Byta foder då och då - bra för hunden?

Leo

Trådstartare
Enligt denna hemsida är det nyttigt för hundar att byta foder ca var andra-tredje månad. Jag anser att de lägger fram vettiga argument, men vad tycker ni?

Jag hade aldrig innan hört talas om att folk byter hundfoder regelbundet... Är det någon som gör det här? Hur fungerar era vovvars magar? Märker ni några fördelar, gentemot att hålla sig till ett foder?

Sv: Byta foder då och då - bra för hunden?

Det har funnits en tråd tidigare där tankarna var att hundens mage blev tåligare om den fick äta olika saker. Tråden går säkert att hitta om du söker.

Att hunden i naturen äter olika saker är ju för att få i sig allt, har man ett bra foder ska den ju få i sig det den behöver genom ett och samma foder. Så jag har svårt att tänka mig att det behövs.

Har inte läst igenom länken dock, är på väg i säng.

Jag har inte läst länken men nej, det tror jag verkligen inte. Har man ett bra foder som innehåller allt hunden behöver så finns det ingen andledning att hålla på och byta. Snarare skulle jag vilja säga att man ökar risken för att allergier bryter ut om man gör så. Det skulle ju också vara ett himla krånglande att hela tiden vänja in nytt foder och detta krånglet då helt i onödan.

Min hund mår utmärkt på det fodret han får idag och jag har ingen tanke på att byta.

Enda gången jag möjligtvis ser andledning till att byta är om man har en jakthund som i perioder är ganska inaktiv och väldigt aktiv andra perioder. Då finns det ju inom många sorter samma foder så att man kan byta mellan hög och låg energi foder.

Nej jag byter från valpfoder till vuxenfoder när det är aktuellt, det är enda bytet jag gör.

Senast ändrad:

Jag byter ofta och varierar kosten för min hund.
Främsta anledningen är att min hund tröttnar på foder och äter bättre när jag varierar.Jag ser inga problem med foderbyterna.

Nu har jag inte läst artikeln,så den kan jag inte kommentera. Jag öppnade den och såg att den var på engelska(jag är alldeles för dålig på det för att förstå allt som står:o:angel:) och stängde ner den igen.

Min hund får alltid hälften färskfoder och hälften torrfoder,men det blandas i matrester nästan dagligen och torrfodret byts ut till olika sorter med jämna mellanrum. Just nu har jag två olika torrfoder jag varvar med.

Inga magproblem alls och till skillnad från att bara ha ett foder som min hund tröttnar på( går ner i vikt och matvägrar ofta),så är hon nu fin i hullet.

Nu var hon sjuk i sommras och var bedrövlig i pälsen,men den nya som växt ut är så härligt mjuk,blank och fin:laugh:.

Jag har själv aldrig hållt på och byta foder utan jag har kört på det foder som dom äter och mår bra utav helt enkelt. Dock så har jag hört om folk som håller på och byter ofta, men då är det oftast pg.a hunden matvägrar och ägaren då byter.

Att byta från ett foder till ett annat på en hund ska inte vara några problem tycker jag men att hålla på och ändra hela tiden verkar ganska onödigt. Det är vad jag tycker.

I o med att jag BARFar mina hundar så varieras kosten automatiskt. Skulle dock inte få för mig att byta torrfoder stup i kvarten.

Det är dock en bra poäng med artikelsn o det är att man bör hålla sig à jour med vad som händer inom foderbranchen o hur forskningen går frammåt vad gäller hundars näringsbehov o ev tillsatser o annat som finns i en del foder som inte är så bra, t ex en del konserveringsmedel.

Dom säljer även ett antal bra/intressanta böcker.

Jag byter inom det fodret jag ger. Det är ett färskfoder som heter Vom og Hundemat och som har flera olika smaker, med olika proteinkällor. Det finns t.ex. ren vom eller med kyckling, lax osv. Det är väl i princip så nära man kan komma att BARFa utan att göra allt själv, så jag byter emellan för att dom ska få i sig alla ämnen. Sedan får dom rent kött och märgben och så utöver det.

Dom får lite torrfoder ibland också, ofta sånt som vi vunnit på nån liten tävling eller så. För tillfället Pro Plan, som dom fungerar bra på. Många torrfodersorter gör att dom blir äckliga och stinkiga i magen, så om dom åt enbart torrisar skulle jag använda ett dom fungerade på och inte byta.

Faktum är att det enda mina hundar blir kassa i magen av är just torrfoder, i övrigt kan man trycka i dom märgben, grisöron, köttbitar, rökta stora benknotor osv utan att något händer. Kanske är det för att dom äter så varierat? Eller för att det är bra saker som hundar ska äta, och inte en massa mjöl, konserveringsmedel och grejer. *spekulerar hejvilt* Jag ger helt enkelt vad jag tycker mina fungerar bra på och är fina i hullet, pälsen och magen av.

Min hund (som boxrar ofta är) är alltid matglad och har en tålig välfungerande mage. Har hittat ett billigt och bra foder (utan ägg, vete eller tillsatser) och tänker nog fortsätta med det. Förstår inte riktigt varför man borde byta om det en gång funkar?

Jag är inte schysst med min hund om man ska gå på sådana där filosofier.

Han har ätit samma fodermärke sedan åtta veckors ålder. Dock olika sorter. Först valpfoder, sedan juniorfoder, sedan ett standardfoder och nu högenergifoder. Under jakten (juni-december) får han ett ännu mer energirikt foder. Men allt från samma märke, och jag ger honom i princip aldrig matrester. När husse tar honom på jakt ges det dock allt mellan pannkaka och makaronilåda i hundmatskålarna tydligen.:)

Tack för alla svar!

Som nykläckt hundägare vill jag ju min hund det bästa :) Och det här med foder är ju rena djungeln... Vi får helt enkelt se vad som passar oss.

Jag är kritisk till flera uttalanden:

"Mixing foods together can certainly help to ensure nutritional adequacy for the long term"

Snarare tvärt om, risken för att få ett felbalanserat foder, med fel Ca/P kvot, energitäthet och protein behov är högt. Detta är extra viktigt för ex. valpar och växande unghundar att det INTE mixtras med dessa värden för att minska risken för HD-fel, abnorm skelett-tillväxt o.s.v.

Att byta foder för att minska allergirisken hos en vuxen hund finns det inga som helst belägg för. Däremot finns det studier på att tikar med valpar i magen kan med fördel fodras med olika typer av mat för att minska allergirisken hos de ofödda valparna.

Ett bra helfoderfoder är heltäckande för hundens behov och behövs inte ändras om inte hunden uppvisar problem p.g.a. det, så som dåligt hull, mage, aptit o.s.v. Alltså ska man inte skaffa olika foder för att "säkra" näringsupptaget utan man ska titta på foder som har det näringsinnehållet som din hund behöver. Det är olagligt att tillskriva foder med felaktiga näringsvärden (men en viss %-avvikelse är ok) därför är värdena på påsen garanterade, med vissa tillåtna avvikelser.

Att fodra olika foder för att minska risken för att hunden tröttnar låter fel i mina öron, varför byta innan hunden är missnöjd och inte vänta tills den faktiskt visar "detta foder vill jag inte äta"? Dessutom skiljer sig intaget på hundar beroende på livstadier, löp, hormonförändringar o.s.v. att byta foder stup i kvarten är onödigt om fodret funkar som det ska. Gör det inte det så kan man byta, annars är det bara onödigt.

Snarare skulle jag vilja säga att man ökar risken för att allergier bryter ut om man gör så. Det skulle ju också vara ett himla krånglande att hela tiden vänja in nytt foder och detta krånglet då helt i onödan.

Artikelförfattarna menar att man snarare undviker allergier om man byter foder regelbundet, eftersom hunden då inte utsätts för samma (eventuellt allergiframkallande) ingredienser hela tiden. Detta förutsätter såklart att de foder man byter mellan har olika ingredienser.

Men jag kan inte säga att jag vet hur det funkar, har aldrig haft allergihund eller innan ens tänkt att hundar kan bli allergiska mot foder...

Inte särkilt genomtänkt.
Att byta foder då och då till en hund som är frisk och klarar av bytet ser jag inget fel med (förutom att det blir ett helsike att utreda om hunden faktiskt utvecklar en foderallergi), men att det skulle vara nödvändigt ur t ex vitaminsynpunkt stämmer inte på dagens väl sammansatta och berikade fullfoder. Ur allergisynpunkt diskuteras att det skulle kunna skydda om tiken åt en varierad kost under dräktighet och laktation, men hur det skulle vara bra för den vuxna hunden tror jag inte. Smakvariation, ja, kanske? Är det viktigt för hunden? Kanske bättre att hålla sig till ett grundfoder och krydda med lite godis emellanåt?

Artikelförfattarna menar att man snarare undviker allergier om man byter foder regelbundet, eftersom hunden då inte utsätts för samma (eventuellt allergiframkallande) ingredienser hela tiden. Detta förutsätter såklart att de foder man byter mellan har olika ingredienser.

...

Så funkar det inte riktigt. Men jag tror å andra sidan inte heller att jag sett någon studie för att risken ökar med foderbyte, så länge det inte orsakar störningar i mag-tarmfunktionen (skadad slemhinna kan vara en riskfaktor).

Att byta foder för att minska allergirisken hos en vuxen hund finns det inga som helst belägg för. Däremot finns det studier på att tikar med valpar i magen kan med fördel fodras med olika typer av mat för att minska allergirisken hos de ofödda valparna.
Inte olika foder vilka som helst, utan hemlagat/färskt, iaf enligt den studie som presenterats från SLU.
http://www.skk.se/pdf/hss/hemlagad_mat.pdf

Vi har hittat ett foder som Izor gillar och mår bra av, så vi tänker inte byta, för han är så väldigt kräsen med maten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: WildWilma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 516
Senast: Rebe92
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 513
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka