Byta foder på en 16 årig katt...

Nafayette

Trådstartare
Gammelkatta har klåda. Överallt.
Kollad av veterinär och hon har ingen ohyra.

Så då kom förslaget att hon kan ha allergiska symtom av fodret.
Har ätit Wiskas torrfoder i massor med år.

Till saken hör att det är en aktiv katt som har svårt att hålla hull.

Nu har jag på inrådan köpt Royal nåt + 16 hette det.

Men katten bara vägrar. Hon går inte ens fram till kattskålen.

Bara lever rövare och gnäller hela tiden.

Så vad gör man?

3 dagen nu utan ens tittat i skålen...
AM
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Prova nåt annat. De flesta foder finns i små portionspåsar som prover om man frågar, och många märken har smakgaranti.

Om mina fick välja fritt skulle de leva på eukanuba eller james wellbeloved, tex RC ratar de överlag. Eukanuba kitten är väldigt energirikt och väldigt smakligt, det är vad man brukar truga taniga fertila hanar med om man ger torrfoder.
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Tack för svar :)

Får ta en runda bland djuraffärerna och tigga smakprover..

AM
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Säger du att du har en kräsen katt med ev allergi kan de säkert trolla fram massa prover. "Min" butik skickar alltid med oss om de får in nyheter, även om vi sällan ger torrfoder.

Det kan även funka bättre med andra RC sorter om ni har det mer lättillgängligt. Foder för kräsna katter brukar generellt vara ganska feta (och vice versa) så tveka inte att plocka bland de mest energirika. (En del märken har dessutom smakgaranti, så man får pengarna tilbaks om katten inte äter. Vet att Oliver hade det tex.)
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Men hur kan dom över huvud taget vara så misstänksamma att dom inte ens går fram till skålen??

Fattar inte..
Smart liten rackare.


AM
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Ingen ohyra, men har man kollat lever- och njurvärden samt socker och sköldkörtel? Det brukar man göra på äldre katter som har något problem, och invärtes problem kan ge klåda.

Men för att besvara frågan om foderbyte brukar det sällan fungera att bara ställa fram en skål med det nya fodret. Man får fortsätta att servera det gamla och successivt blanda in det nya mer och mer tills katten fått smak för det. Jag antar att det är RC Ageing +12 torrfoder hon fått, och det är energirikt och lätt att tugga.
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Ett tillägg: Det är helt livsfarligt för en katt att inte äta på tre dagar. Hon måste äta, oavsett vad.
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Man kan ibland få vänja över dem väääldigt långsamt. Bara börja blanda i ett par kulor av det nya fodret för att sen långsamt öka med ett par kulor åt gången. Katter kan vara både kräsna och envisa.
Lycka till!
 
Sv: Byta foder på en 16 årig katt...

Tack för era svar. Har blandat torrfodrets olika sorter och nu är hon i alla fall där och kollar.

Givetvis så är jag jättefjantig och ger henne annat också.
Hon är ju 16 år och vill inte böka för mycket med henne utan vill att hon åtminstånde är mätt och nöjd.

I och med att hon även är en stallkatt så förser hon sig med ett och annat där också.

Maken till jägare har vi aldrig haft. Kommer ut från torken med dom riktigt stora råttorna.
Så pass stora tt hon inte ens orkar bära dom utan går baklänges med dom släpandes på stallgången..


AM
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp