Byta inriktning till Islandshäst

Wyssla

Trådstartare
Jag har ridit "vanliga" hästar hela mitt liv och har ridit in och utbildat "vanliga" hästar men för en tid sedan insåg jag att jag vill ge mig in i en helt ny värld och har ridit Islandandshästar i ett par olika stall och jag är helt övertygad om att det är Islandshästen som är den kompletta rasen för mig. Men en färdigutbildad Isis har jag aldrig råd med i dagsläget.

Jag har trillat över ett sockersätt 2 årigt sto som jag kan få till en relativt billig peng men då får jag göra jobbet själv, alternativt ta hjälp av en kompis som har Islandshästar och tar emot hästar för inridning men det hade varit kul och göra allt själv. Jag kan ju rida in en häst på "vanligt" sätt men jag undrar, hur får man fram tölten och ev. passen och hur lär man hästen att skilja på de olika gångarterna? Det är mest den biten jag inte är haj på. ;)

Min undran kanske låter superfånig men jag måste veta.. :angel: Det sägs att det inte finns några dummar frågor, bara dumma svar så please... ge mig bra svar! ;)

Sv: Byta inriktning till Islandshäst

Nu kan jag inte islandshäst så jag är nog inte bästa personen att svara, men, en viktig aspekt är väl vilket mål du har? Hur fort måste det gå? Jag har skaffat gångarthäst utan större kunskap om gångarter. Den ena har jag ridit in själv och har fått fram tölten på (traven är det sämre av däremot). Men, jag har itne som mål att hon ska vara klar snabbt utan inser att det kasnke tar några år extra innan vi är på samma nivå som vi skulle varit om jag hade tagit en inriden/tränad häst eller lämnat bort henne på inridning/träning. Nu är det inga problem för mig att låta det ta mera tid och istället lära mig under tiden, vilket säkert kommer att göra att vi gör ett antal fel med gångarten. Själv inridningsbiten kände jag mig, precis som du helt ok med. Några tävlingar för mina hästar finns inte i Sverige, så jag har ingen press där, ska vi tävla blir det dressyr, distans, hoppning, eller något annat (bruksridning och TREC verkar spännande...)

Man kan ju aldrig veta hur varje individ är att rida in.
Vissa har lätt för tölten och andra har jätte svårt för den.
Så du kan aldrig säkert veta :)

Eftersom du har vana av inridning sen tidigare skulle inte jag se en unghäst som ett problem för dig.
Ännu mindre eftersom det är en 2åring. Jag skulle slå till om du får den till ett bra pris, den har ok stam
Och du tycker om den. Låt den sedan gå på lösdrift minst ett år till innan du börjar med den!
Under detta året kan du försöka rida så mycket islandshäst som möjligt, åk runt och rid privatlektioner (för folk du "vet" är bra och lär it korrekt) och få på så sätt känsla för gångarterna.
Under första tiden i inridningen har man inga gångartskrav på unghästen, bara låt den gå :-) När du sedan ska börja separera gångarterna (efter ett par veckor, beroende på individ) är det super att ta hjälp.

Med lite känsla och sunt förnuft kommer man LÅNGT även om man inte har ridit gångartshästar förut
/Michis - som även hon sadlat om från tregångare

Själva inridningsbiten är ungefär densamma. Jag låter alltid hästarna från början gå i den gångart som dem själva väljer. Lära in galoppskänkeln gör jag ungefär efter 4-5 veckor, och den biten borde också ungefär densamma?

När du sen ska börja med gångarterna, ex töltsättning osv. rekommenderar jag att du tar hjälp utav en duktig unghäst tränare. Antingen någon som kan instruera dig, eller alternativt att någon annan får göra det åt dig. Passen tar det ett par år med innan man börjar med den. Är det en häst som ska avelsbedömas är det bra om man börjat med passen tidigare då den har väldigt hög procent. (även bra för fyrgångare om man lyckas "pressa" ur lite pass, då 6.0 istället för 5 gör en rättså stor skillnad i totalen). Har man en häst som man inte tänkt avelsbedöma tycker jag att man kan vänta lite med passen, tills hästen är helt redo för det. Även ryttaren ska vara redo ;) då den gångarten kräver mer än de andra fyra.

