Sv: Byta galopp
Frågar du efter hur man gör ett galoppombyte eller om hur man lär en häst göra galoppombyten?
För på frågan på hur man gör har du nu fått ett bra svar av Super.
För svar på frågan om hur man lär en häst göra ett galoppombyte så finns det många svar. Det lättaste är att ta hjälp av en tränare. Om du inte alls bryr dig om hästen kommer att göra det rätt, om den kanske i framtiden blir svårsåld för att den lärt in och befäst att byta fel då kan du ju chansa och prova själv.
Då är nästa fråga vart du och hästen är utbildnings och styrke-mässigt? Är hästen liksidig och bär sig i alla övergångar?
När jag har lärt in byten så har jag börjat med enkla byten. Dv.s Galopp, skritt tre-fyra steg och sedan fatta ny galopp. När hästen har styrka och förstår och kan göra dessa övergångar bra så brukar jag göra ett enkelt byte vid x när jag byter om volt, några gånger under ett par ridpass, kortar då ned skrittstegen till 1-2 steg innan jag fattar ny galopp. När hästen känner igen övningen och nästan börjar förekomma mig så lägger jag fram en bom vid x. Jag rider sedan samma väg (byter om volt) visar hästen tydligt vart vi ska efter bommen och är noga med att jag inte håller på den nya innertygeln. Över bommen ger jag byteshjälp.
Sedan kanske jag rider över bommen på samma sätt 2-3 gånger från båda varven. Massa beröm och sen så upprepar jag samma övning ett par ridpass på raken innan jag tar bort bommen och ser om hästen fattar då. Sedan så använder jag samma teknik dvs. enkelt byte och bom på lite andra linjer för att hästen ska känna igen sig och förstå att byteshjälpen betyder galoppombyte oavsett vart den ges. Själv så gör jag aldrig detta om jag inte har någon som står på backen och kan hjälpa mig att se om den byter rent. Oftast så känner man om de byter orent men inte alltid. I början får hästen beröm bara den byter och så länge den byter rent mer än hälften av bytena så oroar jag mig inte. Om jag inte får rena byten tillräckligt ofta så avbryter jag och jobbar mer på grundridningen. När hästen förstår byteshjälpen lite bättre så berömmer jag fortfarande massor när den byter rent men ignorerar bara och saktar direkt av till skritt och börjar om när den byter orent. Jag jobbar alltid i korta pass och om jag misstänker minsta lilla att jag är på väg att köra fast så avbryter jag och gör något annat tills dess att jag kan få hjälp om det så är tre dagar eller två veckor fram till nästa träning. Jag lär alltid in byten i samråd med min tränare. Jag gör inte allt jobb på träningarna men håller en dialog och utvärderar allteftersom.
Detta är hur jag brukar göra, men det är långtifrån enda sättet eller det bästa eller enda riktiga. De viktigaste hörnstenarna är att hästen är helt lösgjord och förberedd för uppgiften. Annars är det som gjort för problem och jag personligen tycker att det är elakt att sätta hästen inför en uppgift som den inte har fysik och balans för att klara av.