Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du ändrar syfte med byggnaden ska du ansöka om bygglov!
Gäller detta även om det rör sig om en lantbruksfastighet?
Till TS - det enklaste är väl att kolla med kommunens byggnadsnämnd (eller vad det nu heter)
Nej det krävsalltid bygglov om du skall bygga om till 25 kvadratmeter stall till gäststuga.Kålla med din kommun, det skiljer sig från kommun till kommun, Sen beror det på om fastigheten ligger i detaljplanerad område eller ej.
Nja en gäststuga räknas inte som ekonomibyggnad inom lantbruket så en sådan får du inte bygga ny utan bygglov heller.Nytt får man däremot bygga på jordbruksfastighet utom detaljplan.
Men man får inte bygga om.
Så är konstigt är det.
Nja en gäststuga räknas inte som ekonomibyggnad inom lantbruket så en sådan får du inte bygga ny utan bygglov heller.
Var det förresten lantbruk eller jordbruksfastighet?
Menar du detaljplan? Om det är det så är det inget kommunen bara anser utan det rör sig om ett ganska grundligt utrett beslut. Sen finns det områdesbestämmelser också för tex. en by som ger huvuddragen för hur kommunen tänker sig området men som inte är lika omfattande och detaljerade som en detaljplan.Sv: Bygglov för att bygga om stall till stuga?
Det måste vara en taxerad jordbruksfastighet utom planlagt område.
Fråga kommunen om där finns en plan.
Det kan räcka med en liten hussamling på 4-5 hus för att kommunen skall anse att där föreligger bygg-plan.
Har ni grannar?
Då så kan det bli problem.
Jag har inga grannar.
Jag tror inte det behöver vara en jordbruksfastighet, hittade detta:Det måste vara en taxerad jordbruksfastighet utom planlagt område.
Haha, så kan det gå när man söker på internet. Gamla synder dyker upp.@Anders Tråden är från 2007
Du, reglerna har ändrats på typ 11 år.Haha, så kan det gå när man söker på internet. Gamla synder dyker upp.
Med "gamla synder" tänkte jag helt på egna inlägg, det var bara en allmän reflektionDu, reglerna har ändrats på typ 11 år.
Attefallshus på 25 kvm får byggas numera.
Bl.a.