak är bäst tro? För 2 kastrater, varav en i bra hull och en med någorlunda okej trivselvikt. Hon får inte gå upp mer iaf.

Ja, det är mycket ris... det beror väl på att proteinkällorna är av det dyrare slaget. ;) Det brukar dock funka bra till foderallergiker. Hur det kommer funka för 2 kastrater? Tja, med fri tillgång så finns ju alltid risken att de äter för mycket men det gäller ju oavsett vilket torrfoder du ger.

Prova, det finns små påsar att börja med. Är de vana vid RC är kanske kalkon det som ligger närmast i smak och lukt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 186
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 524
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 086
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar