Byta box eller ha tombox emellan.

Alexandra_W

Trådstartare
Har haft tre hästar. Tre boxar, med öppen front, och 'låg' mellanvägg mellan boxarna, så att de har kunnat stoppa in huvudet till kompisen om de velat. Vilket de ofta har, ffa har fblvalacken och arabvalacken kurtiserat, men ponnyn har stått en del med huvudet i arabvalackens box med.

Araben, tillika flockledare, har stått i mitten, och så ponnyn och fbl på varsin sida om honom. Alla hästar har trivts utmärkt i sina boxar.

Igår fick jag ju ta bort araben, och minst några dagar till kommer hans box oavsett stå tom. Men jag funderar lite på hur jag ska göra sen.

Tidigare har jag 'möblerat om' så de hamnat i bredd igen och jag använt de två större boxarna (arabens och fbl(. Då har det dock funnits 'andra' anledningar till det. När arabstoet togs bort fick fblstoet flytta eftersom den andra boxen var större och hon aldrig riktigt helt trivdes att vara 'nere i hörnet' (ponnyboxen är den med minst koll över vad som händer, längst från porten).

När fblstoet togs bort (hon stod där nuv fbl står) stod ju araben och ponnyn kvar i bredd, och då hade jag ingen avsikt att flytta dem initialt iaf, och sen kom ju nya fbl.

Nu har jag alltså två hästar som trivs utmärkt i sina respektive boxar, men där mittenkompisen försvunnit. Så ska de stå kvar som de gör kommer de ha en tombox emellan. De ser fortfarande varandra, men kan inte ha fysisk kontakt.

På avdelningen 'matte är fjollig' finns med att den där mittenboxen är byggd för valacken, och förutom ett kort tag med tvångsdeportation, har han alltid bott där. Den är väldigt hårt sammanknippad med honom för mig, och det 'känns' helt ärligt väldigt mycket att ens tänka tanken att på ett bra tack 'invadera' den med en annan häst (i detta fallet skulle det bli ponnyn). Samtidigt så är det för mig mycket värt att de kan ha fysisk kontakt, speciellt som de 'utnyttjar' det.

Men nu är frågan om jag ska 'rycka upp' ponnyn från en box han trivs i, för att han ska återfå möjligheten till fysisk kontakt? Jag har ingen aning vad han skulle anse om boxbytet, han har bott i sin nuv box sen han kom i maj 2007. Han tycktes dock inte ha några större problem att boa in sig här då. Han har (förvånande nog) aldrig någonsin 'gått fel' när de går lös vid insläpp, utan redan första dagarna gått som på räls till sin box utan att titta på de andra.

Sv: Byta box eller ha tombox emellan.

Om de går i samma hage vilket jag egentligen utgår från att de gör så tycker inte jag att du ebhöver möblera om. Då får de fysisk kontakt i hagen. Om båda hästarna dessutom trivs i sina respektive boxar finns det ingen anledning att byta.

Låt de vara ett tag och se om det verkar som de saknar den fysiska kontakten på nätterna. Om det visar sig att de gör då då kan det vara läga att fundera på ommöblering.

Jag skulle låtit dem stå kvar så som de gör nu om de trivs i sina boxar. Du märker ju ganska snabbt om det är så att det vore bättre att möblera om men det verkar lugnast för alla att låta dem stå kvar så som de gör nu, ffa för dig som känslomässigt har svårt att sätta en ny häst i V's box.

Skickar en styrkekram, har följt dig och dina hästar lite anonymt under åren och tycker att du har haft en jävla massa otur. Nu får det väl ändå vara nog!

Om jag utgår från samma som Mysan så hade jag behållit dem i sina invanda boxar. Ser ingen anledning till att flytta runt om hästarna trivs.

Tråkigt att du blev tvungen att ta bort en av dina hästar.

Under förutsättning att hästarna går med sällskap dagtid hade jag låtit dem stå kvar i sin egen box. Många hästar har ju en stor trygghet i sin egne privata säfr - boxen!

Om de går i samma hage vilket jag egentligen utgår från att de gör så tycker inte jag att du ebhöver möblera om. Då får de fysisk kontakt i hagen. Om båda hästarna dessutom trivs i sina respektive boxar finns det ingen anledning att byta.

Låt de vara ett tag och se om det verkar som de saknar den fysiska kontakten på nätterna. Om det visar sig att de gör då då kan det vara läga att fundera på ommöblering.

De går i samma hage ja, och är väldigt bra kompisar, busar och gnabbas. Fbl är dock väldigt ur gängorna över att ha förlorat bästa kompisen.. Stackarn. Lillskit bryr sig inte mycket, det ligger inte för honom ens om det är HANS bästa kompis som försvinner.

Däremot märks det att flockledaren är borta, igår fick jag gå och HÄMTA dem vid intag för de stod som två hjon, det brukade vara arabvalacken som talade om hur, var och när man skulle in. Så de märks att de är rätt vilsna så, ingen av dem har vad som krävs för att leda heller, så det lär ta ett tag av vilsenhet innan de fått ihop en mer smidig vardag igen.

Om de saknar den fysiska kontakten inne är ju för tidigt att säga, båda stod med huvudet i tomboxen igår, men det är ju än iaf mer för där ska kompisen stå, och var är han? Jag vet dock inte hur jag skulle märka om de saknar kontakten när de inte har den.. hmm..

Men de går ihop i hagen på dagarna och trivs väldigt bra ihop och tyr sig till och leker med varandra där.

hade låtit dem stå kvar... de träffas ju på dagarna i hagen tar jag för givet... och de har ju fortfarnade visuell kontakt och kan "prata" med varnadra... så trivs de i boxarna ser jag ingen direkt anledning att byta på dem. Speciellt då det känns lite jobbigt. Ingen ide att må dåligt när hästarna mår bra som det är. Och vissa hästar känner ju dessutom av ens tvekan/osäkerhet/att man mår dåligt, så det kasnke tom hade tatt längre tid för Ponnyn att vänja sig vid en ny box just eftersom du inte "vill". Inte alls menat som nått mot dig, jag hoppas du förstår vad jag menar ;)

Så summan av det jag försöker få fram :angel: är att jag tycker inte du behöver flytta dem....:)

tillgat: Beklagar sorgen, och hoppas du mår bättre!

Jag skulle nog låtit dem stå kvar.
Är lite känslig så med att byta runt för mkt o de verkar ju trivas som det är.
har själv haft det problemet men har helt enkelt låtit mellanboxen varit tom.
vet hur det är när en box är förknippad med en häst.
Min största box kommer alltid vara bompes box även om det stått två hästar där sen dess. Den är ju liksom 14 kvm så den kan ju inte stå tom:) Vad hände med V? Beklagar sorgen.

Min största box kommer alltid vara bompes box även om det stått två hästar där sen dess. Den är ju liksom 14 kvm så den kan ju inte stå tom:) Vad hände med V? Beklagar sorgen.

Tja, Visions box/mittenboxen är störst i stallet, så.. Ska man använda det argumentet så. Å andra sidan behöver ponnyn inte mer än de 11 kvm han har (han ser kul ut när han ligger och sover, han ligger i ena hörnet, och man skulle kunna lägga dit minst två till i samma storlek), och Disse trivs bra på sina knappa 16 kvm.

Ang V så: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=845099 =/

Nu har jag alltså två hästar som trivs utmärkt i sina respektive boxar, men där mittenkompisen försvunnit. Så ska de stå kvar som de gör kommer de ha en tombox emellan. De ser fortfarande varandra, men kan inte ha fysisk kontakt.

Beklagar din förlust :cry:

Jag är lite tvärtom än vad du är i detta ämne.
En tom box är så väldigt tom.
När vi tog bort gammelhingsten, som stått i samma box i nästan 20 år, så granskade jag märrarna och plockade sedan ut en som inte hade några likheter alls med hingsten, och ställde där.
Så den svarta trevliga hingsten blev utbytt mot en tjurig fuxmärr.

Men hellre det, än tomt.

Men för att återgå till frågan.
Tomboxen, ska den alltid förbli tom?
Jag tänker på din konstruktion.
Att ställa en helt främmande ny inackordering eller egen där är ju lite taskigt om dom andra två kommer åt den nye.
Lite som korseld.

Då borde det vara bättre att flytta ihop dom två invanda så dom står brevid varann.

Hitta hem, det lär dom sig.

Själv kör jag varianten:

Förvirrade alsaimermärrar --> in, rakt fram i box.
Smartare märrar --> längre in med tillhörande u-sväng till box.
Griniga tanter --> Längst in i avskildhet.

Vad jag har sett så beror boxtrivseln mer på vilken/vilka grannar man har än just en specifik box.

AM

En tom box är så väldigt tom.

Jo, det blir ju extra tydligt när det inte är något huvud som sticker över boxdörren där etc. Och det är ju möjligt att jag efter ett tag känner att 'nej, det här är för tomt'. Jag vet ju inte.

När jag tog bort fblstoet så stod ju hennes box tom i två veckor. Jag hade inga planer på att fylla den eller flytta runt initialt iaf, men där blev det mer att 'ja det är den tomma boxen', det blev inte mer störande efter ett par dagar. Dock låg ju den längst ut på kanten, dock den första man ser när man går in, men jag tror det blir så mycket tydligare med en mittbox tom.
Ponnyboxen tom vet jag att jag inte kommer reagera så mycket på. Dels ligger den längst bort (och ganska mörkt, den är tillbyggd, lite hastigt och lustigt i slutet av 2002, och var från början inte med och inte meningen att vara heller), och dels så har den i långa perioder stått tom 'automatiskt'. Meningen har ju varit två hästar, inte tre. Sen har det i perioder varit både tre och fyra, men den 'ska' vara tom på ett annat sätt.

Men för att återgå till frågan.
Tomboxen, ska den alltid förbli tom?

Det vet jag ju inte. Dels beror det på hur jag känner, men om du tänker mer 'planmässigt' om jag ska ha en tombox (strunt i var) så jo tanken är att hålla de här två herrarna i livet och ha just två hästar under överskådlig framtid. Sen vet man ju aldrig vad som händer rent inackorderingsmässigt, jag har aldrig haft 'rena inackorderingar' (för offside för det), däremot har jag ju genom åren haft lite inridningshästar/ponnyer, nåt inlånat sällskap när någon (när jag haft två) åkt på långvarig boxvila och kvar är en ung yster kompis utan leksällskap etc. I alla de lägena har det dock varit ponnyboxen som varit tom (se ovan ang 'meningen' med den eg)

Jag tänker på din konstruktion.
Att ställa en helt främmande ny inackordering eller egen där är ju lite taskigt om dom andra två kommer åt den nye.
Lite som korseld.

Ja, nej det skulle jag inte vilja göra, jag har dock ingen plan på någon inackordering som sagt, och absolut ingen ny egen. Sen vet man ju aldrig vad som händer, men som sagt planen är att en box ska stå tom.

Hitta hem, det lär dom sig.
Själv kör jag varianten:

Förvirrade alsaimermärrar --> in, rakt fram i box.
Smartare märrar --> längre in med tillhörande u-sväng till box.
Griniga tanter --> Längst in i avskildhet.

Vad jag har sett så beror boxtrivseln mer på vilken/vilka grannar man har än just en specifik box.

Ah, jo givetvis gör de det. Enda undantaget är arabvalacken, han som nu är borta. Han blev ju deporterad från sin älskade mittbox, till den till vänster om den, när jag ville se om boxvandrarKele kunde sluuta vandra om hon fick stå i händelserna centrum. Minns inte exakt hur länge hon stod där men månader. Vision var envis som en röd gris med att på alla upptänkliga sätt förklara att HAN bodde där, man fick stå och passa på honom annars pep han in. (Han trivdes aldrig riktigt som deporterad, och var glad när han fick flytta hem). Övriga hästar har dock lärt sig mycket snabbt vad nya adressen är när de flyttat. Tog upp 'aldrig gått fel' mer som ex på att ponnyn tycks trivas utmärkt bra nere i sin box.

Synd att du fick ta bort din häst. När man inte har så många hästar så blir det så tomt!!!

Jag antar att hästarna är ute ganska mkt. I så fall tror jag inte att det spelar så stor roll.
När jag sålde min förra häst (en lång tråkig historia) bytte jag boxar för att inte hennes box skulle stå tom. Men det fungerade inte för de andra hästarna som hade haft samma boxar i flera års tid gick in i sina gamla så jag gav upp. Vi släpper in dem från hagen. Närjag nu tänker efter så kommer jag inte ihåg varför det inte fungerade dvs varför det inte bara var att stänga dörren så det kan jag inte förklara. Men jag minns klart förvirringen och det var kanske bara så att jag inte orkade med den. Om du vill att boxen ska vara tom så tycker jag att den kan vara det. Jag tror inte att hästarna tvunget måste stå vid sidan om varandra.

Jag såg inte ditt inlägg som du skrev precis innan mig om du inte tycker att det passar ihop med det du just skrivit.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka