Sv: Byta bana! Förskolelärare
Jag jobbade som vikarie på förskola i ca ett år och sen sökte jag in på förskollärarutbildningen. Läste där i lite mer än ett år, hoppade av nu under hösten. Ska dra lite för- och nackdelar med yrket och utbildningen som jag ser det;
Fördelar:
+ Barn är underbara varelser, att mötas av ett ivrigt "HEEEJ ****!!!!" på morgonen är härligt!
+ Man skrattar varje dag åt någon knasigt/roligt barnen gör/säger
+ Att få följa och hjälpa ett barn i sin utveckling i livet är fantastiskt!
+ Jag gillar skiftningarna i arbetsdagen - man är ute lite, pysslar lite, läser lite, skrattar lite osv
+ Jobbar man på ett ställe med rörligt schema så tycker jag det är jättebra. Då slutar man tidigt vissa dagar och får sovmorgon andra dagar
Nackdelar:
- Stora barngrupper som tyvärr bara blir större och större
- De stora barngrupperna gör det svårt att göra något annat än att "passa barn" (dvs uteblivet pedagogiskt arbete)
- De flesta inom yrket blir sjuka ofta, vinterkräksjukan var värst av de sjukdomarna jag hann testa
- Brist på bra vikarier. Jag var väldigt uppskattad som vikarie för jag gjorde vad jag skulle, satt inte med mobilen, kom i tid och fick bra kontakt med barnen. För mig var det självklart att man inte sitter och smsar istället för att trösta ett ledset barn men det är tydligen inte självklart av det jag fått berättat för mig av de som jobbar i förskolan...
- Jag har fortfarande inte hört en enda förskollärare säga att de är nöjda med sin chef

- Hög ljudvolym och ansträngande både fysiskt och psykiskt (framförallt på småbarnsavdelning)
- Är man äckelmagad är det inte ett passande yrke
För att sammanfatta lite - det är ett fantastiskt yrke i grunden men politiska beslut gör att det är svårt att utföra det tänka arbetet. Kraven från läroplanen ökar samtidigt som barngrupperna ökar, vilket inte går ihop. Det som gjorde att jag hoppade av utbildningen var till största delen att hela utbildningen är anpassad efter "Den Perfekta Förskolan". Jag som jobbat på flera olika förskolor vet att det inte ser ut så i verkligheten! Det är jätteviktigt också att man fungerar med personerna i sitt arbetslag för man jobbar väldigt nära med de människorna.
Nu låter jag negativ men detta är ju bara hur JAG ser på yrket. Skulle rekommendera att testa på yrket någon dag iaf innan man söker till utbildningen. Men om du känner att det är ett yrke för dig så önskar jag dig stort lycka till, att få jobba med barn är som jag skrev helt underbart