Byta höet till silage!

Mysaan

Trådstartare
Höet vi haft har varit fruktansvärt dammigt i år så jag har stått med hästar som hostat nästan hela vintern trots att jag har vattnat höet. Nu hade dessutom min hölevernatör slut på höet så jag håller nu på att vänja in dem på silage istället.

Just nu får de lite hör och lite silage. Men när de bara får silage sedan hur ska jag räkna om hömängden till silagmängd så det blir rätt?

Silaget ligger på ca 60% TS och höet har legat på 84%. OM det nu har någon betydelse.

I dagsläget får de ca 13 kg hö men hur ska jag då räkna om till silage?

Jag upptäckte att de får drygt 2 kg torrsubstans per 100 kg häst när de gick på bara hö. Är det smartast att räkna så med silaget också då?

Sv: Byta höet till silage!

Dels så kan du räkna på TS så de får motsvarande lika mycket grovfoder. Men titta även på värdena så du inte ökar eller minskar för mycket. Försök lägga dem på samma energimängd.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka