byta från kitekat torrfoder? hjälp!

C

Calenfiriel

nu ska vi få elsa-katten nästa helg och jag ser jättemycket fram emot det :banana:
men...jag har kollat upp vilket foder hon äter där hon bor nu, kitekats torrfoder lax, och jag har kollat upp det i lite tester och sådär, och det verkar inte bra :confused:, fast det är ju billigt och sådär...
ska man göra en ansträngning att försöka byta till t.ex. mjau torrfoder, eller tror ni inte att det är så farligt om hon fortsätter med det hon är van vid?
vill gärna ha lite åsikter om både olika (rätt billiga och lätta att få tag på) torrfoder, och åsikter om att byta foder... (katten är knappt ett halvår)

Sv: byta från kitekat torrfoder? hjälp!

Du kan ju helt klart hitta ett bättre foder, men sen får du gå lite efter vad katten gillar och vad hon mår bra av. Om du ska byta foder så kan det vara bra att göra det lite försiktigt genom att blanda det gamla och det nya till en början.

Vilka tester har du läst ? Jag läste på råd&Röns sida om testning av 15 olika kattmatssorter. 9 torrfoder och 6 blötmat. Där fick 12 st sammantaget omdömet bra eller mycket bra...2 st fick allvarligare anmärkningar, det var: Sheba och Friskies tonfisk/lax/grönsaker. Friskes innehöll dessutom för mycket magnesium samt höga halter av kolhydrater. Sheba innehöll för lite Taurin.

Andra namn:

Pussi kött/lever och Whiskas oxkött innehöll för mycket kalcium.

Är du prenumerant på Råd&Rön kan du logga in och läsa alla tester...tyvärr är inte jag det så dessa var det enda jag kunde se.

Dessa märken testades:

Testade märken
Torra foder:
Eukanuaba Adult med lamm och lever
Friskies Adult med biff kyckling och lever
Friskies Adult med tonfisk, lax och grönsaker
Hills – Science Plan Adult med kanin
Iams Adult kyckling
Precept Feline foundation formular
Purina Pro Plan Adult lax o ris
Royal Canin Feline nutrition fit 32
Whiskas Adult kött

Våta foder:
Hills – Science Plan Adult med fisk
Iams Paté med oxlever
Kitekat Lax o forell
Pussi Kött och lever i sås
Sheba Kalv o kalkon i sås
Whiskas Oxkött

Mjau torrfoder tycker jag låter bra, så jag ska nog testa det när jag byter.
Tack för hjälpen, det blir mycket lättare att välja om man kan sålla bort de som verkar dåliga, och jag ska se ifall jag kan låna mina föräldrars inloggning till råd och rön :idea:

Tyvärr så tar Råd&Röns test inte hänsyn till innehållsförteckningen och köttmängden i maten. Katter är obligata köttätare och har inte ett behov utav kolhydrater, något som det finns mängder utav i torrfoder.

Calenfiriel: Mjau torrfoder är bättre än KiteKat, MEN Mjau blötmat är ännu bättre är torrfodret. Dessutom innehåller mjau svenskat kött och -biprodukter, vilka vi även kan hitta i t.ex. korv.

men jag ska ge blötfoder också, inte bara torrfoder, men torrfoder som bas. dessutom så får hon gärna annan mat om hon tycker om t.ex. tonfisk, rått ägg, lite fisk när jag äter det (det brukar bli färsk fisk över, för sambon äter bara fiskpinnar, så då kan jag lika gärna göra en portion stekt till mig och en portion rått till katten) om hon gillar det...
hon får lite av varje beroende på vad hon gillar, men just nu äter hon nästan bara torrfoder, för hon tycker inte så mycket om blötfoder...

Katter kan mycket väl utnyttja kolhydrater om de är preparerade och lättsmälta, som t ex i torrfoder. Men på Friskies stod ju omdömet att det var höga halter...så det omdömet var ju inte så värst bra.

Sen kom jag tänka på en sak då jag läste ovanstående om rått ägg till katt. Har läst jättemycket om att man inte ska ge rå äggvita till katt, enbart gulan. Har inte läst något svar ännu på detta...Någon som har ett svar att ge ?

Oj då, det måste jag ta reda på!

Jo, så är det. Rå äggvita är no-no, kokt ägg går däremot bra. Men gulan går bra även när den är rå.

Jag minns bara inte varför... Antingen innehåller vitan nåt som katten inte kan bryta ner - eller så försämras det förmågan att ta upp nåt viktigt ämne. Taurin kanske?

I äggvitan finns enzymet avidin som förhindrar upptaget utav biotin som är ett b-vitamin. Jag brukar ge mina katter rå äggula och koka vitan i micron innan servering.

Sol här på forumet har gjort en utmärkt sida om rå mat för katt, även om man inte vill ge sin katt rå mat så är avsnittet om näringslära mycket lärorikt. http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Mynta2: Jag tycker att du ska ta dig en liten stund och läsa igenom delen om kolhydrater som finns under näringslära. Du får gärna ge din katt torrfoder om du vill, men personligen så ger jag det bara som extra belöning någon gång ibland.

Mynta2 skrev:
Katter kan mycket väl utnyttja kolhydrater om de är preparerade och lättsmälta, som t ex i torrfoder.

Det har jag aldrig hört så jag skulle gärna vilja ha en källa för att kunna läsa mer.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 975
Senast: Zpunk
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar