Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Häst 1 är av tunnare modell, tränas och tävlas i distans. Står på så mycket hösilage som han vill ha med kvot på 7. Får 1 kg havre, 1 korn, 400 g betfor utöver grovfodret och det funkar bra. Kör 50/50 med spannmålet då det blev lite väl många bokstäver i kombination på enbart havre... Blandar helst eget då det blir betydligt billigare och är miljövänligare.

Häst 2 är 20 år och lättfödd modell och hobbyrids. Får en skvätt betfor och lite lucernhack som krubbskrammel, klarar sig prima på hösilaget.

Ser ingen anledning att ge ett bas färdigfoder med samma värden som havre och korn, blir bara väldigt mycket dyrare. Behöver jag något proteinrikare så kan jag dock ge Hippo Alfa eller Groov 125 :)
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min arabdam, som är hyfsat lättfödd, äter hö med kvot på 7 och bra mineralkvoter och till det får hon 100 gr vetekli och en liter betfor samt b- och e-vitamin. Hade kompletterat med lusernpellets/mineraler om det hade behövts. Försöker göra det så lätt och billigt som möjligt.

Mitt stora problem är att jag inte har utrymme att förvara hur mycket kraftfoder som helst. Betfor+vetekli kan jag inte ge då det är frysgrader ute så just nu äter hon upp lite lusernhack som kompletterade förra årets hö. Sen funderade jag på att köpa Fibergi Super G och ha som krubbskrammel under våren då det säljs i 5 kgs säckar. Någon som har prövat?
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag har fodrat med D&H de senaste tio åren och kommer aldrig byta lev.
Jämnfört med de andra ekologiska fodren (Eggersman & St Hippolyt) är D&H outstanding, vilket jag iofs anser det vara jämnfört med oekologiska foder också.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

kl

Fodrar med högfettshavre, lusern samt betfor :)
Har tidigare fodrat med Dodson & Horrell som jag alltid har varit supernöjd med, men ville minska på melsset.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Det beror på vad årets grovfoderanalys säger. Denna vinter har och äter fortfarande mina hästar.

Halvblod 18 år :
12 kg Hösilage
en halv dl granngårdens avelsmineraler. (likvärdig med kraft miner grön, fast med vitaminer.)

Nordsvensk/isis

9 kg Hösilage
en halv dl granngårdens avelsmineraler.

Ardennervalack 1,5 år

10 kg Hösilage
5 kg Hö
1 kg lusernpellets från kraft
1 dl granngårdens avelsmineraler

ardennersto 9 månader

12 kg Hösilage
6 kg Hö
halv dl granngårdens avelsmineraler
1 mått fosforbalans
1 kg lusernpellets från kraft
0,8 kg Foal Creep från Dodson & Horrel

Shettis 12 år

4 kg Hösilage
lite granngårdens avelsmineraler



Ja tycker att Lusern är det som verkar vettigast och naturligast. Jag strävar efter att lägga till lusern i första hand. Är inte jätte förtjust i pelletrerat foder.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min nya häst som flyttar in imorgon är ett hbl med mkt fullblodsinslag. Hon är inte svårfödd men har hållit sig lagom i kroppen på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, lite lucern, havre och mineraler.

I mitt stall kommer hon att få 9 kg hösilage, nån dl havre mest för skramlet när polarna får mat och Miner Blå. Det räcker för en henne eftersom hösilaget har så bra värden. Till detta ger jag även bakjäst och kiselgur för hovarna. Hon står på halm så plocka får hon göra.

Gör en analys på ditt grovfoder och lägg sen till så lite som möjligt. Plånboken blir glad och hästen också :)
Från fri tillgång plus havre till 9 kg o ingen havre??
Hur räknar du då?
Vet du på ett ung. hur mkt den har ätit? 20-25 kg?

Om den nu ska stå på stall går det som regel åt mindre energi men...

KL
Jag kör den gamla hederliga metoden. ;)Fri tillgång på hö på vuxna hästar, men endast om de går för fullt o sen lägger till betfor, havre soja o linfrökaka.>
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min häst får 10kg hösilage, 1 liter havre och en näve mineraler varje dag.

Han är 155cm, lättfödd. Gissar att han nu väger 530kg kanske. Skulle gott kunna gå ner 30kg..
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Ska byta kraftfoder på min pålle då vi ska flytta och det kommer bli för dyrt med fodret vi använder oss av i dagsläget + att det inte har gett det jag vill.

Så vad fodrar ni med och vad tycker ni är bra respektive dåligt med ert kraftfoder? Och finns det något kraftfoder som faktiskt håller det dom lovar?

Är eran/era hästar lättfödda, svårfödda osv?


Själv har jag innan alltid använt mig utav krafft.
Då använde jag mig av groov 125 och ett tag har jag även provat på deras müsli.
Tyckte då det var ett helt ok foder med ett stort plus för lättillgängligheten!
Näringsmässigt tycker jag det är bra att det finns många olika sorter men ställer mig lite frågande till hur bra det faktiskt är för hästen tänder.

Nu de senaste 7 månaderna har jag fodrat med st. hippolyt. Och tyvärr har det bara blivit en mycket större mängd än vad de säger "ska" behövas och dessutom känns det drygt att betala så mycket pengar för gräs som har fraktas genom halva Europa. Men det är enligt mig ett väldigt fräscht foder.
Hej jag fodrar med hippolyt natur musli och beställer via nätet får det hemkört
Ger även lamin forte som kur för inflammationer hon har blivit jätte fin och skulle aldrig byta bort de fodret, hade krafft Groov innan och gav betfor och mineraler men det gav bara mer slags i lederna som ledde till att hela hästen var full med inflammationer.
Hade en mycket svår fött sto men nu ser hon jätte fin ut
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

*KL*

Min äter Krafft Muskel, Kvarnbyfoders lusernpellets, Mustang Original pellets, Miner Blå och salt efter behov.

Hyffsat normalfödd ponny i tävlingskondition.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min fälttävlan häst får på nuværende tidspunkt følgende om dagen fordelt på 4 måltider:


2,4 kg Lympos Sport
300 g Fiber Performance fra D&H
300 g Betfor (tørvægt)
vitaminer/mineraler ved navn Vita-B-Forte
Glucosamin ved navn Cosequin Asu
8 kg Høsilage
2 kg tørt hø
ca 1 kg morötter
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 083
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp