Byta bett???

Linnjarnstrom95

Trådstartare
Jag har en 19 år gammal ridtravare som plötsligt blivit känslig..Direkt jag tar korta tyglar och ska börja trava så lägger hon bakåt öronen och sparkar bakut tills jag ger henne lösa tyglar igen.. Har haft henne snart 6 år och hon brukar inte alls bete sig sådär. Någon som har tips om jag måste byta bett? (använder tvådelat bett nu) eller om det är något annat pågång..

Jag hade kollat tänderna igen. Hon kan ha fått en spark i hagen eller rullat och olyckligt slagit i en sten så att en tand har gått sönder. Byta bett kan man göra sen men först en veterinär som är duktig och som är vidareutbildad på just hästtänder.

Jag hade kollat tänderna igen. Hon kan ha fått en spark i hagen eller rullat och olyckligt slagit i en sten så att en tand har gått sönder. Byta bett kan man göra sen men först en veterinär som är duktig och som är vidareutbildad på just hästtänder.
Okej tacksam för svar! Ska ta och kolla tänderna då jag åker till stallet idag! :)

Fast jag skulle bli förvånad om du ser något själv. Det krävs det ofta röntgen till och iallafall en tränad blick för att kunna se.

Hoppas att du kan klura ut vad som felas med din häst :)
Joo men man kan ju alltid prova ta en titt själv och se om hon skulle reagera på något :) ja tack får hoppas på de bästa ! :)

Jag tänker att det inte behöver ha med tänder/mun att göra överhuvudtaget utan det kan vara smärta någon annanstans. Jag hade tagit hjälp av veterinär -helst då bokat en kliniktid där de kan titta på helheten, både rygg/ben och munnen.

Jag tänker att det inte behöver ha med tänder/mun att göra överhuvudtaget utan det kan vara smärta någon annanstans. Jag hade tagit hjälp av veterinär -helst då bokat en kliniktid där de kan titta på helheten, både rygg/ben och munnen.
Okej, kanske det borde vara dags att ta kontakt. Tack för hjälpen :)

Okej, kanske det borde vara dags att ta kontakt. Tack för hjälpen :)

Ja, jag tänker att en häst som ändrar sig så kan ha gjort en vurpa i hagen eller liknande -och att hon sparkar bakut m.m. ger mig inga hintar alls om att det skulle sitta munnen. Nu är dock mina tankar "färgade" av egna erfarenheter, och det kan vara vad som helst med din häst. Men jag råder som sagt att göra en koll på klinik för att få ett tydligare svar, innan man testar med bettbyte osv.

Lycka till!

Då man frågar när hästens tänder blivit kollade brukar man mena koll av veterinär/hästtandläkare. Så, när har senast någon utbildad på tänder kollat hästens tänder?

När är sadeln kollad av utprovare senast?
Cirka 1 år sedan kollade veterinär. Har inte haft någon utprovare och kollat upp sadeln. Har bara testat lånat en bomlös sadel av en kvinna som sa jag skulle testa om det hjälpte, men hon fortsatte sparka bakut. Vissa påstår att hon har alldeles för mycket energi men det tvekar jag på.

Ja, jag tänker att en häst som ändrar sig så kan ha gjort en vurpa i hagen eller liknande -och att hon sparkar bakut m.m. ger mig inga hintar alls om att det skulle sitta munnen. Nu är dock mina tankar "färgade" av egna erfarenheter, och det kan vara vad som helst med din häst. Men jag råder som sagt att göra en koll på klinik för att få ett tydligare svar, innan man testar med bettbyte osv.

Lycka till!
Jo jag förstår, alla hästar är ju förstås olika. Hon är ju mest bara riden i terräng så då är det mycket värre än då jag rider på en ridplan. Jepp bettbyte var bara en fundering, men ska ta kontakt med veterinär idag :)

Hakar eller vassa kanter på tänderna(även små såna) kan ge ganska plötsliga uttryck såsom din häst visar.
Hade kontaktat en veterinär som är utbildad på hästtänder för en kontroll. Helst på klinik då de har bättre förutsättningar och möjligheter att se och ev åtgärda.

Det är vad jag hade börjat med iaf. :-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar