Bygga upp självförtroende

VN17

Trådstartare
Äger en goldenhane som nu till sommaren blir 4 år. Redan då han var ganska lite fick han problem med sina öron, inflamation osv. Numera är det bra och vi tvättar rent hans öron med ett medel (epio-tek?) som fungerar kanon, dock så upplever han det som obehagligt och har blivit väldigt reserverad när man ska göra något med honom. Då pratar jag om borsta pälsen eller klippa klona, lägger sig gärna vid dörren ser ynklig ut och vill ej komma in i köket etc på ganska lång tid.

Finns det något sätt som man kan bygga upp ett starkare förstroende hos honom för oss? Han litar till 100 % på oss överallt annars, men när man ska pyssla med honom då blir han lite orolig.
 
Sv: Bygga upp självförtroende

min tik gillade inte heller kloklippning, så jag mutade henne med köttbullar. först pillade jag bara på tassarna, sedan klorna och sedan knackade jag på klorna med klotången. jag var helt tyst, inga nej och inga bra (ville inte förstärka hennes känsla att det var en svår grej som hon klarat). nu slänger hon sig på golvet med benen i vädret när hon ser klotången ;).

kan ju alltid vara värt att prova?
 
Sv: Bygga upp självförtroende

Mat och beröm funkar på alla hundar!

Våran goldenhane var jätterädd för att åka bil när han var yngre. Det rådde vi bot på genom att mata honom med korv i bilen:) . Nu vet han inget bättre än att åka bil!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp