Byta försäkringsbolag?

ia_

Trådstartare
Jag är ruskigt trött på mitt försäkringsbolags höga kostander (premier) och har därför funderat på att byta till ett annat bolag. Man har alltid hört att man inte ska byta bolag med sina hästar då det ofta ger problem vid skada, men hur är det eg.? Någon här som har erfarenhet?
Jag har två fullförsäkrade HBL utan reservationer, en är 5 och alltid varit skadefri( försäkring aldrig utnyttjad) och den andre har tidigare haft skador ( rygg, samt ben) men har varit helt frisk i 2 år nu.

Är det risk att man åker på problem om man bytar???

Sv: Byta försäkringsbolag?

Tror inte att det är någon "risk" att byta men har du kollat igen om försäkringsbolagen ordentligt? Tror inte att det är så mycket i kronor som skiljer bolagen åt.
Var själv lite i de funderingarna men efteratt ha kollat runt så var det lika bra att ha kvar henne på samma bolag.....

Ja, har kollat runt, kan komma ner i nästan halva premien hos annat bolag, enda skillnaden är att självrisken i "nya" bolaget är 200 kr högre...

Har mailat dig, skulle annars uppfattas som reklam.
Lycka till ikväll då och JÄTTEGRATTIS :) . Rapport önskas :D :angel: :cool:

vi ska flytta över alla våranästa år efetr allt krångel vi haft medförsäkringsbolaget de sista två månaderna så vårt fäsäkringsbolag har tappat förtroendet för heltoch hört massa historier nu sen vi fick problem.

Det vi ska byta till sa att är dom skadefria ett halvår efter det vi bytat så kommer det inte vara några problemmed försäkringen sen utan komemr intemärkas någonting av bytet.

Jodå, det kan straffa sig att byta försäkringsbolag om det är hästar du haft länge, fött upp själv.

Är det en skada som de anser fanns vid försäkringstillfället är det kört. Med andra ord kan det handla om mkt.

En kompis har en 5-åring som varit försäkrad sedan födsel hos ett bolag. Nu har lösa benbitar upptäckts och hade den stått kvar hos gamla bolaget så hade det inte varit några problem. Nya bolaget betalar såklart inte - för det fanns när den försäkrades!

Så jag byter INTE!!

/C

Hur är de med karesndagar osv när man byter bolag.....brukar dom kräva att man har hästen nybesiktigad av veterinär osv?

Flyttar jag över hästarna och behåller samma belopp som de står i idag krävs inget vet.besiktning och det finns ingen karens.

Jag hade inga problem när jag för ett gäng år sedan bytte från "ditt" bolag till ett annat. Utnyttjade försäkringarna på ett par hästar utan problem bla annat en op. av lösa benbitar som sedan ledde till avlivning, inga problem med det nya bolaget.
Ingen karens heller vid byte av bolag eftersom de varit försäkrade utan avbrott (såg att någon annan undrade).

Läs mycket noggrant i dom fullständiga villkoren. Oftast är det en karens på 30dgr, kul om något händer då. Dom kan även hävda att en skada funnits där tidigare innan du försäkrade den där. Det medför att du är utan ersättning.. Jag har också funderat på att byta,men törs inte avbryta en befintlig försäkring utan byter isf vid nytecknande.

Byter man bolag med samma omfattning som tidigare är det ingen karens. (Iaf inte på det bolaget jag har - värt att kolla)

Det som kan vara ett problem är om detvisar sig att hästen hade en påbörjad sjukdom eller skada innan man bytte.
Då gäller inte försäkringen för den påbörjade sjukdomen/skadan.

Det allra viktigaste är att du är mycket ärlig med det nya bolaget.
Berätta om ALLA vetbesök och krämpor.
Tar bolaget emot utan reservationer, skall de ersätta.

En sista rekomendation, skriv ned vad bolagets representat säger och lovar. Skriv också upp när och vem.

Tyvärr händer det att fritidsombud lovar "guld och gröna skogar".
Är bolaget kundevänligt står det naturligtvis för löftena även om det visar sig att ombudet lovat för mycket. Har erfarenhet av det.

/F

Tack för alla svar!

Det visade sig att det tydligen är fler än jag tror som läser här inne *s*

Jag blev uppringd och nu är premien fixad i mitt gamla bolag så jag kommer att behålla det!

Tydligen kan man förhandla i vissa läge...

Frasseoo skrev:
Det allra viktigaste är att du är mycket ärlig med det nya bolaget.
Berätta om ALLA vetbesök och krämpor.
Tar bolaget emot utan reservationer, skall de ersätta.

/F

Mm, fast sedan har vi ju det där lilla förargliga att det inte behöver finnas en officiell reservation i försäkringsbrevet men att försäkringsbolaget ändå kan ha "noterat" något ang. de skador/sjukdomar som man varit ärlig och uppgivit.

Jag har haft både Agria, Folksam, Sveland och IF.
Sveland är SKIT, höga självrisker o otrevliga, krånglar JÄMT !
Folksam är bra, aldrig krånglat med mig.
Agria har betalat när mina hästar skadat sig (olycksfall, aldrig haft förslitningsskador) Inga större problem med dom, tecknade en försäkring samma dag (30 min innan) min ena häst bröt benet. Det var inte ett tjafs, betalade direkt o litade på mig, att jag tecknat innan detta hände.
Men nu har jag IF o byter INTE. Kanontrevliga, tillmötesgående. Aldrig problem att höja försäkringen och OTROLIGT hjälpsamma. Bra premier o självrisk på 2000, sen ersätter dom ALLT.

:) :) :) :) :) :)

Jag har aldrig haft problem med Sveland, de har varken krånglat eller varit otrevliga. Har för mig att självrisken inte skilde nämnvärt från andra bolag sist jag kollade heller.

jag har bytt självklart att man kan byta utan problem.. jag har bytt till a..ia därför de hade en fast självrisk vilket utan att tveka kommer bli billigaste i längden. Något högre premie men det tjänar jag in på minst 2 år då man gör den regelbudna vet undersökningen på han med plåtar för att kolla så han är 100% oki inför en tävlingssesong.

Om han blir sjuk och det kostar 60 tusen betalar jag BARA 2300 och inge annat.Med den förre skulle jag dels ha betalat 2000 i självrisk OCH 25% påmellanskillnaden på 58 tusen:crazy:

Undrar det jag? Jag fick inte ut fullt på Patsy fast hon varit friskförklarad av veterinär två gånger på ett år och sedan fick skada på samma ben igen. Försäkringsbolaget sade att det var exakt samma skada. Och då hade hon varit försäkrad sedan födseln.

Säker kan man ALDRIG vara.

men så har ju alla försäkringsbolag väl?? att har hästen haft en skada och blir friskförklarad för vi säger kotledsinflammationså är väl ett försäkringsbolag aldrig sena med att göra en reservation på just det benet.

De innebär ju att skulle hästen bli sjuk på det benet får man hosta upp allt själv:crazy:

Ett bolag sätter inga reservationer om det inte handlar om byte av bolag/utökning eller höjning av densamma. Byta försäkringsbolag skulle jag bara göra under pistolhot, det är som att be om problem.

Gazzan skrev:
Något högre premie men det tjänar jag in på minst 2 år då man gör den regelbudna vet undersökningen på han med plåtar för att kolla så han är 100% oki inför en tävlingssesong.

Jag kan inte tänka mig att något försäkringsbolag tycker att det är OK att betala röntgenundersökning utan att din häst har problem/skador av något slag, men jag kan ju ha fel... Inte konstigt om premierna stiger och stiger i sådana fall:mad:

Mvh
San

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar