Byta golv i hästtransport

Varmblod90

Trådstartare
Har en hästtransport som inte gick igenom besiktningen pga golvet. Börja bli dåligt på ena kanten. Vad jag dock inte visste då va att förra ägaren hade lagt ett aluminium golv ovanför då han fick underkänt på golvet vid förra besiktningen med, då la han in detta aluminium golv och då gick släpet igenom. Hade jag vetat detta när jag besiktigade släpet så hade jag talat om detta för besiktningsmannen.
Det dåliga på golvet är ytterst lite och är inte mer än max 10 cm långt och 5 cm brett.
Men känner att det är lika bra att byta golvet ändå. Jag har kikat på plastgolv som ska hålla väldigt länge. Så slipper man förhoppningsvis byta golv under tiden jag äger släpet. Men så tänkte jag, om det är ändå är aluminiumgolv så kanske man kan ha trägolv ändå under, och tack vare alugolvet så skyddar ju det träet med. Blir ju någon tusenlapp billigare i inköp. Dock vet jag inte vilken sort träskiva man ska ha och vilken tjocklek på det. Någon som kan berätta?
Någon som vill dela med sig av sina tankar i detta? Svårt när man är själv, osäker och velig. Vet varken bu eller bä haha ^^
 
Jag gick in på XL-bygg och sa vad det var jag letade för, angående tjockleken och mått får man mäta på den som sitter i släpet. Så gjorde jag.
Går även med andra byggvaruhandlar också. Lycka till med ditt byte. :up:
 
men om du har auluminiumgolv övan på ditt plyfa, kolla att auluminiumet är tillräckligt tjockt för att ha ensamt och förhoppningsvis kan du ju bara ta bort plyfagolvet.
 
Tänk på tyngd och lastvikt både trägolv och aluminium ger ju en tyngre vikt= du förlorar lastvikt.
Du bör lägga in en marinplyfa/båtplyfa om du väljer trägolv.
Hos bygghandlen hade jag svårt att hitta rätt tjocklek så vi vände osstill tillverkaren av släpet och köpte en skiva i rätt storlek till vettigt pris.

Skillnaden i livslängd för mig var att det första trägolvet levde i 7år,
genom att lyfta matten så golvet får torka när hästen har kissat (räcker ju ofta med bakre hörnet) är golvet inne på sitt 13år
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: Emiro
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
688
Senast: Cavallo
·
Utrustning Hur mycket ska man lita på verkstaden, och hur dåligt skick ska golvet vara i innan man byter? Har en Värmlandsvagnen från 00-talet som...
2
Svar
38
· Visningar
5 044
Senast: lizzie
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
176 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp