Sv: Bygglov för ridbana/paddock
Jag som har gått på en del nitar - jag har förutsatt att vissa saker inte kräver bygglov - ställer numera hellre en fråga för mycket än för lite till statsbyggnadskontoret i min kommun.
Jag säger inte att det krävs bygglov för paddock, vad vet jag, det kanske det inte gör, men för att vara på den säkra sidan skulle jag fråga kommunen. Som Sveipur säger skiljer det ju även på jordbruksfastighet jmfr småhusenhet, och om området går under en detaljplan eller inte. Gäller detaljplan kan det även behövas marklov för att höja marknivån...
Det är en snårskog, been there, done that. Inte kul alls.
(vi sänkte marknivån 50 cm i ett hörn av vår tomt - utan marklov - och fick smäll på fingrarna av kommunen vid en inspektion)
Om grannar har fixat och donat utan att kolla upp om det behövs bygglov ger ingen garanti för att man inte behöver det - vi är tre grannar på min gata som fått ta bort ovan nämnda gummimatta. Alla trodde att "någon annan" kollat vad som gällde... Har dom så kan vi, typ. Men det håller ju såklart inte...
Vill alltså bara
tipsa om att man bör kolla med kommunen för säkerhets skull. Kostar inget att fråga. (Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum
) Du behöver alltså inte ansöka om bygglov i första hand -
först ringer du och
frågar om det behövs.
Därefter, om det behövs, ansöker du om bygglov!