Byta från silage till hö?

S

Stenbäcken

ska få in en ny häst (tror den var är dräktig) i stallet och denna häst har gått på lösdrift och enbart ätit silage. Vi har ju hö i stallet och det blir ju en rejäl förändring för hästen både matmässigt och rutinmässigt gissar jag iom att den kommer in på stall på nätterna.
Nu är då frågan .... kan man byta rakt av från silage till hö? Eller måste man vänja in dem? Har för mig att åt nåt håll kunde man byta rakt av, men om det var från silage till hö, eller hö till silage har jag glömt. Så hur ligger det till? :confused:

Sv: Byta från silage till hö?

Tycker personligen att man ska eftersträva att ett foderbyte tar mellan 2-4 veckor. Bakterifloran i hästens mage är känslig...

För det mesta kan man byta direkt från silage till hö. Undantag finns dock (t ex känsliga hästar). Ifall hästen är dräktig hade jag definitivt blandat ett bra tag (kan vara risk för kolik).

Jag har samma dilemma som du för tillfället. Jag fick hem min nya häst häromdagen och fick med massa hösilage att blanda upp det nya höt med. Jag kan inte ge hösilaget ute eftersom det går fler hästar i hagen. Men jag gör så gott det går med att ge hösilaget på kvällen inne och hö dagtid ute. Kommer att blanda kvällshöt med hösilaget tills det är slut. Man får göra det bästa av det.
Personligen tror jag att det är värre för hästens mage att göra tvärtom, från hö till hösilage.

Tack för era åsikter. vi kommer ge Probimin (bra för stabil mag/tarmbalans) som vi ger till alla hästarna i stallet regelbundet. Får hoppas att de får med hösilage ifrån nuvarande stället så vi kan blanda upp med höet här. Vad kan man göra för att förebygga kolik på dräktig häst?:crazy:

Probimin tycker jag verkar toppen. Har inte hästen haft problem med kolik tidigare så ska det nog funka. Personligen använder jag foderjäst på min gamling som lätt får kolik. När jag slutat får han återigen känningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 902
Senast: warg
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA