Byta bana! Förskolelärare

Nillizan

Trådstartare
Har jobbat med olika saker. Har nu arbetat inom
Vården i cirka 5-6 år och har bytt jobb i tron att jag skulle få det bättre. Men jag trivs inte av olika anledningar. Arbetskamraterna är bra, inget fel alls där. Men jag kan inte sätta fingret på det. Har fast tjänst och nu funderar jag att byta bana helt och hållet. Blir mer och mer intresserad av att arbeta på förskola, med de mindre barnen. Behöver skola om mig, men hur sjutton gör jag? Hur går jag till väga? Är det någon som kan ge för/nackdelar med yrket?
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Jag är under utbildning :) rekommendera starkt att du besöker några förskolor och söker vik några dagar så du vet hur det verkligen är. Det är ett helt underbart yrke men det var många av de som startade på förskollärarutbildningen som hoppade av efter första praktiken då det inte alls va som de hade tänkt sig. Om du gillar yrket söker du utbildning :D, själv har jag valt att studera helfart på distans och jobbar lite på sidan av. Detta innebär att jag pluggar 40h/c och ha en innevecka ca var fjärde vecka alltså 5inneveckor/termin utbildningen är 7teminer ink fyra praktiktillfällen à 5 veckor gången.
Jobbar somsagt vid sidan om så har klarat 4 av mina hittills 5 terminer utan lån.

Att vara glad, öppen, ha barnasinnet kvar och älska att arbeta utomhus är heltklart fördelar i yrket.

Nackdelar med yrket: man ska helst aldrig ha trötta dagar.

Man kan få slåss en hel del med gamla pedagoger som helst bara vill att dagarna ska gå istället för att faktiskt arbeta och ha roligt med barnen.

Det är riktigt tufft när man kommer i kontakt med barn som far illa på olika sett och man inte kan göra annat än anmäla och kolla på typ

Vet inte vad mer jag ska skriva men fråga så svara jag så gott jag kan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Byta bana! Förskolelärare

En av mina bästa vänner utbildade sig till förskollärare och har nu jobbat i ett drygt år. Hon funderar på att byta bana redan. :(

Hon säger att det är stora barngrupper, ständig personalbrist, inga vikarier tas in vid sjukdom, ingen tid över för pedagogiskt arbete utan det blir bara barnpassning, och ingen tid för att diskutera verksamheten kollegor emellan. Inget av det hon fick lära sig var viktigt under utbildningen används i det dagliga arbetet, och inget av det hon tyckte var det roliga med att jobba med barn finns det någon tid för.

Nu är hon extremt arbetstrött just nu då hon blir sjuk hela tiden också, så det här är den supernattsvarta varianten. ;)
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Bra tänkt. Det behövs massor av engagerade duktiga förskollärare. Du kollar dina gymnasiebetyg och behörighetskraven så du vet om du måste komplettera med några ämnen, annars är det bara att söka in till utbildningen senast den 15 april på ett universitet någonstans :-)

PS välj inte denna utbildning om du inte tycker om barn.
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

*Delvis KL*

Lite så ser det ut här också i min kommun.

Stora barngrupper och många gånger med barn som kräver lite extra och kanske behöver ha en personal omkring sig hela tiden vilket då kan resultera i att de övriga 2 får ha hand om de övriga 17. Nu försöker avdelningarna hjälpa varandra några dagar i veckan men även de har krävande barngrupper och svårt att få tiden att räcka till. Det kan bli höga ljudnivåer och ibland skulle man behöva 8 armar för att räcka till när större delen av gruppen är uppe i varv och det samtidigt blir bråk mellan några och en annan vill ha hjälp med något ^^

Vikarier brukar tas in om det inte går att lösa på något annat sätt men här är det i stället en brist på vikarier.

Men utöver de negativa aspekterna inom yrket så är det underbart att jobba med barn och kunna vara med och delvis forma dom till att så småningom kunna klara sig på egna ben, få se hur de utvecklas bara över en sommar i mångt och mycket. Men man ska inte vara rädd för att smutsa ner sig när de har varit ute och lekt i lera och vattenpölar och man ska klä av dom galonisarna xD
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Det låter väldigt likt mitt nuvarande arbete. Vi är underbemannade, vi slår knut på oss själva. Har 13 på två huvuden, som krävs två man på av de flesta. Är rätt slitet i längden. Men åter till förskolan har man 5 barn/pedagog? Hur länge per dag? Hur brukar arbetstiderna se ut? Varför är det brist på vikarier? Hur är lönen?
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Jag jobbade som vikarie på förskola i ca ett år och sen sökte jag in på förskollärarutbildningen. Läste där i lite mer än ett år, hoppade av nu under hösten. Ska dra lite för- och nackdelar med yrket och utbildningen som jag ser det;

Fördelar:
+ Barn är underbara varelser, att mötas av ett ivrigt "HEEEJ ****!!!!" på morgonen är härligt!
+ Man skrattar varje dag åt någon knasigt/roligt barnen gör/säger
+ Att få följa och hjälpa ett barn i sin utveckling i livet är fantastiskt!
+ Jag gillar skiftningarna i arbetsdagen - man är ute lite, pysslar lite, läser lite, skrattar lite osv
+ Jobbar man på ett ställe med rörligt schema så tycker jag det är jättebra. Då slutar man tidigt vissa dagar och får sovmorgon andra dagar

Nackdelar:
- Stora barngrupper som tyvärr bara blir större och större
- De stora barngrupperna gör det svårt att göra något annat än att "passa barn" (dvs uteblivet pedagogiskt arbete)
- De flesta inom yrket blir sjuka ofta, vinterkräksjukan var värst av de sjukdomarna jag hann testa ;)
- Brist på bra vikarier. Jag var väldigt uppskattad som vikarie för jag gjorde vad jag skulle, satt inte med mobilen, kom i tid och fick bra kontakt med barnen. För mig var det självklart att man inte sitter och smsar istället för att trösta ett ledset barn men det är tydligen inte självklart av det jag fått berättat för mig av de som jobbar i förskolan...
- Jag har fortfarande inte hört en enda förskollärare säga att de är nöjda med sin chef :p
- Hög ljudvolym och ansträngande både fysiskt och psykiskt (framförallt på småbarnsavdelning)
- Är man äckelmagad är det inte ett passande yrke ;)

För att sammanfatta lite - det är ett fantastiskt yrke i grunden men politiska beslut gör att det är svårt att utföra det tänka arbetet. Kraven från läroplanen ökar samtidigt som barngrupperna ökar, vilket inte går ihop. Det som gjorde att jag hoppade av utbildningen var till största delen att hela utbildningen är anpassad efter "Den Perfekta Förskolan". Jag som jobbat på flera olika förskolor vet att det inte ser ut så i verkligheten! Det är jätteviktigt också att man fungerar med personerna i sitt arbetslag för man jobbar väldigt nära med de människorna.

Nu låter jag negativ men detta är ju bara hur JAG ser på yrket. Skulle rekommendera att testa på yrket någon dag iaf innan man söker till utbildningen. Men om du känner att det är ett yrke för dig så önskar jag dig stort lycka till, att få jobba med barn är som jag skrev helt underbart :)
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Jag är förskollärare. Trivs jättebra! Skolade om mig efter ca 12 år som undersköterska inom äldreomsorgen.

Visst är det ofta stora barngrupper, hög ljudnivå och då och då brist på vikarier, men på det stora hela är det bra!

Vi är (denna terminen) 3,5 pedagoger på 21 barn. Helt ok! Tyvärr kommer vi troligtvis bli av med vår halvtidspersonal nästa termin men nu känns barngruppen betydligt enklare att arbeta med än den gjorde i höstas så det blir nog bra ändå!

Vi börjar som tidigast sju på morgonen och slutar som senast 17:45. Om vi inte har planering eller APT för då slutar vi 18:30.

Lönen, tja, får man nånsin tillräckligt med pengar? ;) Men efter 3,5 år med studielån känner man sig ganska rik ändå! ;)
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Det låter väldigt likt mitt nuvarande arbete. Vi är underbemannade, vi slår knut på oss själva. Har 13 på två huvuden, som krävs två man på av de flesta. Är rätt slitet i längden. Men åter till förskolan har man 5 barn/pedagog? Hur länge per dag? Hur brukar arbetstiderna se ut? Varför är det brist på vikarier? Hur är lönen?

Minst fem barn/pedagog enligt min erfarenhet, 6-7 barn/pedagog är inte ovanligt. Det verkar bara öka och öka dessutom... Max antal barn brukar vara mellan 9-16 ungefär, sen beror det på hur arbetslaget delar upp barnen under dagen. Antingen jobbar man ihop eller så delar man upp sig i minde grupper.

Arbetstiderna har på de förskolor jag har påverkas såklart av förskolans öppettider. Men det är inte ovanligt att en förskola öppnar vid 06 och stänger vid 18 och då är schemat oftast anpassat så alla har minst en öppning, minst en stängning och sen "mellantider" (typ 8-17) fördelat på veckans dagar.

Brist på vikarier är oftast kopplat ihop med brist på pengar enligt min erfarenhet. Sen är "kvalitén" väldigt varierande på vikarierna. Vissa är jättebra medans vissa inte gör någonting alls under dagen i princip.

Lönen är låg och det är väldigt svårt att få upp lönen. De som jobbat länge har fortfarande låg lön i relation till utbildning och erfarenhet. Det är liksom inget arbete man gör karriär i.
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Slog lite snabbt på lönestatistik.se för förskollärare;

Medellön Medianlön Medelålder Erfarenhet
23.636 kr 23.700 kr 37,2 år 10,1 år
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Jag blev färdig förskollärare i Januari 2012. Funderar faktiskt på att byta bana. Älskade mitt jobb som timvikarie innan utbildning och mitt arbete när jag var färdig, men det finns många människor som inte skall arbeta inom förskolan som gör det. Jag har blivit mörkrädd av en del saker jag fått uppleva. Blev sjukskriven för två månaders sedan pga stressreaktion...
 
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Det låter väldigt likt mitt nuvarande arbete. Vi är underbemannade, vi slår knut på oss själva. Har 13 på två huvuden, som krävs två man på av de flesta. Är rätt slitet i längden. Men åter till förskolan har man 5 barn/pedagog? Hur länge per dag? Hur brukar arbetstiderna se ut? Varför är det brist på vikarier? Hur är lönen?

Oj! Iaf i vår kommun är fem barn per personal en dröm som aldrig blir sann. På storbarn är det 8-10 barn per personal. Och skulle det bli så att man har färre barn behövs det nästan alltid att någon går över och stärker upp på småbarn.

Jag tror inte att du ska byta jobb för att få det mindre tungt och stressigt (och dessutom plugga flera år på högskola)

Fördelen med yrket är att man får vara ute mycket och slipper jobba inomhus. Sen är faktiskt barn mycket roligare att umgås med än gnälliga vuxna. Otrevligast är otrevliga föräldrar som man ska möta och jobba med två gånger per dag. Man måste ha lite panna för att orka med att få skäll för det mesta lite när som då.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta bana! Förskolelärare

Det låter lite personal tänker jag med enda erfarenhet av sonens förskola. Där är de 3,25(tror jag) på 14 barn (varav en del 15h det är generellt få som går hela dagar hela veckan). Där verkar de också hinna med det pedagogiska arbetet utan problem. Kan vara att vi är en håla i en liten kommun som försöker locka till sig folk från grannkommunen där husen är avsevärt dyrare och då är ju barnomsorg viktigt :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
638
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 100
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp