byta kraftfoder?

Streiff

Trådstartare
Jag funderar på att byta stall (orsak står i en annan tråd)
Jag fodrar nu med krafft grund (förutom ensilage)
I det ev. nya stallet fodras det med havre och korn.
Ska man blanda upp kraften med havren för att få en smidig övergång som man brukar göra med grovfodret?
Hur länge bör man göra det isf?
Och sen..(vet att det beror på grovfoderanalysen) men mellan tummen och pekfingret...hur mkt havre och korn motsvarar 3kg kraft grund?

Sv: byta kraftfoder?

Ska man blanda upp kraften med havren för att få en smidig övergång som man brukar göra med grovfodret?
Hur länge bör man göra det isf?

Mig veterligen är Krafft Grund gjort av bl a spannmål (både havre o korn?) så det blir ju inte så himla stor skillnda för hästen. Men givetvis bättre att ta det säkra före det osäkra och göra en successiv övergång!
Du kan blanda upp Grund med havre/korn och öka successivt... Under minst en vecka, gärna två.

Och sen..(vet att det beror på grovfoderanalysen) men mellan tummen och pekfingret...hur mkt havre och korn motsvarar 3kg kraft grund?

Nejdå, i denna fråga behöver vi inte veta nåt om grovfodret. Du vill ju bara veta hur mkt du ska ge av havre/korn för att motsvara 3kg Grund! Har inget med grovfodret att göra. ;)
Krafft Grund innehåller 11MJ och 80g smbrp/kg samt mineraler. Havre/korn inenhåller ca 9-10MJ och ca 70-100g smbrp (och en gnutta mineraler). UNGEFÄR lika mycket alltså! Så 3kg Grund = 3.5kg havre kan man säga.
Sen får du inte glömma MINERALFODER också nu när du byter från Grund till spannmål.

Sv: byta kraftfoder?

Nejdå, i denna fråga behöver vi inte veta nåt om grovfodret. Du vill ju bara veta hur mkt du ska ge av havre/korn för att motsvara 3kg Grund! Har inget med grovfodret att göra. ;)

Det jag menade var att jag vet ju inte om jag behöver ge motsvarande 3 kg krafft eftersom jag ännu inte vet vilka värden det "nya" ensilaget har. Uttryckte mig nog lite konstigt. Tänkte en sak och skrev en annan :smirk: men tack för ditt svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur