Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
varför skulle hästen inte kunna detta?
landa i rätt galopp är ju naturligt för hästen och något den "vill" göra, så länge ryttaren inte är en belastning och påverkar hästens balans till att hamna i fel galopp.
Sträckt yttertygel, lätta en aning i innertygeln, rak kropp, galoppfattning i avsprånget - hela språnget.
Därför att den är orutinerad, och inte har så lätt att växla galopp, och inte fått rutinen att det ofta är läge att växla galopp över hindren ifall man ska åt andra hållet sen. Med "kan" menar jag alltså inte att hästen är fysiskt inkapabel att byta, utan att den inte har lärt sig, utan tar för givet att man landar i samma galopp man hade innan, och alltså behöver ultratydlig hjälp från ryttaren för att byta.
Ungefär som att alla hästar kan galoppera, men det betyder inte att alla hästar kan fatta galopp på kommando utan att ha lärt sig. Eller att alla hästar kan växla galopp, men alla hästar kan inte galoppombyten.
Men utan hjälp ska den ju inte byta och ta föregivet att man ska ändrar galopp bara för att man landar på andra sidan hindret. Ibland fortsätter man ju åt samma håll som du kom ibland inte. Duktig häst du har som inte byter bara för att man växlar varv. Det finns en anledning att förvända kommer före byten i utbildningsskalan eftersom de inte ska få för sig att varvbyte = galoppombyte.
Visst vill alla kunna med små hjälper byta galopp över hinder, men är hästen grön så kanske man får börja med att vara övertydlig. Känns i mina ögon naturligt. Jobba med små bommar/hinder i vardagen för att öva, både på att växla men också ligga kvar om hjälperna säger så. Att ha en bom och byta över hjälper även i dressyren.
Jag vet att någon drog upp taggen #KGforPresident någon gång förra året. Återvinner denna tagg och länkar till: http://www.hippson.se/ridovningar/ridovning-galoppombyte-over-upphojd-bom.htm
Känns bättre en att jag skulle förklara exakt samma övning.
jag håller inte medPratar vi hoppning på blåbärsnivå (alltså lätt klass utan ambitioner till mer) så byter en rutinerad häst, om den är hyfsat liksidig, galopp över hindret om det behövs - du talar ju om för hästen vilket håll ni ska svänga efter hindret redan innan språnget, och är den lite erfaren, så ser den till att man landar i rätt galopp för det varv man ska fortsätta i efter hindret. Åk till närmsta ridskola och titta, så kommer du se att de rutinerade hästarna sällan landar i fel galopp, om de har förstått vart de ska efter hindret.
Givetvis ska inte hästen växla galopp så fort den går över en bom, men förhoppningsvis kommer ju inte riktningen efter hindret som en överraskning efter landningen för hästen.
Det jag var ute efter var just den övertydliga hjälpgivningen för att landa i rätt galopp när man gör något enkelt som att t ex hoppa ett litet hinder på diagonalen.
jag håller inte med
Våra lektionshästar byter bara galopp i luften när ryttaren håller balansen själv. är det hoppning på "böjt spår" tex serpentiner så att ryttaren absolut kan utnyttja vägen till att få rätt galopp landar hästarna alltid i rätt galopp då ryttarna gör sitt jobb rätt, såväl de orutinerade 4-5-åringarna som de 15-åriga som tävlat 120 hoppning i sin ungdom. De gör inte rätt om inte ryttaren är i balans som sagt, utan då är det lite 50-50 på tur.
Att hoppa på en "vanlig" diagonal och byta galopp över hindret är ganska svårt. det är lättare för ryttaren att ge rätt vikthjälper på en kort diagonal eller en svag s-båge. rakt fram till hindret - rakt fram efter är svårt, eftersom vägen är just rak och inte på samma sätt "förklarar" vart vi ska.
Jag tycker inte att det är hästens jobb att lära sig när man byter varv, jag vill att hästen ska göra som jag säger tills jag säger något annat, såväl i dressyren som i hoppningen vilket ger mig som ryttaren uppgiften att vara tydlig. Gör inte hästen det jag vill har jag inte varit tydlig nog. Som någon annan nämnde, förvänd galopp kommer före byten. hästen ska lära sig fatta (och byta) galopp på hjälpen, inte improvisera allt för mycket.
Att hästar nästan alltid gör rätt om man är tydlig nog håller jag med om. Frågan är hur man är tydlig nog?
Skulle behöva hjälp med hur man tydligast visar hästen att den ska byta galopp över hinder, för en häst som inte kan och behöver lära sig? Alltså utöver titta åt rätt håll osv, hur gör man för att vara supertydlig och göra det lätt för hästen att göra rätt?
Att hästar nästan alltid gör rätt om man är tydlig nog håller jag med om. Frågan är hur man är tydlig nog?
Det svarade jag ju på i mitt första inlägg.
Tror du missförstått mig, jag skrev att det är lättare att vara tydlig på kort diagonal eller båge där man kan ta hjälp av vägen på ett annat sätt än man kan på lång diagonal, inte att det skulle komma sent i utbildningen. Jag tycker inte att det är ett problem att sakta av och rätta galoppen om jag misslyckats med hjälpgivningen i språnget. Däremot förstår jag inte varför blåbärshoppningshästar automatiskt skulle lära sig förutspå vägen bättre än verkligt rutinerade hästar...? De får ju sällan ha en ryttare som kan lära dem hoppningens grunder vettigt utan knatar på efter bästa förmåga. En blind leder ju sällan en blind så himla framgångsrikt sas så i det resonemanget är jag lost.
Jag tycker det är ett problem om man ska bryta av och rätta galoppen i varenda båge - det tar tid, och gör det mycket svårare att hålla en bra rytm än om hästen kan byta i språnget på kommando eller landar i rätt galopp i första läget. Omhoppningen ska vi inte tala om - omhoppningssvängar i fel galopp vill väl ingen ägna sig åt, och ska du börja bryta av och byta galopp i omhoppningen blir det ju väldigt knepigt att få en bra tid.
Men hallå, nu är du väldigt yvig i din diskussion. vi är överens om att hästarna landar i rätt galopp om ryttaren är tillräckligt tydlig. Vi är överens om att hästarna inte ska förutspå saker - de ska göra något på ryttarens impuls, om det så är "titta åt det håll du ska över hindret" eller ännu tydligare. Varför drar du in omhoppningssvängar i fel galopp, eller rätta "i varenda båge"? Det behöver man ju bara i början av sin ryttarkarriär, innan man lärt sig hur man landar i rätt galopp. Att få hästen att landa i rätt galopp kommer väl ändå ganska långt innan omhoppning, i ryttarens utbildningsskala? Och hur man förtydligar hjälpen/förenklar för hästen att landa i rätt galopp har du redan fått svar på.
Jag är ett fan av hästar med egen vilja och som själva kan ta beslut på hinder, men skulle jag inte ens med blicken indikera på att jag ville åt något håll skulle inte ens min extremt hinderkloka 19åring byta till rätt galopp, han är inte telepatisk. Han skulle ta det håll han vill och tycker är bekvämt. Men visar jag byter han självklart. Varför? För att han har träna träna tränat på hinder i 15 år. När han var ny kunde han säkert inte heller.
Jag är 21 och han 19, behöver jag förklara att jag inte lärde honom detta ? Han är välskolad av mer kompetenta människor en jag, i alla fall när jag var under 10 år. Men som jag sa innan skulle jag fått lära honom detta skulle han fått öva öva öva på övingar som underlättar att han förstår vad som ska göras. Tillsammans med en bra tränare!Nej, det är klart hästen måste förstå vart den ska, men titta åt rätt håll är ju rätt enkelt. Det fixar de flesta ryttare. Hur gjorde du med din häst när han var ny och inte kunde, för att han skulle lära sig?
Vill gärna ha mer tips på hur man kan tänka och göra för att hjälpa en häst som har svårt att byta att landa rätt - det som skrivits är ju lite grundinstruktionerna, vad gör man när de inte räcker?
En välbalanserad häst kan vara svår att påverka då den är så stark i sin balans och kräver nog väldigt tydliga hjälper och tid för uppgiften.
En viktkänslig häst kommer rätta sej över eller efter hindret utan att ryttaren måste göra så mycket, då den vill balansera upp sej och sin ryttare.