Byta hingst?

sona

Trådstartare
Jag har redan bokat hingst till mitt sto men börjar nu fundera på en annan som jag inte tänkt på innan. Kan jag bara "stryka" den hingsten från språngrulla.se och lägga till den andra?
Stoet i fråga är efter Walt Disney- Bolero- Akzent.
Hon är bokad till Sir Oldenburg men jag undrar om inte Connaisseur skulle bli bättre.
Stoet är stort, 172 cm och rejäl i typen men rör sig fint och lätt trots sin storlek. Så det jag skulle vilja ha är en något ädlare hingst, och inte någon som är högre än henne, förra fölet hon fick med Szkopul blev i storlek med henne själv. Har ni några andra hingstförslag får ni gärna skriva dom med, jag har lite beslutsångest nu..

Sv: Byta hingst?

Om hingsten inte har bokningsavgift så är det bara att byta innan du har börjat semineringen av stoet.

Hade hon varit min hade jag tittat på Laurentio eller kanske Insterburg, men allra helst Chirlon eller Master:love: Kommer dock inte ihåg hur hon såg ut i benen, det var många år sen jag såg henne nu.

haha Insterburg är faktiskt tänkt till nästa år på henne :P Dock vet man inte, jag har en förmåga att ändra mig. Är av någon anledning lättare att välja hingstar till hoppstoet.. Något kohasig men i övrigt korrekt vad jag kan se, är möjligt att någon som är expert ser mer.. Såg laurentio på visningen i skara men var inte så intressant, har inget att "klaga" på, han var bara inte något som tilltalade mig.
Ceylon hingstar, givetvis ;) Hur ser deras avkommor ut? Grova? Lättsålda?

Jag har inte sett stoet, men håller med Görel om Master. Hade jag haft ett sto som passade Master hade jag utan tvekan tagit honom i år.
/U

Men passar Master ett grovt sto? Känns inte som om han lättar upp?

Jag har mest fått intrycket av att han ofta lämnar medelgrova avkommor, men att de ibland kan vara lite långa/lågställda. Gissar att stoets typ spelar in.
Ser inte honom som en typförbättrare, men han förbättrar så mycket annat, så hade jag avlat på ett mer långbent sto i år så hade jag inte tvekat.
/U

Har inga bra bilder på henne, ska ta lite idag så får ni se hur hon ser ut. Görel såg henne för ett par år sedan, men jag tror hon blivit grövre sen dess, framför allt pga att hon inte gjort annat än gått på lösdrift med unghästar på 4 år... Hon rids lite nu, men jag anser att hon är grov.. Sen är det klart, mina andra hästar är mkt ädlare det är ju både anglo och fullblod i dom så det blir ju att hon ser grov ut i jämförelse med dom.. Sen känns det överlag som att dressyrhästar är grövre/maffigare än hopphästarna så de är kanske inget dåligt att avla på, men jag vill inte att fölet ska bli grövre än henne ;)

På den tiden jag red henne var hon ståtlig och näpen på samma gång:love:. Hon hade en del massa men jag upplevde henne inte som grov och klumpig utan rörlig, och främst kommer jag ihåg hennes bärighet och känslighet.

Ska se om jag möjligen kan hitta en kort på hur hon såg ut på den tiden.

Det känns som att det är dubbelt all försöka sälja Ceylon-blod. Antingen har spekulanten goda erfarenheter av deras spänst, talangfullhet och vakenhet, eller så har de dåliga från de som inte riktigt behandlats rätt och blivit argsinta. Har själv ett sto efter Ceylon som är snäll och vaken men den jävligaste häst jag mött rent temperamentsmässigt var också efter honom.

Jag tycker att han är en riktigt trevlig Lauries Crusador-son som har gjort något ihop med att han kan lyfta på fötterna ordentligt, vilket många av faderns avkommor inte kan. Har sett flera tåsläpare.

Tänker att stoet kan behöva lättas upp lite och att L R-blod skulle kunna passa.
Ceylon var över 60% xx så det blodet är inte heller tungt.

Oki var lite nyfiken eftersom jag själv valt honom till mitt sto iår och vet hur duktig du är när det gäller stammar .

Mia ;)

Hon är körd till statonen idag, ska kollas på fredag, tror att brunsten bör komma fre-lör så blir antagligen inseminerad på måndag om jag har tur :D

Oki var lite nyfiken eftersom jag själv valt honom till mitt sto iår och vet hur duktig du är när det gäller stammar .

Mia ;)

Just hans möderne har jag inte så mycket koll på:o men han tilltalade mig mycket som individ.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 712
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Peak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18