Om hästen bara är 2 så tycker jag lika som tidigare talande; låt den gå på lösdrift ett år till, och lär dig så mycket du kan på andra islandshästar sålänge!

KL

Nu äntligen har jag börjat rida igen.
Kan inte säga annat än att jag är helfrälst :love:
Förstår varför islandshästar är så populära.
Tidigare har man ju åkt häst på turridningar och ridit kompisars hästar i skogen, men nu när man verkligen får lära sig ordentligt blir det en helt annan sak. Det är hur roligt som helst.

Jag kan meddela er att jag köpte mig ett 2-årigt Islandssto i somras. Freyja från Emils e.Gyrdir fra Arbakka. Ett sött litet sto på cirka 135 cm i mankhöjd. :love:

812003_5084f052e087c322be2455f4.jpg

Wish me luck! Det ska bli en spännande resa! :laugh:

När du sen ska börja med gångarterna, ex töltsättning osv. rekommenderar jag att du tar hjälp utav en duktig unghäst tränare. Antingen någon som kan instruera dig, eller alternativt att någon annan får göra det åt dig. Passen tar det ett par år med innan man börjar med den. Är det en häst som ska avelsbedömas är det bra om man börjat med passen tidigare då den har väldigt hög procent. (även bra för fyrgångare om man lyckas "pressa" ur lite pass, då 6.0 istället för 5 gör en rättså stor skillnad i totalen). Har man en häst som man inte tänkt avelsbedöma tycker jag att man kan vänta lite med passen, tills hästen är helt redo för det. Även ryttaren ska vara redo ;) då den gångarten kräver mer än de andra fyra.

Menar du att 4-gångare helt plötsligt måste förvandlas till 5-gångare? Eller kan man bedöma en Islänning utan att tvinga fram något som kanske inte finns? :D Ursäkta men jag fattar nada nu.. :rofl:

Vilken sötnos och vilken fräck teckning! Lycka till med henne :) Rör hon sig trevligt också?

Att rida in en häst skiljer ju inte mellan de olika raserna. När hästen ska utbildas tar du hjälp av en duktig islandstränare. Klart du ska slå till!

Hon menar att en häst inte tvunget är antingen fyrgångare eller femgångare, de kan vara "femgångare" med extremt svag pass också, där passen egentligen inte duger något till till tävling och sitter för långt inne för att det ska vara värt att träna. MEN om hästen ska avelsvisas och hästen har den minsta lilla möjlighet att gå i pass så är det bra för poängen att pressa fram det lilla den har.
En fyrgångare får 5.0 på passen på avelsvisning, dvs "ej visat, finns inte", och passen har en ganska hög koefficient, så kan man då trycka fram en 6.0 ur hästen så påverkar det poängen positivt.
Ja, om inte det har gått ut över de andra gångarterna förstås ;)

Men det är klart man kan visa en fyrgångare som fyrgångare! Men som sagt, man ska vara medveten om att man inte plockar bort bedömningspunkten pass då, utan man får istället en 5.0 (på avelsvisning går skalan mellan 5 och 10)

Jättefin häst! :)

Jag är helfrälst på islandshästar nu :love:
Trots att jag hade så mycket fördomar förut :o *kryper iväg och skäms lite*
Men det känns som att man hittat rätt på något vis :love:

Känner en tjej som köpte en klockren 4 ggr som tävlingshäst. Det visade sig 1 år senare att hon har en kanon pass.

Det är inte helt ovanligt, men ofta har man en viss aning om att passen kan finnas där och framförallt om den absolut inte finns. Man kan ibland även se på stammen vad som är troligt/möjligt. Är föräldrarna fyrgångare och det finns mycket fyrgångare i närmsta släkten är sannolikheten för pass mycket låg (det krävs en 5-gångare för att nedärva 5-gång så då måste man ha fel om föräldern också).

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 470
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar