Byta galopp

Isabellaohman

Trådstartare
Hur gör ni när ni byter galopp? Tips på en häst som jag tror aldrig gjort det innan för att han ska fatta vad han ska göra? Visar man bara med benen motsatt galopp, så att man gör en fattning i galoppen, den fattningen hästen ska byta till? Så om man rider snett igenom och har vänster galopp, och ska byta till höger, gör man då en "höger-fattning" alltså höger ben fram och vänster ben bak. Sen ska man väl använda kroppen också? Aa, ge gärna tips till en ovan ryttare och häst till just detta. Tack! :)

Sv: Byta galopp

Det är jätte viktigt att ha en tränare med när man lär in byten. Annars är det stor risk att man lär hästen att byta fel, vanligast är att den blir efter bak och när det är befäst så är det jätte svårt att rätta till, därför är det bäst att lära in rätt från början!

Det vanligaste är att man byter genom att dra bak gamla inner och samtidigt släpper fram den nya innersidan med eftergift på nya innertygeln samt lätt förhållning på den nya ytter sas. Viktigt är att sitta ner ordentligt i sadeln och inte kasta fram överlivet åt ngt håll eller luta sig åt nya inner.

Frågar du efter hur man gör ett galoppombyte eller om hur man lär en häst göra galoppombyten?

För på frågan på hur man gör har du nu fått ett bra svar av Super.

För svar på frågan om hur man lär en häst göra ett galoppombyte så finns det många svar. Det lättaste är att ta hjälp av en tränare. Om du inte alls bryr dig om hästen kommer att göra det rätt, om den kanske i framtiden blir svårsåld för att den lärt in och befäst att byta fel då kan du ju chansa och prova själv.

Då är nästa fråga vart du och hästen är utbildnings och styrke-mässigt? Är hästen liksidig och bär sig i alla övergångar?
När jag har lärt in byten så har jag börjat med enkla byten. Dv.s Galopp, skritt tre-fyra steg och sedan fatta ny galopp. När hästen har styrka och förstår och kan göra dessa övergångar bra så brukar jag göra ett enkelt byte vid x när jag byter om volt, några gånger under ett par ridpass, kortar då ned skrittstegen till 1-2 steg innan jag fattar ny galopp. När hästen känner igen övningen och nästan börjar förekomma mig så lägger jag fram en bom vid x. Jag rider sedan samma väg (byter om volt) visar hästen tydligt vart vi ska efter bommen och är noga med att jag inte håller på den nya innertygeln. Över bommen ger jag byteshjälp.

Sedan kanske jag rider över bommen på samma sätt 2-3 gånger från båda varven. Massa beröm och sen så upprepar jag samma övning ett par ridpass på raken innan jag tar bort bommen och ser om hästen fattar då. Sedan så använder jag samma teknik dvs. enkelt byte och bom på lite andra linjer för att hästen ska känna igen sig och förstå att byteshjälpen betyder galoppombyte oavsett vart den ges. Själv så gör jag aldrig detta om jag inte har någon som står på backen och kan hjälpa mig att se om den byter rent. Oftast så känner man om de byter orent men inte alltid. I början får hästen beröm bara den byter och så länge den byter rent mer än hälften av bytena så oroar jag mig inte. Om jag inte får rena byten tillräckligt ofta så avbryter jag och jobbar mer på grundridningen. När hästen förstår byteshjälpen lite bättre så berömmer jag fortfarande massor när den byter rent men ignorerar bara och saktar direkt av till skritt och börjar om när den byter orent. Jag jobbar alltid i korta pass och om jag misstänker minsta lilla att jag är på väg att köra fast så avbryter jag och gör något annat tills dess att jag kan få hjälp om det så är tre dagar eller två veckor fram till nästa träning. Jag lär alltid in byten i samråd med min tränare. Jag gör inte allt jobb på träningarna men håller en dialog och utvärderar allteftersom.

Detta är hur jag brukar göra, men det är långtifrån enda sättet eller det bästa eller enda riktiga. De viktigaste hörnstenarna är att hästen är helt lösgjord och förberedd för uppgiften. Annars är det som gjort för problem och jag personligen tycker att det är elakt att sätta hästen inför en uppgift som den inte har fysik och balans för att klara av.

Tack för hjälpen. Frågade nog om båda. Jag tänker inte börja med detta, iallafall inte än för jag tror inte han riktigt har vad som krävs för det. Nu ska jag bara försöka stärka galoppen, fokusera på det, och mitt mål är att kunna rida förvänd galopp! :)

Jag skulle inte börja med att göra bytena över en bom... men i tidigare diskussioner här så har man nog lite olika åsikter om det. Jag anser att risken att hästen lär sig byta efter bak blir stor när dom lär sig byta över bom.

Bästa övningen jag vet för det är att rida på en liten 8 volt på kortsidan. Om hästen är stark nog att gå så små volter. Nu har vi stort ridhus, så de volterna blir ca 12 meter. När du vänder in på den öppna delen av volten så rakställer du, skrittar några steg, fattar ny galopp och ställer om. Sen kortar du ned skrittstegen allt eftersom. Sen lägger man byteshjälpen och ofta fattar hästen vad det är fråga om. Som Super skrev innan så är det så du ska flytta skänklarna, men se till att du inte flyttar dom för mycket så du tappar sittbenen och höfterna.
Det är även viktigt att se till att man har bjudning in i byten och att man är lite snabb med eftergift.:)

Jag hade inte rekommenderat att introducera byten över bom, men inte heller genom voltbyten då det är väldigt lätt att det blir ordentligt svajjigt om man inte får till rakriktningen. Däremot är de enkla bytena super och kan inte tränas för mycket!

Att ta hjälp med bytesinlärning är A och O, speciellt om man själv har orutin. Det kan vara väldigt svårt att rätta till om hästen har lärt sig fel från början. Hur som så tycker jag det enklaste är att introducera byten genom att rida förvänd galopp och byta till rättvänd -både logiskt för hästen och för ryttaren. Rid på fyrkantsspåret i förvänd och lägg byteshjälpen strax innan hörnet, keep it simple!

Smart det där med förvänd och byta utifrån det. Men vi har inte kommit så långt, först måste vi vara säkra att det alltid blir rätt galopp, ibland i höger tar han vänster istället. Sedan ska jag gå över till att klara förvända, och när han är säker på det kan jag prova på att byta. Men det får vänta ett tag! Tack för hjälpen!

Jag skull inte vänta till hästen är säker i den förvända!! Då kommer du få problem med att lära bytena eftersom hästen inte kommer ha en anledning att byta. Man sätter ju lite hästen ur balans när man lär den byten och är hästen för säker och balanserad i den förvända så blir det jätte svårt att rucka på den balansen! Däremot så måste hästen veta skillnad på galopperna och du måste kunna reglera galoppen dvs länga och kunna samla till viss del. När man har fått hjälp med grunden så kan man prova att leka in bytena i skogen där bjudningen oftast är lite bättre och det inte behöver bli så mkt "allvar" i bytena.

Fast hästen måste ju ändå kunna förvänd om den ska kunna byta. Sedan fattar jag din poäng. Detta är dock ingen dressyrhäst egentligen. (Islandshäst) och det gör inget om jag inte kommer kunna byta galoppen bra sen. För han tävlas ändå inte. Men aa ska tänka på det.

Nej hästen måste inte kunna förvänd för att kunna byta! Jag vet flera proffs som börjar lära in bytena redan vid 4 just för att dom väljer att inte ta bort hästens naturliga reflex att byta, sedan så lär dom hästen att gå förvänd på lydnad istället. På detta sätt så blir många gånger inte bytena en så stor grej för det är ngt som hör till sas. Jag tror faktiskt istället att många väntar för länge med att introducera bytena och får då problem och en förvirrad övertaggad häst som helt plötsligt ska göra ngt som förut var förbjudet!

Nu har ju du en islänning och dom behöver ju ofta hjälp med takten och då blir det ju lite svårare. Problemet med dom är att dom ofta blir lite för långa och för långsamma bak så där måste du tänka stampig galopp innan bytet sas annars kommer den inte hänga med bak. Det är iaf min erfarenhet.

Senast ändrad:

Menar inte kunna förvänd. Men menar att om man ska byta från förvänd måste de ju kunna ta några steg i förvänd och klara det innan bytet, så den inte bara saktar av. Tack för hjälpen!

Jag håller med dig till viss del och jag förstår din poäng men för att få till byten med kvalité bör hästen vara stark och bärig i sin galopp och för att få till det tycker jag att förvänd är jättebra att träna. Sedan är det ju hjälpgivningen som ska be om bytet inte obalansen. Men sedan är jag positiv till att göra det så enkelt och naturligt för hästen som möjligt och således mitt tips om byte från förvänd innan hörnet på långsidan. Byten som sådana är ju inget svårt för hästen att utföra och därför tycker inte jag heller att man ska vänta alldeles för länge, men en stark och välbalanserad galopp har jag som kriterier iaf.

Så vad ska jag lära först? Är det svårt att lära att byta när han kan förvänd, inte stensäker men kan.

Det ligger nog ganska långt fram i tiden innan det är dags att börja med byten i och med att han ännu inte alltid fattar rätt galopp på hjälpen. Det låter som att den är rätt färsk.

Även om man kanske inte vill göra hästen stensäker i den förvända så tycker jag nog ändå i ditt fall, där både du och hästen enligt uppgift är gröna, att du ska börja med att få den förvända stabil innan du börjar med byten.

Men det viktiga är att du får hästen stabil först i de vanliga fattningarna så att den alltid fattar rätt. Annars finns det nog stor risk för att det bara blir förvirrat av att du påbörjar nya övningar.

Ja är medveten om det, men han har en ganska stark och bärig galopp. Han är ju ändå 15 år nu. Aja förmodligen blir det nog bara förvänd jag kommer lära honom när han är säker på vanlig fattning, och han tar rätt i höger om jag ger en riktigt tydlig fattning!

Jag håller med Saigon.

Du behöver få hästen lydigare och galopphjälpen ordentligt befäst innan det är dags för bytesträning. Lycka till!

Vet detta, jag håller på. Och skulle verkligen inte börja med detta nu, var mest nyfiken hur man egentligen gör. Tack!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar