Byta foder, standardt...?

neiish

Trådstartare
Halloj!

Funderar på att eventuellt byta foder på min 7-åriga labradortik. Hon äter just nu Best in Show Light, lamm och ris. Det innehåller bl.a. 18 % råprotein och 56 % kolhydrater, det låter inte så bra i mina öron.. eller? Låg proteinhalt tycker jag. Hon tränas varierat med bl.a. agility, rallylydnad, olika sökövningar, promenader, cykelturer m.m ca 2 h/dag.

Jag funderar nu på att byta till Standardt. Har någon erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Linnea
 
Vad är anledningen till att du vill byta? Hur upplever du att hunden mår av maten?

Maten du ger nu innehåller alltså:
Ris, torkat lammkött, majs, fullkornsmjöl, betfiber, linfrö, äggpulver, animaliskt fett, hemoglobinpulver, sojaolja, Profeed® (frukto-oligosackarid), mineraler, vitaminer.

Kollar man på standardt normal så innehåller det:
Parboiled ris, lammköttmjöl, grisköttmjöl, ister, blodmjöl (gris), morot, kalciumkarbonat, vassle (laktosreducerat).

Själv skulle jag baserat på det föredra Standardt, vilket jag även gav själv de sista åren som jag gav torrfoder. Det var det torrfoder som mina hundar fungerade minst dåligt av.
 
Jag upplever att hon mår bra, men under tiden jag haft henne har hon endast gått på Best in Show så jag har inget att jämföra med. Hon har glansig päls och är kry. Jag skulle vilja byta dels för att prova någonting annat och se om hon t.ex. skulle få mer energi och för att jag antar att alla hundar mår bättre med högre proteinhalt.

Okej, tack för ditt svar!
 
Jag upplever att hon mår bra, men under tiden jag haft henne har hon endast gått på Best in Show så jag har inget att jämföra med. Hon har glansig päls och är kry. Jag skulle vilja byta dels för att prova någonting annat och se om hon t.ex. skulle få mer energi och för att jag antar att alla hundar mår bättre med högre proteinhalt.

Okej, tack för ditt svar!
Du ger ju för det första ett lightfoder - dom innehåller mindre protein och fett och drygas då alltså ut med annat. Oftast kolhydrater beroende på fodersort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: calm
·
Hundhälsa Vad tycker ni om detta fodret? https://spannfod.se/foder/hundfoder/best-in-show/best-in-show-lamm-ris/ Min 10 åriga rottisblandning har...
Svar
7
· Visningar
2 733
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa I våras, ungefär i samband med att min elvaåriga schäfer normalt skulle börja fälla vinterpälsen, bytte jag foder till Standardt...
Svar
11
· Visningar
3 499
Senast: Lizah
·
A
Hundhälsa Det är så nu att vi ska byta foder från pedigree - better by nature. Eftersom vi har väldigt långt till närmaste försäljare av bla...
Svar
2
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp