Bygga uteboxar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare FestivalQueen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 12 293
Sv: Bygga uteboxar

Min häst är s k hosthäst och veterinären rekommenderar att hon står på torv alternativt spån, och absolut inte halm eftersom det dammar.
Förra vintern stod hon inackorderad, underlaget var halm och hon kom ut alldeles för få timmar/dag på grund av att hagarna inte klarade vintervädret. resultatet blev en häftig luftvägsinflammation. :(

Immer

Vi byggde egna boxar men köpte galler, hörde oss för vad mellanvägarna skulle kosta och eftersom det var special med gångjärnen skulle det bli väldigt dyrt. Ska se om jag kan ta några bilder.

Hej
Min sambo har byggt våra två uteboxar, han är snickare.

Boxarna står på en byggd ram direkt på marken. Vi jämnade marken med lerjord som vi har över efter dräneringen av huset, så boxarna ligger lite högre upp än marknivån. Har en "matta" (samma som vi har i dräneringen vid huste, tror tom är den i stllet är något tjockare) direkt på lerjorden och sedan är ramen byggd på det. Ramen är av imp trä. Boxarna är isolerade och ytterskalet är röd plåt och hela bygget är isolerat, förutom dörrarna som är byggda av tjockare plank. Inne i boxarna la vi in grus av lite grövre slag, sådant dom lägger på grusvägar. Har spån och halmbädd, har funkat jätte bra. Har lagt trädgårds plattor framför stallet så det är lätt att hållar rent.

Dörrarna är dubbal, så om det är odärgligt kallt så går det att stänga. Har denna vinter bara stängt ett par gånger för att inte vattnet skulle frysa.

Belysningen består av en lampa i varje box och ett lysrör ute. Vi planerar dock att sätta upp några lampor till.

Vårat bygge gick på ca 15 000 kr.

Har tyvärr inga kort att lägga in, ännu....

Här kommer en bild på vårt utestall. Det är inte riktigt färdigt, det skall upp utebelysning utanför varje box och sen ska det in vattenkoppar, vattnar nu med hink.
Tyvärr misslyckades, hur får man in en bild?

Hej! Jag har ringt runt och kollat olika uteboxar och kom fram till att www.uteboxen.se har dom billigaste 30000:- inkl moms för 2st, jag är själv på jakt efter 2-3 uteboxar men vill gärna ha större än 9m2 som de färdiga är, hur ska man lösa det här med uppvärmd sjukbox!? hur har ni gjort som har utebox? kan ni värma upp en plats om det behövs? måste man ha bygglov till 2 uteboxar oxå??

Hej Doris 77! Funderade på om ni ska ha hage tillsammas med uteboxarna så hästarna kan gå in och ut som dom vill, hur stor hage ska ni ha ungefär?

ullis25

piggis_83 skrev:
Stallägaren bygger just nu 3 uteboxar. Färdig boxinredning. Det ska bli engelska dörrar (alltså halvdörrar), så man kan stänga till helt på natten så det inte blir så kallt.

stäng absolut inte övre dörren! det kommer bli så fuktigt! det borde vara förbjudet att stänga övre boxdörren!!! hur skall du få ventilationen att fungera annars i uteboxen! du vill att hästen skall ha frisk, torr luft - genom att stänga får du en eländingt fuktig luft blandad med ammoniak som kommer fräta sönder din hästs lungor!! ha öppet i uteboxen - ha även öppet i ett ev fönster (strunta i att sätt in själva fönstret) lägg pengarna på ett frostfritt vattensystem. när hörde du senast att en häst dog av drag? när hörde du att hästen fick avlivas av hosta och dåliga lungor? alltför ofta tror jag!

Oggie skrev:
Hej
Min sambo har byggt våra två uteboxar, han är snickare.

Boxarna står på en byggd ram direkt på marken. Vi jämnade marken med lerjord som vi har över efter dräneringen av huset, så boxarna ligger lite högre upp än marknivån. Har en "matta" (samma som vi har i dräneringen vid huste, tror tom är den i stllet är något tjockare) direkt på lerjorden och sedan är ramen byggd på det. Ramen är av imp trä. Boxarna är isolerade och ytterskalet är röd plåt och hela bygget är isolerat, förutom dörrarna som är byggda av tjockare plank. Inne i boxarna la vi in grus av lite grövre slag, sådant dom lägger på grusvägar. Har spån och halmbädd, har funkat jätte bra. Har lagt trädgårds plattor framför stallet så det är lätt att hållar rent.

Dörrarna är dubbal, så om det är odärgligt kallt så går det att stänga. Har denna vinter bara stängt ett par gånger för att inte vattnet skulle frysa.

Belysningen består av en lampa i varje box och ett lysrör ute. Vi planerar dock att sätta upp några lampor till.

Vårat bygge gick på ca 15 000 kr.

Har tyvärr inga kort att lägga in, ännu....
Det låter jättesnyggt och inte helt omöjligt för oss (som inte är snickare!) att bygga. Priset är ju också jättebra. Har ni några ritningar kvar? Du har gjort mig ännu ivrigare att komma igång!!:bump: :bump: :bump:Tack så mycket!!

ullis25 skrev:
Hej Doris 77! Funderade på om ni ska ha hage tillsammas med uteboxarna så hästarna kan gå in och ut som dom vill, hur stor hage ska ni ha ungefär?

ullis25
Hej!
Jag har en tomt på drygt 2300 kvadrat, det blir deras vinterhage.
Boxarna ska stå i hagen, men de kommer inte att få gå in och ut som dom vill. Sen har vi lite stall runt om där jag bor som har sommar beten.

Har inga ritningar på boxarna men ytter måtten är 8x3,5. Höjden (är inte riktigt 100% säker, men tror) 2,4bakx2,6fram. Som sagt min man är snickare så han byggde utan ritningar men efter dom regler som gäller för hästar och stabilt nog.

Du ska nog inte titta på det priset vi har kommit undan med heller, för det enda materialet vi har köpt är plåt, grus, gångjärn, målarfärg och elmaterialet. Resten av materialet hadde vi redan, dvs trä, isolering, plast, papp, dräneringsmatta, trädgårdsplattor, spik och plåtskruv + att min bror är elektriker.
Men jag tror ändå att ni kommer undan billigare om ni bygger själva och då får ni även den storleken på boxarna som ni vill.

Jag ska försöka att få tummen ur och lägga in en bild på bygget.

Om det är något du undrar över ang byggnationen så bara fråga.

Oggie skrev:
Har inga ritningar på boxarna men ytter måtten är 8x3,5. Höjden (är inte riktigt 100% säker, men tror) 2,4bakx2,6fram. Som sagt min man är snickare så han byggde utan ritningar men efter dom regler som gäller för hästar och stabilt nog.

Du ska nog inte titta på det priset vi har kommit undan med heller, för det enda materialet vi har köpt är plåt, grus, gångjärn, målarfärg och elmaterialet. Resten av materialet hadde vi redan, dvs trä, isolering, plast, papp, dräneringsmatta, trädgårdsplattor, spik och plåtskruv + att min bror är elektriker.
Men jag tror ändå att ni kommer undan billigare om ni bygger själva och då får ni även den storleken på boxarna som ni vill.

Jag ska försöka att få tummen ur och lägga in en bild på bygget.

Om det är något du undrar över ang byggnationen så bara fråga.
Aha. Vi kommer säkert komma på ett ton frågor när vi väl börjar..;)
Tack så mycket för all din hjälp! Hoppas du lägger ut bilder så småning om, jag är jätte nyfiken!!:banana:

ojoj här blir man halvt halshuggen... :cool:
det är inte JAG som bygger några uteboxar, så gnäll inte på mej tack. däremot kan jag tala om för dej att boxarna ska ha god ventilation (luftspringor) så jag är inte orolig för att det ska bli dålig ventilation där även fast inte min häst ska stå där!!
det är ju bara ett alternativ att dom ska kunna stänga till när det blir jättekallt, annars ska det va öppet.

om jag får din mail, doris, så kan jag skicka några bilder för jag fotade boxarna idag. du oxå martil om du vill ha bilder.

http://i11.photobucket.com/albums/a155/Hekate78/Uteboxarna.jpg

Mina boxar, helt hemmabyggda. Om hästarna trivs? Svar jaa....
DSC00032.jpg

Hur gör du med rykt, sadling/ selning osv? Dina boxar är urläckra men saknar du inte någonstans inomhus att stå och fixa med dem eller har du det i samband med ev sadelkammare?

Vi byggde en utebox som står vägg i vägg med stallet så pållen där har titthål in i en av boxarna i stallet (så han inte ska känna sig ensam).
Där fanns redan en färdiggjuten ram på 5,5 x 3 meter så vi fyllde med grus i den och byggde efter det måttet, hade ju blivit för liten yta med två boxar tyvärr.
Klädde med trä både in- och ut-vändigt, med halvdörr, kostnad var ca 5 000 i material. Har ingen isolering i väggarna utan precis som resten av stallet är det ett kallstall. pållen stortrivs! :)

Thuja skrev:
Hur gör du med rykt, sadling/ selning osv? Dina boxar är urläckra men saknar du inte någonstans inomhus att stå och fixa med dem eller har du det i samband med ev sadelkammare?

På den bilden som heter "Boxarna2" skymtar man byggnaden till vänster. Där finns, från boxarna räknat, i tur och ordning 1) f d hönshus, där vi nu förvarar hö. 2) f d vedbod där vi har ordnat med uppbindning, bra belysning mm för puts och hovslagare och annat 3) traktorgarage.
Sadelkammare har vi ingen än, så sadlarna förvaras inne i huset.

Immer

Nyfiken fråga; vad är det för vits med uteboxar istället för att ha hästarna på lösdrift med ligghall istället? Varför begränsa deras rörelsefrihet när dom ändå måste stå ute i kalluften?

Jag svarar varför vi valde att bygga uteboxar:

Vi hade ingen aning om hur våra två hästar skulle fungera tillsammans. Den ena hade vi ägt i fem år när vi flyttade, och vi visste att hon är en dam med bestämda idéer. Dessutom väger hon omkring 700 kg och har mycket power i sina sparkar.
Den andre, en valack, köpte vi en månad innan vi flyttade till gården och han bodde till att börja med hos en granne här uppe på åsen. Båda hästarna kom till gården samtidigt, och gick till att börja med i varsin hage i två veckor innan vi släppte ihop dem. Nu visade det sig att de går väldigt bra ihop, men jag hade inte velat släppa ihop dem direkt.
Vi vågade alltså inte chansa på lösdrift - annars hade det varit en bra idé att låta dem gå ut och in som de själva vill.

Immer

Vi valde att bygga ett vanligt stall med stallgång, sadelkammare, täckestorkningsrum, fikarum mm.
I varje box byggde vi två utgångar. En mot stallgången och en mot hagen.
Dörrarna ut mot hagen står öppna jämt utom när hästar står inne för oväder eller torkning efter ridning.
Dörrarna har halvdörrar, då man kan bara stänga den nedre, då hästarna kommer in för att äta kraftfoder ett par gånger om dan.
Köldridå framför alla dörrar mot hagen.
Det hela fungerar mycket bra tycker vi.
Bekvämt för en själv och hovslagarn, och valmöjlighet för hästarna.
Och vad kallar man denna variant? Tja, inte vet jag, kombistall kanske?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 390
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka