Byta klinik -försäkringsfråga!

M

missan

Kan man helt efter eget tycke byta klinik mitt i en hältutredning som en annan klinik har inlett, utan att försäkringsbolaget protesterar? Jag har varit med min halta häst två gånger på klinik X och jag tycker inte de verkar hitta felet, de har provat lite olika varianter och säger att hältan är "diffus". Nu har jag blivit rekommenderad en annan klinik och vill prova den istället. Vad säger försäkringsbolaget? Kan jag bli tvungen att betala dubbla självrisker, trots att det gäller samma skada? Jag har Agria.

missan

Sv: Byta klinik -försäkringsfråga!

Nja, jag skulle nog inte ha bytt mitt i en pågående utredning. Det kan ta mycket lång tid innan man kunnat identifiera skadan och det innebär att det troligen kommer ta lika lång tid på en annan klinik. Däremot gjorde jag själv så att när en klinik väl gått bet på att hitta felet så tog jag hjälp av en annan. Man kan också ta en annan klinik om man inte håller med om resultatet som gavs av den första kliniken.

Vad det gäller självrisker så har inte jag drabbats av dubbla sådana bara för att jag haft lite olika veterinärer. Har haft 2 kliniker + 2 distriktare + en privatpraktiserande i ett akutärende på samma häst och det blev bara en självrisk.

Du kan byta mitt i. Jag gjorde så när jag inte var nöjd med klinik 1:s diagnos. Du får inte ny självrisk. Du får inte ens ny självrisk för ny skada om det är inom dom 125 sjävriskdagarna. Min häst fick sårskada på höger bak och 2 v senare på vänster bak. Endast 1 självrisk behövde jag betala.

Inga problem att byta klinik. Jag besiktigade min häst på klinik A, hon visade hälta, det var det ingen tvekan om men jag var inte nöjd med bemötandet och behandlingen på den kliniken så jag bokade "återbesöket" på klinik B ist, Agria sa inget om det.

Ullis

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 352
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur