Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Normalt så krävs det inte bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk på jordbruksfastighet, detta är reglerat i lag.
Vissa kommuner kan ha vissa inskränkningar i detta men det är väldigt ovanligt så förmodligen behöver du inte söka bygglov.
Har du plats för mer än 4 djurenheter, 1 häst= 1 djurenhet / 6,67 får = 1 djurenhet osv beroende på djurslag, på gården så ska bygget förprövas.
Börja med att fundera på hur stor hallen ska vara, om den ska mockas ur med traktor m.m.
Måttet ska vara 0,8 x box x antal hästar
Tyvärr så kan man behöva bygglov även på tälthallar .
I synnerhet i STHM-området kan det vara mycket fjoll med såna här frågor.... bättre ute på riktiga bondvischan.
Jaha? Det trodde jag inte då de lätt går att plocka ned och flytta? Nåja, det ger sig...
Fast jag ska inte bygga i Sthlms området, det ÄR på riktiga bondvischan ! Det är en liten gård med 10 ha mark så grannar kommer inte att se ligghallen. Men av någon anledning är beteckningen på gården "fristående villa" tyvärr. Den är väl kanska frånstyckad den större gården en gång i tiden..?
Fast jag ska inte bygga i Sthlms området, det ÄR på riktiga bondvischan ! Det är en liten gård med 10 ha mark så grannar kommer inte att se ligghallen. Men av någon anledning är beteckningen på gården "fristående villa" tyvärr. Den är väl kanska frånstyckad den större gården en gång i tiden..?
H*n menar att om minsta tillåtna boxmått är låt säga 10 kvm för en häst av en viss storlek så kräver samma häst ett utrymme av 10 x 0,8 om man bygger en ligghall istället. Du behöver bygglov om du ändrar användningen av en byggnad också (eller kan behöva rättare sagt) så även om du renoverar en befintlig byggnad för att använda den till något annat än den var avsedd för från början ska du kontakta kommunens bygglovshandläggare...... va? Förlåt men jag förstår ingenting av det?
Tack i alla fall för beskrivningen! Nä, jag har inga planer på att bygga för litet...