Byrå med tröga lådor

Snuffsan

Trådstartare
Jag har en gammal, fin byrå hemma med stora, tröga, ganska tunga lådor. Detta gör att jag inte använder byrån som jag skulle vilja. Finns det någon smart lösning? På nya skåp har man ju glidlister och skenor av olika slag. Finns det något sånt man kan skruva i i gamla möbler?

Sv: Byrå med tröga lådor

Ja, jo det har jag testat. Hjälper inte så mycket. Här behövs rejäla prylar så lådorna glider som om de var moderna och nya.

Trät har antagligen svällt under årens alla lopp,så lådorna har nog blivit lite större än själva gluggen!
Är det hela lådan som verkar kärva,eller bara en viss del?
Prova att dra med lite slippapper på ovansidan,eller undersidan om det är där det tar emot, av lådorna och sen smörjer du på med stearin!
Men det ska inte vara från några "billiga skitljus",utan helst gamla,eller lite dyrare,för då är det bättre stearinkvalitet!

Nej alltså,det är hela lådorna som är tunga och otympliga att dra ut och in i byrån. Jag är ute efter något som lådorna kan glida på. Typ en list och nån smart hjulanordning eller nåt som man har i moderna skåp.

Det skulle jag också behöva! Har en platsbyggd "garderobsvägg" från början på 50-talet där det också är en rad med lådor. Stoooora, djupa lådor som väger hur mycket som helst bara i sig själva och därför blir mycket tröga att dra ut.... Det ryms ju massor i en sådan låda -men jag med mina fibrohänder har svårt att öppna dem så de används knappt. :crazy:

Håller därför tummarna för att det ska komma tips om några fiffiga glidskenor eller liknande! :laugh:

Fast en sån lösning måste ju innebära att du måste bygga om lådorna och/eller själva byrån för att få plats med lösningen? Det finns en del sådana lösningar för kök annars, jag har tittat lite för att få vårat skafferi lite mer funkotionellt, men där har jag bara hyllplan som jag kan ta bort och sedan bygga in glidskenor och lådor som passar.

Kanske inte. Det är en bit mellan byråvägg och låda, det går kanske att få in något där?

Ikea har ju några sådan lösningar med glidskenor, du får kolla upp om det skulle kunna funka, men kanske även andra köksförsäljare?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 817
Senast: svea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 316
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar