Bygglov från kommunen?

J

Jappeloup

Jag undrar om det är någon som vet om man behöver bygglov för att bygga nytt stall på en mindre jordbruksfastighet? Har det någon betydelse hur nära det är till grannarna? Jag har försökt vända mig till min kommun men det verkar faktiskt som om dom heller inte riktigt vet, vilket ju är mycket konstigt. Tacksam för alla svar!

Sv: Bygglov från kommunen?

Ja, det var ju väldigt underligt att de inte vet. Bygglov brukar man inte behöva ha på jordbruksfastighet. I vår kommun brukar man försöka hålla 200 meter till närmaste grannhus lite beroende på var man bygger någonstans. Är det en sk jordbruksbyggd så kan närmare accepteras (man anser att om man flyttar ut på landet där det redan finns stall och hästar i närheten så får man stå ut med att ha stall nära också). Men här är bygglovshandläggarna väldigt förstående då det är en kommun som har enormt mycket hästar:rofl:

Vad jag har förstått så behöver man bygglov för allt på en jordbruksfastighet utom maskinhall. Vi skall bygga en maskinhall med en liten del ridhus och det behövde vi bygglov för.

Vad kul att bygga eget stall, det är lite av en dröm för oss!

Det är inte konstigt om "kommunen" inte vet vad som gäller, verksamheten är uppdelad på många nämnder och du måste vända dig till rätt nämnd för att få korrekta svar. Bygglov sköts (i de flesta kommuner) av en byggnadsnämnd och miljönämnden sköter frågor om olägenheter för grannarna. Prata med båda!

Huvudregeln är att det krävs bygglov för att uppföra en byggnad. Undantag är ekonomibyggnader till jordbruk om fastigheten inte ligger i ett område med detaljplan eller om kommunen i en sådan plan har bestämt att bygglov inte behövs för detta. Hur just ditt stall skall bedömas borde byggnadsnämnden kunna svara på.

När det gäller närhet till grannar kan kommunen ha tagit en policy om detta - i den kommun vi har hört med är det 50 m till hage från bostadshus och 300 m till stall (om jag minns rätt). Det är skillnad på nybyggt stall eller gammalt stall. För ett nybyggt stall gäller avstånden rakt av; du får inte bygglov annars, för ett gammalt stall så gäller mildare regler (den som köpt ett hus bredvid ett stall får stå ut med att det är hästar där) men om verksamheten medför att det uppstår olägenhet för de kringboende, så får hästarna i regel flytta. :(

Beroende på hur stort stallet blir kan det även behövas en förprövning av länsstyrelsen - du kan ringa och prata med dem också. Det finns en broschyr om detta med förprövning och djurskyddet, hör med jordbruksverket.

Lycka till!

Förprövning krävs inte vid stall under 5 hästar, dvs från 5 eller fler krävs alltså förprövning. Samtliga regler finns i den länk jag har skrev om i ett tidigare inlägg.

Tack för era svar. Jag ska förklara min situation lite mer,
jag pratade med byggnadsnämnden i min kommun och dom sa att jag inte behövde bygglov så jag vände mig till länsstyrelsen och fick där en förprövning ( dyrt, men annars inga problem). Nu är det en äldre herre i byggnadsnämnden som påstår att jag visst behöver bygglov, och nu har jag ju redan börjat bygga. Stallet ska bestå av 6 boxar. I värsta fall kan jag ju nu få böter för att jag bygger utan bygglov, det är ju då svartbygge. Hur kan jag bevisa att jag ringt och pratat med dom innan. Jag tror inte jag behöver oroa mig så mycket då dom andra i byggnadsnämnden verkar minnas mitt ärende. Men det vore ändå kul att veta vad som gäller. Verkar nästan som om man kan läsa lagen på olika sätt, för desto mer jag undersöker detta desto mer förvirrad blir jag.

Ja såvitt jag kan tolka reglerna i länken så krävs bygglov för stall, tydligen inte för vissa typer av maskinhall. Hur du ska bevisa vem och att du har pratat med någon vet jag inte.

Tilläggas bör väl att jag bygger stallet i anslutning till det gamla stallet, bortåt sett från min granne. Det är dock inte mer än max 150 meter till hennes hus. Det är en äldre dam som inte alls störs utav hästarna, men en dag när hon inte bor där längre kan det ju komma nya grannar som störs av hästarna, ska man ta hänsyn till det nu?

Står också vilka regler som gäller i länken som bifogades tidigare.

På jordbruksfastighet får du bygga för mindre än fem hästar utan bygglov. Gränsen till grannen, är upp till varje kommun att avgöra själv, de åker då ut o kontrollerar på plats, om hästverksamheten kommer att innebära olägenheter för någon granne. Vår kommun har satt gränsen 300 meter, men det är diskuterbart. Då en av våra grannar bor närmre, och då vi behövde ha bygglov, så räckte det med ett intyg från grannen, att han inte blir störd av våra hästar. Vi har i och för sig ett stall redan sen förut, men skulle bygga till.

Men om man är helt säker på att man inte har någon detaljplan som ligger o skräpar, som säjer att marken är något annat än jordbruksmark, och att man skall bygga för mindre än fem hästar, så är det bara att bygga, utan att behöva fråga några grannar. Men säkrast är om man gjort det, ifall någon skulle bli sur och överklaga, risken är då, att de skulle få rätt, och inte du.

Oops! Förlåt. Läste inte hela tråden..Men kan vara bra o veta iallafall..

Tack för svar.
Så om jag nu väntar med att bygga den sista boxen, och bara bygger till mina fem hästar så kan det vara okej?
Jag har pratat med mina grannar och fått skriftligt intyg på att alla tycker det är okej att jag bygger. ( Det är en fördel för dom då jag bygger precis där oljudet från en stor väg kommer så stallet kommer att dämpa bullret och alla i byn är nöjda. Men man vill ju inte bråka med dom högre herrarna heller!)

Tack för svar.
Så om jag nu väntar med att bygga den sista boxen, och bara bygger till mina fem hästar så kan det vara okej?

För att möjligen undkomma bygglovet krävs att du inte bygger fler än 4 boxar eller mindre, dessvärre är det väl så att du begärt en förprövning så skickas kopior av den till din kommun. Meningen är sen att hela kalaset ska inspekteras av kommunens inspektörer så att allt har skett enligt pappren.

På en jordbruksfastighet behövs normalt inte bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk.

Ska du använda stallet för att föda upp hästar som kan komma att gå till slakt så borde du inte behöva bygglov eftersom det då borde vara precis samma sak som tex ett fårhus, dock behöver du förprövning om du har 5 eller fler djurenheter (1 häst = 1 djurenhet).

Ska du däremot hyra ut stallplatser så är det en helt annan bedömning, då är det frågan om det kan bedömas vara för eget bruk.

Detta är reglerat i lag, men kommunen där du bor kan ha särskilda bestämmelser inom just den kommunen.

Lycka till med dom eländiga pärmbärarna på kommunen och glöm inte bort att andas djupt ;).

Bygglov eller inte beror inte på antal boxar, huvudregeln är att bygglov inte behövs för ekonomibyggnad på jordbruksfastighet.
PL

Tack för alla svar! :bow::bow::bow:

Stallet kommer jag att ha till mina egna hästar.Här ute på landet är där jag tycker att hästar hör hemma men nu får jag väl avvakta lite och se vad herrarna på kommunen bestämmer sig för.

Tack för alla svar! :bow::bow::bow:

Stallet kommer jag att ha till mina egna hästar.Här ute på landet är där jag tycker att hästar hör hemma men nu får jag väl avvakta lite och se vad herrarna på kommunen bestämmer sig för.

Det är lite för många snillen som spekulerar i tråden tycker jag nog. jag är inte 100% säker så jag väljer att inte skriva vad jag tror.

Ett tips är att inte lite för mycket på råd på internetforum. Inte när det gäller lagar och förordningar i alla fall. Ring tex LRF konsult eller nån liknande om du får problem med Byggnadsnämnden. Är du medlem i LRF får du en kortare konsultation gratis.

Kolla gärna med LRF eller med Hushållningsällskapet där du bor, jag vet folk där dom har fått höra från "kommungubbarna" att dom skulle behöva bygglov - samma kommun som inte hade koll på att vederbörande hade förköpsrätt i egenskap av arrendator på en fastighet... nu var detta en "gammal bondgubbe" som mycket väl visste vad som gällde så den valsen gick inte :D.

Hushållningsällskapen kan vara ganska hjälpsamma ibland och där finns det ofta mycket kunnigt folk som har varit med förr.

*KL*

Skulle inte förprövningen vara kostnadfri from iår? Läste det i en tidigare tråd. Någon som vet?

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 013
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 526
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar