Byta förening?

H

Horsemanda

Jag har en häst som är importerad från danmark. Hon har inga papper så hon är registrerad som svensk ridponny. Men hon ser ut som en appaloosa, hon har alla kännetecken som appaloosan ska ha; vit scela (Stavning?) i ögonen, prickig runt ögon, mule och skap samt prickig hud. Hon har också ränder på hovarna och VÄLDIGT dåligt med tagel. Det här med den vita scelan och den prickiga huden har jag fattat som något specifikt för appaloosan.

Eftersom hon inte har papper så finns det ju inga "bevis" på att hon e appaloosa men man kanske kan byta förening med hjälp av alla hennes kännetecken. Eller vad kan man göra?

Sv: Byta förening?

Du kan inte byta förening till ApHc, alltså Appaloosaföreningen då du inte har några stamfäder på hästen, det godkänns inte via typiska kännetecken utan du måste ha uppgifter på hästens stam..:)

hejsan!
tyvärr för din del så kan du inte registrera din häst som appaloosa då du måste ha stam på den som är registrerad i moderstamboken i USA.
det enda jag kan tänka mig om jag inte är ute och cyklar är att du kan registrera din häst som knabbstrupper för det är väl en färgras som kan ha olika stamtavlor eller okänd stam.
lycka till!;)

STANDARD FÖR KNABSTRUPPERN 2006
Knabstruppern är oftast en prickig ridhäst och ridponny, som av SVENSKA KNABSTRUPPERFÖRENINGEN godkänns efter följande riktlinjer:

HÄRSTAMNING:

Man eftersträvar en godkänd härstamning med minst tre generationer.

För den renavlade typen gäller att det ska vara minst 75% dokumenterat knabstrupperblod i tredje generation bakåt.

Föreningen tillåter inkorsning med hingstar och ston från nedanstående avelsförbund (Hingst ska vara avelsgodkänd enligt rasvisa krav och sto ska vara fullt stamboksberättigad och ej kasserad för avel):

-Svenskt halvblod, inklusive arabiskt och engelskt fullblod samt halvblodsstamböcker, vilka är godkända för svensk halvblodsavel.
-Angloarabiskt fullblod
-Fredriksborgshäst
-New Forestponny
-Welsh mountain samt Welsh sektion B+R
-Connemara ponny
-Russ
-Dartmoorponny
-Shetlandsponny

saxat från:
http://www.knabstrupper.se/s/regelsamling/rasstandard.html

Korsningsregistret (Raskod 65)
- Hästar där ena föräldern är av ej godkänd eller okänd ras.
- Tigrerade okända hästar.
- Hästar där ena föräldern är av godkänd inkorsningsras men har en otillåten färg.
- Hästar med en enfärgad knabstrupperförälder och andra hästen av inkorsningsras. (Strider mot principen att varje parning ska kunna ge tigrerad avkomma).

dito:
http://www.knabstrupper.se/s/regelsamling/registrering.html

Senast ändrad:

Hej.

Tyvärr kan du inte registrera om ditt sto till Appaloosa, så vida du inte steriliserar henne. Då kan hon få en hardship registrering. Dvs.
Hon kan då inte föra sitt anlag vidare men hon kan delta i aktiviteter som ordnas av ApHC. Dett finns dock vissa grundkrav.
Det får inte vara en ponny (med amerikanska mått sett). Den måste vara över 143 cm i mankhöjd.
Det får inte vara kallblod och den får inte uppvisa skäck tecken.
Trots det är det inte säkert att en registrering accepteras. Det är ApHC i USA som bestämmer om den är tillräckligt lik rasstandarden.

Mvh. Anneli Werelius, ordf APHC-se

www.aphcse.org :)

Liknande trådar

H
Avel Jag har en häst som är importerad från danmark. Hon har inga papper så hon är registrerad som svensk ridponny. Men hon ser ut som en...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025