Bygglov för ridbana/paddock

S

Sveipur

Vet någon om detta krävs om den ligger på en småhusenhet dvs inte jordbruksfastighet

Sv: Bygglov för ridbana/paddock

Sådana ärenden hanteras olika från kommun tilll kommun. Tag kontakt med Samhällsbyggnadskontoret/nämnden i din kommun och ställ frågan.

Mitt tips är att MAILA in frågan till dem, eftersom du då får ett skriftligt svar tillbaka. :bump:

Vi har haft mycket kontakt med nämnden i vår kommun, och har sannerligen lärt oss den hårda vägen, att ha ALLT på papper, och att de bör förankra sitt svar i befintligt regelverk, paragrafer, kommunbeslut mm. Även om det visar sig att det INTE krävs bygglov - få det på papper att det inte krävs bygglov.

Lycka till!

Behöver man bygglov för det ?
Alla stall här har byggt paddock utan det, och ingen har klagat, och vårat stall ska bygga till våren, måste man ha bygglov då?

Egentligen har jag ingen aning hur en paddock räknas, om det är en anläggning av något slag, eller bara en plätt med ett staket runt. Därför skulle jag, om jag var ni, fråga kommunen.
T ex staketet runtomkring, beroende på höjd, kan vara bygglovspliktigt. Men som sagt, jag vet inte vad som gäller i er kommun. Här gäller 1.10 högt staket utan bygglov, däröver krävs bygglov.

Det jag menade var att det är bättre att ringa och fråga kommunen, än gå på en nit i efterhand.

Privat exempel: Vi har byggt om en del hemma. Bl a lade vi upp en gummimatta på taket utan att fråga kommunen först. Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi drömma om att man behövde bygglov för en 2x5 meter stor gummimatta på taket. Men se, det räknades som en fasadförändring (taket är husets femte fasad), och vi fick inte bygglov för det, så den fick vi ta ner illa snabbt, med en söt liten straffavgift. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta - en gummimatta menar jag...

Okej, ett av de andra stallen har 130 staket, utan bygglov, alltså kan man anta åtminstone att vi inte behöver det ? Men jag tror nog jag ringer och frågar våran kommun för säkerhets skull.

Men om man inte har staket runt? Då borde det väl gå att klassificera som grusgång el nåt liknande? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle behövas bygglov.

Det är troligare att man behöver marklov, framför allt om man ändrar nivån tex genom att schakta eller fylla ut för att få en tillräckligt stor yta.

Hör med kommunen!

Fångar upp solenergi, cirkulerar vatten i den som värmer upp vår pool. Svart, 2x5 m, cirka 2 cm tjock.

Tänk på att det är mycket friare, vad gäller bygglov, på en jordbruksfastighet jämfört med en småhusenhet. De flesta stall och ridbanor ligger ju på en jordbruksfastighet.

Hur är det om man har en fastighet som klassas som jordbruk, eller gård. Måste man ändå ansöka om bygglov eller är det bara att gräva och banka på?????

Jag som har gått på en del nitar - jag har förutsatt att vissa saker inte kräver bygglov - ställer numera hellre en fråga för mycket än för lite till statsbyggnadskontoret i min kommun.

Jag säger inte att det krävs bygglov för paddock, vad vet jag, det kanske det inte gör, men för att vara på den säkra sidan skulle jag fråga kommunen. Som Sveipur säger skiljer det ju även på jordbruksfastighet jmfr småhusenhet, och om området går under en detaljplan eller inte. Gäller detaljplan kan det även behövas marklov för att höja marknivån... :crazy: Det är en snårskog, been there, done that. Inte kul alls. :crazy: (vi sänkte marknivån 50 cm i ett hörn av vår tomt - utan marklov - och fick smäll på fingrarna av kommunen vid en inspektion)

Om grannar har fixat och donat utan att kolla upp om det behövs bygglov ger ingen garanti för att man inte behöver det - vi är tre grannar på min gata som fått ta bort ovan nämnda gummimatta. Alla trodde att "någon annan" kollat vad som gällde... Har dom så kan vi, typ. Men det håller ju såklart inte...

Vill alltså bara tipsa om att man bör kolla med kommunen för säkerhets skull. Kostar inget att fråga. (Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum :idea: ) Du behöver alltså inte ansöka om bygglov i första hand - först ringer du och frågar om det behövs. Därefter, om det behövs, ansöker du om bygglov!

Senast ändrad av en moderator:

Jag fortsätter att hävda att det KAN krävas MARKLOV, men att kommunen måste ha stora problem att motivera ett krav på BYGGLOV!!!

Plan- och bygglag (1987:10):
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=2.14]109776739476260&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=14]109776739476260

Studera Kap 8!

Visst, visst :confused: Lugn i stormen :confused:

(Känner till det kap. sedan min kommunkontakt...)

Här gäller stakethöjd 1.10 utan bygglov, därav min fundering. Men jag tror inte att jag argumenterade MOT dig? :confused: Eller menar du marklov :confused: . Men vi är väl inne på samma tanke - att man ska kolla med sin kommun?

Senast ändrad av en moderator:

Kan nog också ha att göra med om fastigheten ligger i ett planlagt område eller mitt ute i vildmarken...

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
607
Senast: Catsu
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 016
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar