byta galopp?

P

puff93

har alltid:angel: undrat hur man byter galopp:o
ja e en kass dressyryttare:angel::o
hur gör man när man byter galopp?

Sv: byta galopp?

Jag tycker att det är enklast att lära in/lära sig genom att rida på en stor åtta-volt. Innan man byter om volt saktar man av till skritt och fattar ny galopp. Sen gör man så ngr gånger tills man känner att hästen börjar fatta vad den ska göra och till slut låter man helt enkelt bara bli att skritta - man "sitter om" och byter galopp.

Det kanske inte blir ett rent byte i början, fatta då bara rätt galopp från skritt igen. Byt aldrig galopp med travsteg emellan - alltid från skritt. Det är lättare att lära in rena byten på så sätt.

Have fun och lycka till!!

Jag gör ungefär som Mona. Men i mitten av "åttan" gör jag halt. Flyttar undan bogen (mot mitten av den volten jag kom ifrån) och fattar sedan ny galopp.
Efter ett tag är flyttningen av bogen en signal till hästen att fatta ny galopp och då kan man låta bli att stanna.

Ett bra tips är att räkna ner stegne så att både du och hästen är mentalt redo för bytet. När du börjar närma dej mitten på "åttan" räknar du i takt med stegen. Tre (förbered dej) Två (flytta undan bogen) Ett ge signal för byte.

Lite virrig förklaring men i alla fall. ;)

Jag håller med dig, Orzon, fast det beror lite på hur man har lärt hästen att fatta galopp från början. Alltså hur den vanliga, "enkla" galoppfattningen ser ut.

Med ditt sätt tror jag dock att det blir rena byten "på en gång".

Bra tips att räkna i tretakt också! :tummenupp

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Galopp är ämnet för dagen - och enkla byten. Fyrkanten på 20 x 20 meter börjar bli bekant, och kanske börjar den ge resultat i träningen?
Svar
0
· Visningar
90
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
865
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
561
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama