Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag fick jag detta besked???
Men han borde veta att det är gratis ändå??? Ts: Förprövningar är gratis precis som Masse säger. Länsstyrelsen har inte rätt att ta ut avgift för detta (om man inte redan har byggt, men då handlar det om en fast avgift och inte någon timavgift). Prova och ring igen och sök då den person som arbetar med förprövningar av djurstall istället.Djurskyddet och förprövningen hör till olika delar av Länsstyrelsen. Så det kan vara så att han helt enkelt missat att det är andra regler nu om han inte jobbar på rätt avdelning.
Vi får bygga max 25 kvadrat utan bygglov eftersom vi bor utanför detaljplanerat område. Men jag antar att det inte är samma regler i alla kommuner. Ta reda på vad som gäller där du bor för det kan vara väldigt olika mella kommunerna.
Mina föräldrar bor också utanför detaljplanerat område, gården räknas inte som jordbruksfastighet. Men eftersom det redan finns befintliga stallbyggnader och uthus så räknas ev. utbyggnad som skulle räknas som stallbygge inte behöva bygglov. Det kallas för tilläggsbyggnad stall eller något liknande.
Kollade det nyligen eftersom jag bygger ligghall och enligt morbror Byggdirektör () är dessa bestämmelserna så gott som allmänna.