bygga vedspis i efterhand

vinkelina

Trådstartare
Är helt såld på vedspisen som finns i huset jag hyr. Och har sagt att jag INTE flyttar någonstans utan vedspis. Lättare sagt en gjort (gäller alltså husköp)

Så börjar fundera, om husets planlösning tillåter det, går det att eftermontera en vedspis i köket till ett befintligt hus. Dvs bygga in spis+murstock+skorsten?Är det ett helt vansinnigt projekt? och vad tusan skulle kostnaderna landa på då?

Sv: bygga vedspis i efterhand

Ja, det går. Och ja, det är dyrt.
Jag har för mig att riktpriset på skorsten är 2000 kronor per meter - men det finns billigare firmor. :)

men kanske ändå lättare att hitta ett hus och bygga in vedspis, än att hitta hus med vedspis :P

Gamla hus utan vedspis går att åtgärda enklare.

De har ofta haft vedspis som i någon moderinisering tagits bort. Alltså finns skorsten och murstock kvar och då är det inga stora ingrepp.

Men att bygga en murstock i ett hus som aldrig haft det - det torde vara svårare. Den måste för det första ha en stabil grund att stå på och så måste det funka med grunden. En skorstensstock väger en del!

Gamla torpargrunder är gjorda för att ha en varm skorstensstock som torkar ur. Hur det skulle funka ventilationsmässigt med ett hus byggt på platta tex vet jag inte.

Vi har btw hus i över ett år nu. Kanske vi stöter på varandra under någon visning?:)

söker inte till 100% men tittar på annonser ;) Ännu sur över huset som försvann framför min näsa förra hösten då banken var en dag sen med sitt beslut.

Det beror ju lite på dels hur huset ser ut och dels till vad du ska ha vedspisen till och var du placerar den. Vi satte in en kamin med täljsten i vårat tv rum, där kunde vi dra skorsten rakt upp genom taket mot ytterväggen, själva skorstenen var inte så hysteriskt dyr och det var gjort på en halv dag av kamin firman.

Men där värme ju själva kaminen upp rummet, vill du har en murstock som ska värmas upp och då helst i mitten av huset, ja då pratar vi andra summor.

Mina föräldrar gjorde det: de satte in vedspis i köket och öppen spis i det angränsande vardagsrummet - med gemensam murstock. Men det var 1991 så vad det skulle kosta idag vet jag inte.

Pappa satte in något sådant här för ett år sedan
http://www.conturastoves.com/se/kampanj/kaminer/contura_850.asp

(Dock lite elegantare och inte så "modernt" utseende utan lite äldre stuk på designen.
Den står bl.a. på fyra ben och är rund. Glas nästan hela vägen runt.)

Det gick på allt som allt med skorsten strax över 30 000. Inget fanns sen innan utan allt fick göras.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 147
Senast: ptr
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