Byta bil-hjälp behövs

Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vi har blandannat en Nissan King cab och är jättenöjda. Den är stor och rejäl att dra hästsläpet med och lastbilsreggad. Dessutom drar den inte överdrivet mycket. Använder den även en hel del hemma på gården till att köra runt vatten i hagarna. Bra med fyrhjulsdriften och att den är relativt hög.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vill du undvika att göra av med massor av bränsle när du drar släp så ska du ha en rejäl dieselmotor med ganska stor cylindervolym.

Bensinare är ofta högvarviga och är ofta turbomatade, för att du ska få ut tillräckligt "vrid" från en sådan motor när du drar släp så måste du gasa på jättemycket = lika med tomt i tanken :eek:.

En 4-cylindrig bensinare med turbo drar typ 0,7 liter/mil när man "finåker" men drar helt plötsligt massor, typ 2-3 liter/mil, när man ska plocka ur allt vrid man behöver ur motorn för släpdragning.... en diesel med ganska tilltagen cylindervolym är därför ofta jämnare i bränsleförbrukningen då den ofta ger högre vridmoment vid lägre varv.

Turbohästar är bara ponnys när det kommer till att dra tungt !

Ska du mestadels ha bilen att dra med så behöver du ju inget fartvidunder som axar som f*n på motorvägen och har en toppfart över 200... då har du mer nytta av råstark diesel med en toppfart på typ 90.

En gammal King Cab med dieselmotor kan nog vara ett bra val, lågväxlad, riktig 4-hjulsdrift som du själv bestämmer över... den har många fördelar vid släpdragning.


Jag kör en Ford Explorer, 6-cylindrig bensinare, suverän dragbil får dra 2570 kg. Tar obetydligt mer bensin med släp efter. Fantastiskt härlig bil att köra.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Vi är själva på gång att byta bil och har fastnat för subaru outback
(4-hjulsdriven), jag får väl rapportera senare hur den fungerar att dra med.

vi har en sån sen 3 år (dvs bensinmotorn, nu finns den väl även med diesel) och är jättenöjda! drar typ 0,8 i stadskörning och 1,2 med släp (får dra 1800, men jag brukar nog ha ca 1500). bra blanding mellan vanlig bil och dragbil tycker jag :)
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Huja mig det var mycket. Men visst är det skönt att köra de bilarna med bra kraft. Men över 1,5 liter milen försöker jag absolut undvika.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Eftersom du alltid tjatar om passat så måste jag meddela att jag körde en helt ny i helgen.Eller, den hade gått 1,3 mil innan jag körde den;)

Har alltid snackat skit om VW som ngn slags c bil men den här var över alla förväntningar.
Rolig att köra, stor(eftersom jag gillar breda stora bilar), märkte inte av att den drog hästtransport alls.
Måste kolla vad det är för vrid i den, för den var pigg:laugh:

Hade jag köpt en dragbil nu så hade jag köpt en sån, enda nackdelen med passat är att de kan ha elfel som är krångliga.

Vi kollade på äldre passater, och att de blev en audi var för passaten vi var intresserad av var en diesel.
Audins framvagn är ju inte den bästa, och skoda, audi och passat är ju i princip samma bilar ;)
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Men är det någon större skillnad mellan en A4 och en Passat egentligen? Mer än att Passaten är större och Audin känns lite lyxigare?

Det tycker jag är en smaksak, har man 100.000kr får man ju en betydligt mkt lyxigare passat än en audi. Sen storleken beror ju på vilken audi man köper, vi har en A4 -97, den är pytteliten jämfört med en passat variant-97.

Audi är en bil man får betala rätt mkt för bara märket, är inte alls säker att det betyder hållbarare och bättre grejjer.
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Åh, så många bra svar! Svarar alla på samma gång.

Nu har vi tänkt fram och tillbaka (gubben har dock inte hunnit läsa alla svar här) och tänker så här:
Det viktigaste med "nya" bilen är soppaförbrukningen med tungt släp och skatten, samt förstås att det är en bra dragbil i övrigt.
När vi åker korta sträckor samt långkörning utan släp tar vi den andra bilen.
Nu drar jag med en Ford Mondeo V6 och kör jag ekonomiskt (bara gasa i absoluta nödfall, annars säger det slurp i tanken...) drar den 1.6 l/milen med släp för B-kort.

Jag ska dra ett BOJ 216S med 2 C-ponnyer i, så jag måste nog ha 1800 kg iaf.
Jag gillar Suzuki Grand Vitara, Kia Sportage och Subaru Outback. Maken vill hellre ha en Nissan Terrano eller en Jeep Cherokee.

Tack särskilt till Tacitus för en mkt bra förklaring hur det "motoriska fungerar".:bow:

Nån som har nåt att tillägga, eller tänker på nåt annat sätt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Av de du nämner ovan hade jag föredragit Subarun faktiskt. Jag har lite dålig koll på servicekostnaderna för dessa, vissa säger att det är väldigt dyrt att serva, men den uppgiften har jag inte kontrollerat (eftersom vi inte har någon Subba).

Samtliga Subba-ägare (hästmänniskor) jag känner till är lyriska efter att ha bytt till märket.

Vad har du för totalvikt på släpet? Känns som bilen måste få dra minst totalvikten så du kan utnyttja maxlast i alla fall...
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Nu drar jag med en Ford Mondeo V6 och kör jag ekonomiskt (bara gasa i absoluta nödfall, annars säger det slurp i tanken...) drar den 1.6 l/milen med släp för B-kort.

Hmm.. inte ens min Volvo 940 drar så mycket med släp bakom. Jag kör ett 1500 kg släp och bränsleförbrukningen blir inte mer än max 1,1.

Sen kör vi även med en Toyota hilux D-CAB 4WD -05a och är otroligt nöjda. Den drar 0,85 blandad körning och 0,95 med släp på 1500kg. Bilen får dra 2790 kg. Dock får man nog räkna med högre bensinförbrukning med såpass tungt släp.
Ett stort plus tycker jag är att det är flak med kåpa vilket är väldigt enkelt att spola ur när man fraktat hästprylar. Sen slipper man lukt i bilen.
Dock får man räkna med ett högre pris än 60.000:-
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Hmm.. inte ens min Volvo 940 drar så mycket med släp bakom. Jag kör ett 1500 kg släp och bränsleförbrukningen blir inte mer än max 1,1.

Sen kör vi även med en Toyota hilux D-CAB 4WD -05a och är otroligt nöjda. Den drar 0,85 blandad körning och 0,95 med släp på 1500kg. Bilen får dra 2790 kg. Dock får man nog räkna med högre bensinförbrukning med såpass tungt släp.
Ett stort plus tycker jag är att det är flak med kåpa vilket är väldigt enkelt att spola ur när man fraktat hästprylar. Sen slipper man lukt i bilen.
Dock får man räkna med ett högre pris än 60.000:-


Vår 745:a drar 1.9 l/milen när vi drar med släp... inte kul. :(
 
Sv: Byta bil-hjälp behövs

Jag skulle också valt en Subaru men jag är lite färgad där. vi har en Subaru Forester och kvaliten är mycket hög. Nu har vi bekymmerslöst bilägande till skillnad mot när vi hade Audi. Servicekostnaderna är normala tycker jag nog. Det kan säkert skilja beroende på var man bor dock. På 10 000 mil har vi bara lämnat bilen på service. Inga reparationer alls faktiskt. De första 4500 milen var servicen gratis.

Den är inte jättesnål men ca 0,9 l/milen drar den och då är det lite stadskörning också. Med släp kan man hamna på 1,5 l/mil dock. Nu har i stort sett alla bilar jag haft, även dieselbilar, dragit upp mot 50% med med tvåaxlat släp med två hästar i. På något märkligt sett verkar det finnas folk på forumet vars bilar nästan inte drar mer med släp alls. fråga mig inte hur det går till riktigt.

Det är nog bara en sak som Subarun är sämre på än europeiska bilar och det är rostskyddet. Vi har ingen rost än men jag vet att rostskyddet är sämre än tex för en Audi. men det gäller för de flesta japanska bilar.
 

Liknande trådar

Fordon Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst. Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 068
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 275
Senast: Liten
·
Utrustning Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp. - Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite...
Svar
6
· Visningar
1 031
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp