Bygga utebox

M

missmuppsan

Jag och Min sambo funderar på att köpa en liten gård där det finns mycket bra möjlighet till hästhållning..

Och nu har vi en fundering om vad som är bäst..
fyra boxar på rad, eller två och två, och då mittemot varandra med tak över?.. vad är de bästa alternativet tycker ni.. ?

det finns även lösdrift på gården som vi kommer att använda oss utav..

vad kostar det att bygga på ett undefär?. kommer att ha plåttak och marken är sand/grus och de underlaget skall vi behålla så ingen sement skall läggas..

mvh missmuppsan

Sv: Bygga utebox

Skulle absolut föredra ha två o två boxar mittemot varandra med tak över!!

Kostnaderna kan jag inte så det håller jag tyst om;)

Lösdriften är bäst!:) Det har vi, dom går in och ut som dom vill.
Klart att man kan behöva box nån gång (vid sjukdom eller liknande), och två och två mitt emot varann låter ju bra. Blir ju lite stallgång mellan boxarna liksom, praktiskt för vet./hovis, om man inte har nån annan plats att ta emot dom på...

Lycka till!!

Min sambo och min far skall bygga stallet så vi kommer ej köpa färdiga boxar, va tror ni virket går på till alla fyra.. har utrymme redan till foder och dyl så de behöver jag inte tänka på.

varför tycker ni två och två?

Själv lutar de lite mer åt 4 på rad, så dom får mer friskluft och kan stå och kika ut. dörrarna kommer vara delade, den övre delen med galler och platsfönster bakom, så dom kan kolla ut även om de är sängt+ att de är fönser på sidan av dörrarna och på baksidan..
sedan är det galler emellan hästarna så dom ser varandra därigenom.
taket hade vi tänkt att ha i plåt..

skall man isoleraboxarna eller inte? hästarna kommer att gå ute i lösdriften från 06.00 - ca:22.00.. och under sommartiden ute dygnet runt såklart. Vill ha dem ute så mycket som möjligt..

;) va tycks om detta?

Hej
Håller på att bygga uteboxar för att beställa kostar ca inkl moms 80000kr och veckor av vänte tid för beställning. Så nu har vi gjutit platta ca 60kvm. sen ska de vara 4 st uteboxar och en smalare gång utanför med tak. Gjuta plattan gick på ca 18 000kr men kom på att då har vi även besrällt betong till att göra en platta på 12 kvm för där ska de vara en spolbox.
Sen ska vi bygga resten själva och gör då boxar bredvid varandra så blir de lättast.

Min sambo och min far skall bygga stallet så vi kommer ej köpa färdiga boxar, va tror ni virket går på till alla fyra.. har utrymme redan till foder och dyl så de behöver jag inte tänka på.

varför tycker ni två och två?

Själv lutar de lite mer åt 4 på rad, så dom får mer friskluft och kan stå och kika ut. dörrarna kommer vara delade, den övre delen med galler och platsfönster bakom, så dom kan kolla ut även om de är sängt+ att de är fönser på sidan av dörrarna och på baksidan..
sedan är det galler emellan hästarna så dom ser varandra därigenom.
taket hade vi tänkt att ha i plåt..

skall man isoleraboxarna eller inte? hästarna kommer att gå ute i lösdriften från 06.00 - ca:22.00.. och under sommartiden ute dygnet runt såklart. Vill ha dem ute så mycket som möjligt..

;) va tycks om detta?

låter bra.

Har även fundering på om vi skall använda underlaget som de är nu, de vill säga att de är grus/sand botten.. men blir de inte lite knepigt med att stö med spån då?

vad kostar de att juta betong 12*5m?

Det funkar med bädd direkt på sand/grus, men tänk på att låta det bli ett rejält lager så inte kyla/fukt kommer upp underifrån. Det bästa tycker jag är en rejäl spån/torvbädd i botten, som får brinna ihop ordentligt, och sen ha lös halm uppepå.
Har man hästar som gräver funkar det ju inte då det lätt blir sandlåda av det hela.

Ja visst får de frisk luft med fyra i rad, men tänk om det är snöstorm, då så skulle jag personligen vilja ha lite mer skydd både får egen del (slipper frysa ihjäl) och för hästarnas del. Dessutom har du då en bra stallgång att binda upp hästarna i. Sedan så kan du göra fönsterluckor utåt andra hållet där hästarna kan titta ut o som kan vara öppna när vädret är bra, men som går att stänga till om det skulle bli pissväder.

Så skulle jag absolut vilja ha det, men det är ju du som ska ha stallet och trivas så bygg det som känns bäst för dig;)

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 506
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej, jag och min sambo ska köpa gård! Ska bli så roligt! Men har en del funderingar; - Hästarna (2) ska gå på lösdrift och få fri...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Freazer
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 374
Senast: Magnum
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama