Byta bett?

Zebra

Trådstartare
Har ett kallblod som jag själv kör och en kompis rider. Hästen är väldigt pigg och i traven känner hon att hon inte har kontroll riktigt, han ligger på väldigt och hon får ta i för att hålla honom. Han rids på tredelat bett, men hon är inne på nåt skarpare. Själv kör jag på postkandar det funkar fint. Är risken att hästen blir "immun" eller hård i munnen om man byter bett? Jag tycker när jag sett henne rida på banan att hon ser lite hård ut i handen, men jag är ju ingen expert. Han kastar gärna med huvudet efter ett tag, varför? Nån som har nåt annat tips, känner mig lite tveksam med skarpare bett som sagt...:confused:

Sv: Byta bett?

Innan hon betslar upp vill jag rekommendera att hon tränar lydnad i i alla fall någon månad (om hon rider 5-6 dagar i veckan), gärna längre, jag är väldigt ovillig att tipsa en person med en hård hand att rida på ett skarpt bett.

Det hon bör göra är helt enkelt att inte låta hästen hänga sig i handen, rid med sätet, erbjud hästen ett lätt stöd, men "hänger" h*n sig i handen så släpp efter på tygeln. Rid, rid, rid! Jag kan lova en ordentlig träningsvärk, men jag kan också nästan garantera resultat.

Av egen erfarenhet, skulle jag inte betsla upp utan träna som föregående säger. Min blir stark oxå i trav och galopp och då tar jag i utan att tänka på det ibland och då blir hon bara värre och envisare. Om jag då istället släpper efter så blir hon mycke snällare och mjukare. Jag rider på ett 3-delat lr ett egggbett. Har provat att ha skarpare, men tog man i då så stog hon gärna på frambenen lr kasta med huvud och sparka med bakbenen. JAg tycker att ett skarpare bett blir farliga med nån som har en hård hand istället och det blir ju obehag för hästen och den kan ju skada sig i vissa fall.
Men detta är vad jag tycker och av egen erfarenhet. Som sagt träna träna träna lr så kanske det inte är rätt häst för henne.

Nu får du nog tänka till lite...! Vad tror du händer med hästen om man byter till skarpare bett och ryttaren har en hård hand? Jag hoppas TS går mer på råden från de som säger "träna lydnad och rid med sätet"! Det är den ENDA vägen att gå med detta problem! Jobbigt? Javisst!! Men det blir bra, såsmåningom!

Aldrig ett skarpt bett med hård hänt hand. Hästen reagerar ju på trycket. Glömde nämna att jag har ingen nosgrimma heller. Men jag tränar hellre med sättet och rösten än att göra nån skada i munnen. Min är bara ouppfostrad då man kräver skaker av henne lr hon ser spöken. Hon kan ha mina syskon barn på sig och sköta sig. Så jag skulle inte betsla efter hästens styrka, utan betslar som känns bäst och hästen trivs med. Men ibland är det ju inte bettet utan ryttarn som stör hästen.

Om det är med bettet du kontrollerar hästen så ska du nog ha käpphäst.

Var i tråden påstår ts att hon har en hård hand. Om hästen är för stark så betslar man upp. Så enkelt är det!!!

Betsla snarare ner och använd mjukast tänkbara bett. Rid lösgörande och få hästen känslig i sidorna och få den att gå fram för sätet. Rid i lång, låg form och använd sätet att öka och minska tempot.
Använd tyglarna så lite som möjligt.
Att betsla upp eller tjuvhålla gör bara hästen starkare och okänsligare.
Använd sittbenen så känslan kommer när hästen vill ha en eftergift.
Ridningen ska vara mjuk och det får man inte fram genom att betsla upp, endast genom att göra hästen känslig för hjälperna.

Återigen, världens bästa ryttare rider på skarpa bett just för att dom är mjuka och känsliga i sina hjälper och sina händer.

Ja, han har vart tränad för travet, men det är nog 5 år sen eller nåt. Har nog mest vart ridhäst efter det. Jag "hobbykör" bara, tycker jag är för tung för att rida. Jag förstår att hon vill ha kontroll när hon rider, men det känns inte rätt väg att gå att ta till ett starkare bett. Hon får väl rida i paddocken och träna lydnad. Å andra sidan kör man ju ofta på stångbett, jag gör ju det själv...

Var i tråden påstår ts att hon har en hård hand. Om hästen är för stark så betslar man upp. Så enkelt är det!!!

I TS står det "Jag tycker när jag sett henne rida på banan att hon ser lite hård ut i handen, men jag är ju ingen expert".

Det är vad jag förstår inte TS som vill betsla upp utan den som rider hästen. Att sätta ett skarpt bett på en stark häst med en hård hand kommer bara skapa en ond cirkel. Hästen drar för att försöka komma undan den hårda handen.

Kanske skulle ni testa ett bettlöst träns (på ridbana först...)? Om det är en fd travhäst så kanske den förknippar "stödet" i munnen med att springa?

Ja, han har vart tränad för travet, men det är nog 5 år sen eller nåt. Har nog mest vart ridhäst efter det. Jag "hobbykör" bara, tycker jag är för tung för att rida. Jag förstår att hon vill ha kontroll när hon rider, men det känns inte rätt väg att gå att ta till ett starkare bett. Hon får väl rida i paddocken och träna lydnad. Å andra sidan kör man ju ofta på stångbett, jag gör ju det själv...

Fast på långa tömmar har man inte samma möjlighet att känna hästens mun på samma sätt anser jag, så jag tycker det är svårt att köra med vanligt bett för att man måste göra större rörelser för att de inte ska försvinna ut i tömmarna bara. Så det tycker jag inte är konstigt... ligger han på när du kör också?

Jag tycker det låter mycket mer som att hästen inte är tillräckligt skolad i ridningen och därför inte orkar/kan bära sig i ett "normalt" ridhästtempo.

Visst, han ligger väl på lite när jag kör också, speciellt på hemvägen. Men jag har aldrig behövt "slita" i honom eller känt att han vill sticka. Eller också har jag sett till att han aldrig fått chansen... Åh om jag bara kunde rida honom själv...

Ett kallblod som har tränats för trav kan vara starka, och att det ser ut som att man blir "hård i handen" på ett starkt och piggt kallblod är väl inte så konstigt, om man måste ha dragkamp. Har man ett skarpare bett så hästen inte lägger sig i handen drar och springer på, så behöver inte ryttaren heller dra och bli hård i handen.

Om du kör på postkandar så kör du ju redan på ett skarpt bett. Var fäster du tömmen? Om postkandar behövs för att kunna köra lugnt utan att hästen ligger på så kan jag förstå att man behöver ett skarpare i ridningen också. Rid på samma bett? Men i "mildaste" ringen/läget. Alt. jaktkandar, blir ungefär samma som postkandar. Men skarpare än tredelat.

Jag har ett gummikandar, sk "white mouth". Finns bara två ringar, jag har på mildaste. Alltså, jag har kört honom på vanligt bett också, det är mest jag som är lite nervös pga av tidigare erfarenheter. Vill ha nåt att ta i ifall det skulle behövas. Har inte behövts hittills då han lyssnat väldigt bra på rösten och jag har inte behövt att ta speciellt mycket i honom. Har inte haft honom mer än några månader, kanske går jag över på vanligt bett när vi lärt känna varandra så småningom. Tack för alla tips. tror vi försöker utan att byta bett ett tag iaf... Rida på banan, träna lydnad osv...

Varför inte se sig om efter en duktig tränare för att se om man kan plocka tips därifrån? Det kan ju vara nyttigt både av en och flera anledningar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka