Byta golv i transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cordenia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 485
C

cordenia

Är det någon här inne som har nytt golv i sin transport, har lite funderingar kring detta :confused: ..
Hur gick ni tillväga och vilket material användes, samt hur mycket kostade det? Gjorde ni det själv eller lämnade till företag.

Har nämligen en transport som jag skulle behöva byta golv i då det börjar bli ruttet i kanterna, har en BOJ-transport.

Sv: Byta golv i transport

Gjorde själv, beställde hos en byggfirma, tjockare än rek. Kostade runt 4000. beställde rätt längd men sågade sista delen för framändan själv.

Har inget tips, men hoppar på samma tråd, hoppas det är ok... Jag vill gärna ha tips om hur man kan byta ut bakluckan på en gammal transport, just nu är den i tungt gammalt trä, skulle gärna haft en lättare variant... Ursäkta "trådkapet".. :)

Har inget tips, men hoppar på samma tråd, hoppas det är ok... Jag vill gärna ha tips om hur man kan byta ut bakluckan på en gammal transport, just nu är den i tungt gammalt trä, skulle gärna haft en lättare variant... Ursäkta "trådkapet".. :)
Det finns en tråd som handlar om transportrenovering där flertalet har bytt blandannat golv (därav även jag :D ), bakluckebyte har säkert avhandlats där också...
Men jag kan berätta lite snabbt att om det är rampen du menar så kan man byta gasdämpare så blir luckan/rampen lätt som en plätt (vi har bytt på vår transport)

Sk marinplyfa dvs vattenfast plyfa är väl det man brukar använda. Man kan också lägga in ett golv av kraftig aluminiumplåt.

Det enklaste är att kontrollera vilket material som används till golvet i dagsläget och sedan köpa likadant och såga till så att det passar.

Till vissa modeller kan man beställa färdiga golvdelar som redan är anpassade så det bara är att ta ur det gamla och montera in det nya.

Det är bara att riva ur gammla golvet och lägga nytt.

Vi byggde om ett släp och då körde vi i 5 mm slätplåt i aluminium, vart tom billigare än att köpa marinplywood i rätt dimension :grin:

Då fick vi även en del plåt över som vi efter avfasning använde för att förstärka insidan av väggen nertill där hästarna ofta "kliver fel" med bakbenen och därför nöter sönder plywooden med skorna.

Hur tjock plåt/skiva du måste ha beror till stor del av hur långt det är mellan balkarna under golvet.

Du kan höra efter med någon mekanisk firma eller nån plåtfirma som köper mycket metall om du kan köpa material genom dom, dom brukar ha väldigt mycket bättre pris på det dom köper in än vad du kan få som privatperson.

Ska du använda träbaserade skivor så är det bara marinplywood som duger, andra skivor har inte tillräcklig beståndskraft mot saltvatten och urin (har ju en osviklig förmåga att rinna in under mattan förr eller senare...) men som regel är marinplywood i den bredden beställningsvara, standardbredder är som regel 120 cm och eftersom transporten som regel är runt 1,50 invändigt så blir det till att beställa.

Återförsäljarna har färdiga golv att köpa.
de är utsgade i rätt mått, bara att skruva bort skruvarna och ut med det gamla golvet, in med det nya och skruva fast, färdigt!

golven är behandlade med något för att de ska hålla bättre.
kolla med din återförsäljare, jag gjorde så för några år sedan fast jag har ingen boj utan köte utav thule.

Vi bytte golv i vår Dalavagn för några år sedan. Beställde en skiva i samma tjocklek som den som fanns där (22 mm?) av en firma som renoverar och reparerar lastbilar. Det kan varit en marinplyfa men jag kommer inte ihåg.

Den säljs i 152,5 i bredd och 300 cm i längd. Vi plockade ut det gamla golvet och använde det som mall för att såga i den nya skiva.
Gav under 2000:- för skivan och gjorde jobbet själva.

I vår Dalavagn låg en 24mm skiva. Vi hittade också ny skiva på lastbilssidan.

Ring Boj och kolla om de har ett golv med rätt mått att sälja till dig, absolut lättaste förfarandet även om det kanske kostar ett par hundra extra.

Jag bytte golv på mitt gamla Fobo-släp för runt 12 år sedan. Hittade ingen passande skiva på marknaden utan fick specialbeställa. Lämnade den till verskatd som gjorde jobbet, kostade runt 2-2500 kr totalt.

Baklämmen bytte jag själv året efter. Hittade att Trane hade exakt samma mått och köpte en skiva av dem. Ett otroligt stort jobb var det faktiskt, köpa ny matta, nya halkribbor, få överluckan att passa igen (ngn cm skiljde trots allt), lyftfjäder av och på, reg.skylt med lyse - ja det blir mkt!
Skivan tror jag kostade runt 1500 kr, mattan 7-800? och bult, fjäder o dyl tillkom.

I så fall kom du billigt undan. Vi kollade vad ett färdigt golv skulle kosta och prisuppgiften vi fick var runt 4000:-.

har kollat med ett företag och de skulle ta 5000:- för att lägg in en ny, om man endast köpte golvet skulle det kosta 3500:-

köp ett färdigt golv som passar utav återfärsäljaren, det är lätt att byta själv!

Boj har ju alugolv numera, så det är nog inte så enkelt.
Men är TS villig att byta till alugolv så är ju det ett bra förslag, vet dock inte hur enkelt det är att göra själv och om ramverket på de gamla släpen passar till de nya alugolven. Bara att ringa Boj och fråga! :idea:

Jag bytte golvet i ett Boj-släp för ett par år sedan. Beställde från Boj och fick golvet hemskickat i två delar. Tror vi monterade ner ena väggen för att få i golvet.

Det är bara att riva ur gammla golvet och lägga nytt.

Vi byggde om ett släp och då körde vi i 5 mm slätplåt i aluminium, vart tom billigare än att köpa marinplywood i rätt dimension :grin:

Då fick vi även en del plåt över som vi efter avfasning använde för att förstärka insidan av väggen nertill där hästarna ofta "kliver fel" med bakbenen och därför nöter sönder plywooden med skorna.

Hur tjock plåt/skiva du måste ha beror till stor del av hur långt det är mellan balkarna under golvet.

Du kan höra efter med någon mekanisk firma eller nån plåtfirma som köper mycket metall om du kan köpa material genom dom, dom brukar ha väldigt mycket bättre pris på det dom köper in än vad du kan få som privatperson.

Ska du använda träbaserade skivor så är det bara marinplywood som duger, andra skivor har inte tillräcklig beståndskraft mot saltvatten och urin (har ju en osviklig förmåga att rinna in under mattan förr eller senare...) men som regel är marinplywood i den bredden beställningsvara, standardbredder är som regel 120 cm och eftersom transporten som regel är runt 1,50 invändigt så blir det till att beställa.

Ska man lägga in aluminiumgolv så vill det nog till att man kollar HUR det ligger an mot underredet så det inte blir galvaniska strömmar som försvagar materialet.

Jag hade ringt Boj och frågat vad de rekommenderar och sen funderat på om jag skulle köpa av dem eller fixa själv.

När det gäller ett aluminiumgolv så hade jag personligen variot väldigt tveksam till att lägga in ett alugolv i en transport det finns andra och bättre alternativ om man vill ha ett golv som står i mot röta så länge transporten rullar.

Lägger man in alu-golv måste man lägga in rätt sorts aluminium, helst skall man ha en aluminium som står emot de påfrestningar som blir.
Måste se till att aluminiumet inte kommer i kontakt med galvet, och att man använder rostfria bultar av hög kvalite.

När det gäller ett aluminiumgolv så hade jag personligen variot väldigt tveksam till att lägga in ett alugolv i en transport det finns andra och bättre alternativ om man vill ha ett golv som står i mot röta så länge transporten rullar.

Lägger man in alu-golv måste man lägga in rätt sorts aluminium, helst skall man ha en aluminium som står emot de påfrestningar som blir.
Måste se till att aluminiumet inte kommer i kontakt med galvet, och att man använder rostfria bultar av hög kvalite.

Vilka golv skulle du välja?

Har du sett Thules nya som de kallar "rötfria"?

Jag har sett Thules nya golv och det skall tydligen vara väldigt väl testat vad gäller slitage mm.

Fautras har ett prisvärt golv som är rötfritt.

Men jag är själv lite gammalmodig och tycker om plyfagolv med limmad matta.

Hakar på tråden. Mitt golv var i otroligt fint skick när vi köpte transporten förra våren. Tror att det var nyinlagt för ett par år sedan och att transporten sedan aldrig använts. MEN under hösten och vintern läckte det in, speciellt vid ena sidan, och golvet har blivit lite mjukt längst ut mot väggen. Nu har jag, med största sannolikhet, fått läckan tätad och golvet har torkat upp fint. Men måste jag byta hela golvet nu, eller kan man vänta och hålla noga koll så att rötan inte sprider sig?

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Cavallo
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 946
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka