byta kraftfoder inför våren

nira

Trådstartare
Hejsan!
Tänkte be om lite hjälp eftersom jag funderar på att byta ut pållens kraftfoder mot något med mindre protein snart då vårgräset börjar dyka upp i hagen.
Nu äter min fjording 1 kg Krafft Protein om dagen, pga av dåligt proteinvärde i hösilaget. Men jag víll inte forsätta med detta när den är slut (kanske en månad kvar) och om jag ska byta så vill jag att hästen ska vara van vid det nya fodret innan han ska vänjas vid vårgräset och senare sommarbete.
Han har ätit havre och betfor innan i kombination med bättre hö.
Vad ska jag byta till? Vet inte hur jag ska räkna ut en foderstat eller om det öht är lönt...
 
Sv: byta kraftfoder inför våren

Kan du inte bara ge mindre mängd av krafft protein? Då slipper du ju ett extra foderbyte innan betet, och när din häst väl går på bete behöver den sannolikt inget kraftfoder om den inte arbetar väldigt hårt.
 
Sv: byta kraftfoder inför våren

Sänk mängden kraftfoder succesivt i stället för att byta foder, enklare och bättre för hästen att slippa foderbyte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
14 904
Senast: ako
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 244
Foder & Strö Ska byta kraftfoder på min pålle då vi ska flytta och det kommer bli för dyrt med fodret vi använder oss av i dagsläget + att det inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 000
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 741
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp