Bygglov för ligghall?

Mirraya

Trådstartare
Om man ska bygga en liten ligghall för 2-3 hästar, behöver man bygglov då...?
Är det någon som vet någon bra sida hur man ska räkna med mått och annat...?

Hammaren i högsta hugg!!:bump:

Sv: Bygglov för ligghall?

Normalt så krävs det inte bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk på jordbruksfastighet, detta är reglerat i lag.

Vissa kommuner kan ha vissa inskränkningar i detta men det är väldigt ovanligt så förmodligen behöver du inte söka bygglov.

Har du plats för mer än 4 djurenheter, 1 häst= 1 djurenhet / 6,67 får = 1 djurenhet osv beroende på djurslag, på gården så ska bygget förprövas.

Börja med att fundera på hur stor hallen ska vara, om den ska mockas ur med traktor m.m.

Normalt så krävs det inte bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk på jordbruksfastighet, detta är reglerat i lag.

Vissa kommuner kan ha vissa inskränkningar i detta men det är väldigt ovanligt så förmodligen behöver du inte söka bygglov.

Har du plats för mer än 4 djurenheter, 1 häst= 1 djurenhet / 6,67 får = 1 djurenhet osv beroende på djurslag, på gården så ska bygget förprövas.

Börja med att fundera på hur stor hallen ska vara, om den ska mockas ur med traktor m.m.

Eftersom den är för 2-3 hästar kommer jag inte att införskaffa traktor för mockning.... ;)
Men däremot tror jag att vår fastighetsbeteckning inte är jordbruk utan fristående villa. Det kanske kan ställa till det?

Jo, det är mycket bättre att ha en jordbruksfastighet i de allra flesta fall när det kommer till byggande.

Det finns nån vag formulering om "mindre komplementbyggnader" då man befinner sig utanför detaljplanerat område, vilket man kanske kan gå på.... hör med kommunen för säkerhets skull och skulle området omfattas av detaljplan så kan jag bara ge rådet att flytta :cry:

Har du inte jordbruksfastighet ska du absolut kolla med byggnadsnämnden på kommunen. Risk för svartbygge annars.

Ha! vi har ett uthus i skogen som inte används, det får bli ligghall så byggs inget, bara renoveras ;)

Blir vi inte klara i år får det bli en sån där "tälthall" första vintern, dem är det väl inte bygglov på i alla fall - de är ju inte permanenta..?

Tyvärr så kan man behöva bygglov även på tälthallar :crazy:.

Allt beror på vilken typ av fastighet du har och var den ligger.
På en del villor och radhus m.m. som ligger i detaljplanerat område kan man i princip behöva bygglov för att byta fönster eller byta fasad på huset... rena vansinnet, men alla byråkrater i flådiga kontor måste ju få något att göra under arbetstid också :mad:

Mitt råd är att du hör med kommunen innan... har du förresten fått lov från kommunen att ha hästarna hemma ? annars ska du nog vara väldigt tyst och hoppas på att du inte råkar ut för några gnälliga grannar.

I synnerhet i STHM-området kan det vara mycket fjoll med såna här frågor.... bättre ute på riktiga bondvischan.

Senast ändrad:

Måttet ska vara 0,8 x box x antal hästar, så tänk efter hu många hästar du ska ha i framtiden... och vi gjorde den större för att 1. det kändes snålt tilltaget 2. Slippa bygga om om reglerna blir generösare för hästarna. Vi byggde vår i skiftesverk= man fräser spår i hörn- och ev mittvirke och sedan lägger man i virket uppifrån och ner. Vanligt byggnadssätt på vikingatiden;) Då blir det enklare att demontera om behov uppstår. Det gick fort att bygga också: 2,5 pers en helg och sen var det klart!
Djurskyddsinspektören tyckte att vi valt aningen för klent virke då det ska vara ej genomsparkningsbart iafall i nedre delen så det ska förstärkas på lämpligt sätt hos oss, tänkte tipsa om det så kan ni välja lämpligt virke från början!:)

Tyvärr så kan man behöva bygglov även på tälthallar :crazy:.

Jaha? Det trodde jag inte då de lätt går att plocka ned och flytta? Nåja, det ger sig...

I synnerhet i STHM-området kan det vara mycket fjoll med såna här frågor.... bättre ute på riktiga bondvischan.

Fast jag ska inte bygga i Sthlms området, det ÄR på riktiga bondvischan :idea: ! Det är en liten gård med 10 ha mark så grannar kommer inte att se ligghallen. Men av någon anledning är beteckningen på gården "fristående villa" tyvärr. Den är väl kanska frånstyckad den större gården en gång i tiden..?

Jaha? Det trodde jag inte då de lätt går att plocka ned och flytta? Nåja, det ger sig...

Fast jag ska inte bygga i Sthlms området, det ÄR på riktiga bondvischan :idea: ! Det är en liten gård med 10 ha mark så grannar kommer inte att se ligghallen. Men av någon anledning är beteckningen på gården "fristående villa" tyvärr. Den är väl kanska frånstyckad den större gården en gång i tiden..?

Hur i herrans namn har 10 ha fått beteckningen villa?
Konstigt?

Se till att få det omtaxerat då så slipper du problem med bygglov. Prata med lantmätaren.

..... :confused: va? Förlåt men jag förstår ingenting av det?

Tack i alla fall för beskrivningen! Nä, jag har inga planer på att bygga för litet...
H*n menar att om minsta tillåtna boxmått är låt säga 10 kvm för en häst av en viss storlek så kräver samma häst ett utrymme av 10 x 0,8 om man bygger en ligghall istället. Du behöver bygglov om du ändrar användningen av en byggnad också (eller kan behöva rättare sagt) så även om du renoverar en befintlig byggnad för att använda den till något annat än den var avsedd för från början ska du kontakta kommunens bygglovshandläggare.

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 077
Senast: ameo
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama