Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min hingst äter Krafft muskel,om det nu räknas tillkraftfoder - det är ju mer som ett tillskott. Stona inget kraftfoder alls än så länge men då de är dräktiga kommer de att få kraftfoder snart de också, har bara inte bestämt mig för vad.

Får ev. hem en till häst till gården snart som just nu står på havre. Jag har låg kvot på mitt grovfoder, så hon kommer nog inte att stå kvar på det dock.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag använder det kraftfoder som passar bäst att komplettera med de år jag behöver komplettera öht. Jag får räkna och se om något saknas i foderstaten och använda den sort som bäst passar in på de behov som inte är täckta av grovfoder. (Just nu får den ena hästen lite havre.0,25 kg. En annan får 1 kg groov 125, den tredje behöver inget kraftfoder alls)
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Så vad fodrar ni med
Jag har tagit analys på mitt hösilage och det innehåller väldigt bra med protein. Hon hade enbart kunna gå på detta om hon knapprat i sig 10kg som det krävs för att hon skall komma upp till "sin" proteinnivå. Nu äter hon upp 6-7kg (jag räknar dock inte med silaget på tre kg som hon får i hagen). Det hade varit omöjligt för mig då det är olika balar ständigt. Men eftersom hon håller vikt och absolut inte går ner har jag börjat byta ut 1/2kg med hippo alfa hon får idag, delvis med musli som inte är lika proteinrikt men håller värdena på Ca/p i balans. Så jag håller på att sänka protein, alt anpassa till ensilaget eftersom hon verkar få i sig en del där. Har koll, men inte just på ensilaget som sagt vilket är jobbigt. Betfor är middagen! Lite extra energi så hon kan ta tillvara på proteinet.


vad tycker ni är bra respektive dåligt med ert kraftfoder?
välsmakande, proteinrikt och fräsch. Dåligt är att det är dyrt och man skall inte kasta pengar i sjön. Behövs det inte så sparar du en massa pengar!


Och finns det något kraftfoder som faktiskt håller det dom lovar?
Det beror väl på vad dem lovar? Det är upp till konsumenten att kolla upp vad som fungerar eller ej. Går man till en foderbutik eller ringer och frågar, behöver hästarna flera kilo om dagen.

Är eran/era hästar lättfödda, svårfödda osv?

Takira är nog mittemellan.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

*kl*
Jag är mycket nöjd med mitt kraftfoder, jag använder nämligen havre och det håller vad "det lovar". ;)

Har analys på hö och fordrar upp med 2kg havre. Kommer upp i rätt kvot, hästen håller sig bra i hull och orkar med att träna, dvs lagom pigg. Det passar med mineralerna och det innehåller E-vitamin.

Att det dessutom kostar en bråkdel av vad processat färdigfoder gör ju inte saken sämmre. ;) Har en häst som tuggar maten och det kommer sällan ut några "hela" havrekorn i andra änden heller.

Jag och häst är nöjda! :laugh:
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

I år får han bara hösilage med bra värden plus lite betfor till mineralerna. Förr fick han Krafft Muskel för att höja kvoten på det sämre höt. Har funkat jättebra på min lättfödda.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Har jättefina värden på mitt hösilage, så mina hästar får bara lite kraftfoder som krubbskrammel, och lite selen (som det fattades lite av i stråfodret).

Jag tycker det är noga att köpa svenskproducerat foder (gjort med tanke på hur svenska hästar ska fodras, och sen har fodret inte transporteras ett antal 100-tals mil innan det kommer till mig-tänk på miljön!), och ett foder som är kanon och som ligger bra i pris är müslin från Lympos.
Det fodret är "gjort" av en foderproducent som vet vad en häst behöver. (Han har många års erfarenhet av galopphästar, både i träning och uppfödning) Rekommenderas!!:bump:
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag har två islandshäst valacker, 18 resp 5 år.

Dom får inget krafftfoder. Kompletterar hö´t med lucern istället och dom håller sig jättefina och är pigga och glada.

Tycker alltid man ska sträva efter att inte behöva ge krafftfoder utan ge mer grovfoder isf.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Lite lustigt att du skriver så för det finns oftast mer bindemedel i müsli än i pelletterat.
// Linda

+ ni andra som svarat.

Det hade jag ingen aning om! Det är ju pellets i muslin, men inte så mkt om man jämför med andra sorter. Men vad har dom pelleteringsmedel till i en musli? Det är ju inte så att man binder ihop fröerna? Ni som vet mer får gärna förklara (även om det kanske blir lite trådkap)

:crazy: Nu kändes det ju lite mindre lustigt, har i flera år levt i tron om att jag får så lite bindemedel som möjligt i mina kusar(för att hålla mig till färdigfoder, jag har aldrig gett egna blandingar).
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Vad är det som gör att ni misstänker att stoet och fölet har kopparbrist?

Är det ingen betmelass i Eggersman muslifoder?
Betmelass är det vanligaste bindningsmedlet i pellets och finns även i alla muslisorter jag känner till!

Se tidigare svar.

Och kopparbrist misstänker vi då mamman har haft bärrandsrötor varje gång hon blir barfota(oberoende av vart hon stått). Hon har även haft glanslös päls i alla år.

När fölet får bärrandsröta på alla fyra som tvåmånaders och hovslagarn säger att det är väldigt ovanligt på föl så börjar man misstänka att något är fel. Kopparbrist stämde in på det dom uppvisade. Jag har dock inte kontrollerat med blodprov, det är billigare att bara testa koppar i några månader o se vad det ger. Det verkar inte vara något de kan bli dåliga av om det inte är kopparbrist. Vi har hållt på snart en månad o tänkte köra fram till sommarn.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

+ ni andra som svarat.

Det hade jag ingen aning om! Det är ju pellets i muslin, men inte så mkt om man jämför med andra sorter. Men vad har dom pelleteringsmedel till i en musli? Det är ju inte så att man binder ihop fröerna? Ni som vet mer får gärna förklara (även om det kanske blir lite trådkap)

:crazy: Nu kändes det ju lite mindre lustigt, har i flera år levt i tron om att jag får så lite bindemedel som möjligt i mina kusar(för att hålla mig till färdigfoder, jag har aldrig gett egna blandingar).

Det som står på Eggersmann's hemsida så innehåller fodret sockerbetor-massa pellets och melass av sockerrör.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

+ ni andra som svarat.

Det hade jag ingen aning om! Det är ju pellets i muslin, men inte så mkt om man jämför med andra sorter. Men vad har dom pelleteringsmedel till i en musli? Det är ju inte så att man binder ihop fröerna? Ni som vet mer får gärna förklara (även om det kanske blir lite trådkap)

:crazy: Nu kändes det ju lite mindre lustigt, har i flera år levt i tron om att jag får så lite bindemedel som möjligt i mina kusar(för att hålla mig till färdigfoder, jag har aldrig gett egna blandingar).

De bindemedel som används mest är melass och spannmål.
Man använder inte något hemskt klister.
En müsli måste ha bindemedel för att de olika råvarorna inte ska skikta sig i säckarna. Men vill att varje skopa ska innehålla samma. Så jo man vill binda ihop fröerna så inte tex all havre lägger sig längst ner i botten.
Väldigt ofta finns det mer melass i müsli än i pellets för i pelletsen hjälper spannmålen till att binda ihop.
// Linda
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Se tidigare svar.

Och kopparbrist misstänker vi då mamman har haft bärrandsrötor varje gång hon blir barfota(oberoende av vart hon stått). Hon har även haft glanslös päls i alla år.

När fölet får bärrandsröta på alla fyra som tvåmånaders och hovslagarn säger att det är väldigt ovanligt på föl så börjar man misstänka att något är fel. Kopparbrist stämde in på det dom uppvisade. Jag har dock inte kontrollerat med blodprov, det är billigare att bara testa koppar i några månader o se vad det ger. Det verkar inte vara något de kan bli dåliga av om det inte är kopparbrist. Vi har hållt på snart en månad o tänkte köra fram till sommarn.

Tycker snarare det låter som zinkbrist (kanske en kombination), har du en uträknad foderstat avseende både mikrooch makromineraler och analyserat foder?

Lovisaeleonora, klart hästar älskar gräs, men kan de välja så tror jag att de föredrar gräspellets med 20% socker före en gräspellets som innehåller 10% socker!
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Mitt fbl äter havre och korn samt krafft muskel.
Hade honom på krafft groov förut men han står sig fint på havre, ett bra hö, lite lucern samt tillskott av muskel.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min unghäst som är tunn och håller på att utbildas får 12kg hö (får inte i henne mer o de är en bra analys för en normalpresterande vuxen häst) 1.5kg krafft groov 125, 1dl olja, 0.2kg betfor plus mineraler o extra vitaminer. En period under hösten körde jag med 1kg havre, 0.5kg betfor, 0.5kg lusern plus mineraler o vitaminer. Socker, mycke socker är bra om hästen ska lägga på sej hull. De är när man ska börja arbeta hästen som protein/energi balansen måste infinna sej. :p
Har dock lite beslutångest om jag ska gå tillbaka till havre/betfor/lusern svängen då hon fortfarande behöver mer hull/fett att göra muskler av. :p
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Klart jag kan sitta och räkna ut (och hittar jag ingen som är bättre än mig ska jag också sätta mig ner och räkna). Men det är ju ändå nästan som en förbannelse över foder. Det står en sak på säcken som säkerligen stämmer men ändå fungerar de helt olika på samma häst.

Jag läser aldrig på säcken vad det står att hästen "ska" ha. Det intressanta är vad det innehåller. Hur mycket ex. fosfor 1kg innehåller osv.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

J Jag anser att pelleteringsmedel/bindemedel inte hör hemma i hästens mage/tarm. Så helpelleterade foder går bort.

"bindmedlet" i pellets är vanligt vete. (kommer inte riktigt ihåg hur det var, om det blir uppblött och på så sätt får en klister effekt?, men minns iaf att det inte är några konstigheter i "bindmedlet")
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

"bindmedlet" i pellets är vanligt vete. (kommer inte riktigt ihåg hur det var, om det blir uppblött och på så sätt får en klister effekt?, men minns iaf att det inte är några konstigheter i "bindmedlet")
Alldeles riktigt, för har man slut på papperslim hemma (eller tapetklister) så kan man blanda mjöl med vatten så blir det klister :)

Till ts kan jag säga att det inte alls är särskilt problematiskt med kraftfoder, och jag tror att du trots allt börjar i fel ände. Oavsett vad det är för märke på påsen så beror ju allt på individen i slutändan ändå. Personligen kör jag i huvudsak med de "rena" kraftfodren dvs betfor, soja (eller lusern) havre eller korn (har jag inte behövt använda på många år). Lätt att anpassa till olika hästar med olika behov och till grovfodret. Mineralerna anpassas efter hur höanalysen ser ut. lätt som en plätt! Jag anser att det är väldigt slöseri med pengar att lägga åtskilliga hundralappar varje månad på färdigfoder i snygga förpackningar. Sedan behöver man inte jaga land och rike runt för att få tag i återförsäljaren för ett specifikt märke om man håller sig till "grundkraftfodermedel".

Jag har använt mig av Fibergi en gång i världen och det gillade hästarna, men det var också innan jag visste bättre. Numera har jag en totalkostnad på runt tusenlappen i månaden per häst för allt foder jag ger dem = ca 17 kg hö (á 1,70 kr kilot), lite soja, lite betfor och mineraler som är anpassade för att passa mitt hö. Om jag skulle ge något flashigt kraftfoder i snygg förpackning skulle jag nog få lov att lägga till i alla fall en femhundring i månaden per häst. En femhundring som kan komma väl till pass i något annat sammanhang än en snygg förpackning.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min svårfödda gammelman (31 år) får havre, kornkross, betfor, foderjäst, granngårdens avelsmineraler, kiselgur, nypon, profeed, flexijoint, e-vitamin (för muskler), morötter + "fri tillgång" på lusern. Både hack och pellets
Hösilage eller hö
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Kl*

Mina hästar får inte så mycket krafft foder, Men dom får hippo Top.. Ska byta till Hippo harmoni då Jag vill ha havrefritt..
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

OT! Snälla, kan vi inte komma överens om att kraftfoder stavas med ett F och inte med två! Please:bow::bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 083
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp