Bygga ut/bygga till stall - vad gäller?

SaraMara

Trådstartare
Skall bygga ut stallet som jag hyr med (minst) två uteboxar, och undrar nu hur man gör för att få alla tillstånd som jag antar krävs.

Vilken instans kontaktar jag? Vad behöver de se för papper?

Vad krävs för att utöka ett stall som i dagsläget har sju boxar med två ytterligare? Finns det krav på viss markareal osv?

Tar tacksam emot Alla tips jag kan få eftersom jag är komplett nybörjare inom detta gebit! :)

Sv: Bygga ut/bygga till stall - vad gäller?

1) Länsstyrelsen för förprövning
2) Kommunen för ev bygglov
3) Kommunen för bedömning av spridningsareal etc (beror på var du bor)

Tack! :) :bow:

Vad är en förprövning?
Hur vet man om det krävs bygglov?
Vad är spridningsareal, och hur påverkas detta av vart stallet ligger?

/Sara - tusen frågor personifierad :o

Förresten, kontaktar man skattemyndigheten direkt, eftersom verksamheten utökas, eller tar man upp det i följande års deklaration? *pinsamt okunnig*

Spridningareal är att du måste ha ett avtal med någon, som sprider din gödsel över ett visst areal, alternativt att du säger att du anlitar en förbränningsfirma....

Det måste inte vara din egen mark, jag har en bonde som tar min vartannat år...

Aha. Ja, det har jag ju redan, och det påverkas inte av två hästar till (har inte stallet fullt idag heller, eftersom flera boxar är ponnyboxar och jag inte vill ha in fler ponnyer :o , så den spridningen räcker gott och väl till). En fråga löst. Tusen tack! :)

Ska du ha inackorderingsverksamhet måste du också kontakta Miljö och Hälsa för att få tillstånd att bedriva verksamheten (fr o m jan 2005). Kostar 3.000 kr.
Förprövning söker du hos Länssttyrelsen i Uddevalla. Kostar olika beroende på hur många boxar du ska utöka med.
Skattemyndigheten behöver du inte kontakta, du har väl enskild firma då och tar med allt i din bokföring en gång per år.

Verksamheten finns redan, och är anmäld hos skatteverket på något sätt. Har sett papper på det, men där står specifikt hur många boxplatser som det är godkänt för och det är detta jag klurar över. Kan man ta över det eller måste man söka nytt tillstånd eftersom jag tar över själva driften från en släkting till mig?

Kan man driva en sådan verksamhet i "andra hand"? Har ingen kunskap/tid/ork att sätta mig in att starta en enskild firma som det känns nu - men krävs det så måste jag ju förstås. ;)

Någon som vet hur lång tid det på en höft kan ta för att få beslut när man skickat in om förprövning, bygglov osv? Om man räknar med att alla uppgifter är korrekta från början alltså och man inte behöver komplettera?

Hade velat ha uteboxarna uppe innan installningen i höst nämligen... :)

Tack för upplysningarna!

Hej. Alla måste söka tillstånd från januari i år, du beställer pappren hos Djurskyddsmyndigheten i Skara och sen skickar du in pappren till Miljöförv. i Gbg. Där ska du ange din lämplighet, situationsplan över stallet, hur du tänker sköta hästarna osv. Även om detta skulle vara gjort redan så måste du ändå skriva i nya papper som ny arrendator. Skitkrångliga regler men kanske de ändå har en bra tanke med det, att olämpliga människor inte blir godkända e.dyl. Fast det finns massor med luckor om man är oseriös....som vanligt... :mad:

De bryr sig inte om hur många boxar du har uthyrda utan det gäller totalt antal. Tänk på att de kollar de befintliga boxarna/stallarna så om de inte är i bra skick åker du på att åtgärda de också...

När det gäller förprövningen räcker det att du bygger ut med en box så måste du göra ny ansökan. Här måste du OCKSÅ lämna in situationsplan men också utrymningsvägar, ventilation, gödselhantering etc. Byråkratiskt??? Nähä? :crazy:

Kör du igång nu så har du nog dina tillstånd till sensommaren! GOOD LUCK!

PS. Det är inte krångligt att driva enskild firma. Du behöver en F-skattsedel om du ska driva detta och det är inte dumt att dina inköp är avdragsgilla...

SaraMara skrev:
Skall bygga ut stallet som jag hyr med (minst) två uteboxar, och undrar nu hur man gör för att få alla tillstånd som jag antar krävs.

Vilken instans kontaktar jag? Vad behöver de se för papper?

Vad krävs för att utöka ett stall som i dagsläget har sju boxar med två ytterligare? Finns det krav på viss markareal osv?

Tar tacksam emot Alla tips jag kan få eftersom jag är komplett nybörjare inom detta gebit! :)
Om Du söer på bygge/ombyggnation el dylikt här på forumet så finns det redan massor av trådar i ämnet och massor med svar

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama