Byta kamrem på äldre bil?

Meggan

Trådstartare
Vi har en tredje bil som reservare då vi är ytterst beroende av våra bilar. Den tredje bilen är en audi årsmodell 2001 som nu rullat 24000 mil det är alltså dags för kamremsbyte som går loss på ca 6000 kr. Är det vettigt att göra det på en bil som kanske är värd 10-12000kr? eller ska man bespara sig de pengarna och köra på så länge den håller? Hur gör ni som har äldre bilar som inte betingar något direkt värde?

Jag hade en reservare som bara användes för att tanka och åka till besiktningen med. Jag kom på att det blir billigare att hyra en nödbil den dagen det behövs.

Gör dig av med reservbilen.

Vi har en tredje bil som reservare då vi är ytterst beroende av våra bilar. Den tredje bilen är en audi årsmodell 2001 som nu rullat 24000 mil det är alltså dags för kamremsbyte som går loss på ca 6000 kr. Är det vettigt att göra det på en bil som kanske är värd 10-12000kr? eller ska man bespara sig de pengarna och köra på så länge den håller? Hur gör ni som har äldre bilar som inte betingar något direkt värde?

Vi har varsin reservbil som servas fullt så att det enda man behöver göra är att ställa på och köra när "vardagsbilen" krånglar. Har de försäkrade även som avställda för att inte missa att nyteckna vid hastigt påkommen påställning.

Vi är beroende av bilarna och anser det värt pengarna med byte av slitdelar.

Jag hade en reservare som bara användes för att tanka och åka till besiktningen med. Jag kom på att det blir billigare att hyra en nödbil den dagen det behövs.

Gör dig av med reservbilen.

Det beror ju på hur man är beroende . Startar inte min bil eller liknande kan jag inte hyra någon bil, det är tio mil till närmsta firma som hyr ut. Då förlorar jag en dagsinkomst förutom kostnad för hyra och taxi.

Billigare att serva extrabilen :)

Det beror väl på hur bilens skick är i övrigt. Räknar man med att den kan hålla lika länge till som en kamrem håller så är det ju värt det.

Min egen bil är inte värd så jättemycket mer, men har bara gått lite drygt 11600 mil så den bör rimligen ha långt kvar till skroten trots att den är en -96. På den skulle det vara värt att göra ett byte på om det vore dags.

Åldern på bilen har inte någon större betydelse alls. Det handlar främst om skicket på karossen och på hur man skött den i allmänhet det handlar om. Jag antar att eran är i dåligt skick överlag? Då vet jag inte om jag hade lagt dom pengarna på en reservbil faktiskt.

Grazing nej den är fin och välvårdad annars går som en dröm och bara ngn enstaka rostprick i lacken.

Är det nåt exklusivt bilmärke då eftersom det är så dyrt? Byta kamrem är ju inte precis nån raketforskning.

Japp men det är vad de tar i Stockholm har kollat ett tiotal verkstäder

Svinigt :crazy:

Vi har gett 1200 kr för kamremsbytet på båda våra bilar. Per bil då.

Men då har det inte varit någon service alls på bilen utan bara bytet. Service fixar vi själva.

Får ni ingen övrig service på bilen för det priset?

Jo men bara att det är en Audi säger inget alls, modellkod och årsmodell samt motortyp fordras om man ska säga om priset är rimligt. Jag har ju databasen till nästan samtliga bilmärken och modeller där tidsåtgången och all övrig data står och utan att veta mer än att det är en Audi så vet man ingenting.

Är det vettigt att göra det på en bil som kanske är värd 10-12000kr? eller ska man bespara sig de pengarna och köra på så länge den håller?
Jag tycker det beror på hur beroende man är av bilen. Ni har ju redan bedömt att ni behöver en reservbil standby, då gissar jag att det är rätt intressant att den faktiskt funkar om/när den behövs. Och går kamremmen av på motorvägen en sen februarifredagkväll i kuling och underkylt regn, helt enligt Murphy, så tror jag de där sparade 6000 känns rätt underordnade... ;)

@Matmissbrukaren det är för kamrem och vattenpump som tydligen ska bytas samtidigt och även kylarvätska? Annars inget extra. 1200 vore ju rena drömmen. Bara delarna går enl offerten på dryga 2500 sen är det arbetskostnad 990 per tinne och så plus moms på rasket

Fast är pumpen med i bytet är det ju inte kamremmen enbart som inkluderas i åtgärden.

OM ni behöver bilen är det värt pengarna. Ni lär ju inte få en bättre bil för samma pengar, då är det kanske rimligare att lägga dessa pengar på en bil ni vet övriga skicket på.

Alternativet är att ni säljer den med öppna kort och får en liten slant för den. Tar den summa och servicesumman och funderar över hur mycket hyrbil/taxi ni kan ta i relation till kostnaden att serva extrabilen.

Om bilen är bra och pålitlig i övrigt och det är rimligt att anta att den ska kunna gå ett par år till så är det väl värt att kosta på den. Vad den är värd vid försäljning är ju inte så himla intressant om ni ska laga den för att köra den själva. Då är det ju mer intressant vad ni får för kostnad för att hålla bilen. Är det värt 6000 kronor att ha en bil som går 3-4 år till? Om det är reservbil så blir det ju inte så himla många mil på den, så det är väl troligt att den kan vara användbar i flera år till.

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 208
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 329
Senast: 95johsv
·
Äldre Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm...
2
Svar
28
· Visningar
2 751
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar