Bygga upp ryggmusklerna!

Minni-Borg

Trådstartare
Hej, har någon nåt bra tips för mej hur jag kan bygga upp ryggmusklerna på mitt fem-gångs sto? Har prövat massor som har funkat bra men jag vill gärna ha fler tips för att variera.
Tycker ni inte att Buke är en skitbra sida! Så himla duktiga personer inne här som har många fina tips och ideer! TACK! Fått jättemycket skojiga tips! Har ni andra tips också att bygga upp olika muskler på hästen?

Sv: Bygga upp ryggmusklerna!

Tömkör och klättra mycket, det är bra för ryggmusklerna.

Håller med föregående :) samt longering med inspänning -Men var noga med att inspänningen är korrekt.

Rid mycket i varierad, kuperad terräng, det hjälper till att bygga muskler överhuvudtaget :)

Och kom ihåg; som jag sagt förut också till andra här -Hästen behöver vila för att bygga muskler, det är då hästen vilar som musklerna kan återhämta sig och byggas upp! :)

Hmm, longering med inspänning trycker snarare bara in hästen huvud, den kan man ha om man vill ha en lite stadigare form, men sen rida in benen från ryggen.
Med inspänning så kröker bara de flesta på nacken och jobbar inte med ryggen alls.
Som Filippa skrev, klättra mycket.
Galoppera i uppförsbackar, försök hålla kort galopp, det stärker iof bakdelen men det är bra det också ;)

Hmm, longering med inspänning trycker snarare bara in hästen huvud, den kan man ha om man vill ha en lite stadigare form, men sen rida in benen från ryggen.
Med inspänning så kröker bara de flesta på nacken och jobbar inte med ryggen alls.
Som Filippa skrev, klättra mycket.
Galoppera i uppförsbackar, försök hålla kort galopp, det stärker iof bakdelen men det är bra det också ;)

Kan vara en halsförlängare jag tänkte på, så hästen jobbar på bra med överlinjen :angel:

Jag har inte så många backar att tillgå för att muskelträna.Så jag har börjat att löslongera med inspäningstyglar.Jag spänner inte ihopa hästen så att den tvingas ner i falsk form.Dom är lagom spända så att han kan söka sig ner och arbeta med överlinjen.Och dom hänger lösa när han går rätt och trampar under sig!

Jag har inte så många backar att tillgå för att muskelträna.Så jag har börjat att löslongera med inspäningstyglar.Jag spänner inte ihopa hästen så att den tvingas ner i falsk form.Dom är lagom spända så att han kan söka sig ner och arbeta med överlinjen.Och dom hänger lösa när han går rätt och trampar under sig!

Ja, men exakt :) Var ju så jag ville komma fram till. Man ska ju inte tvinga hästen till nåt, utan när hästen går rätt så släpps inspänningen eller halsförlängningen eller vad man nu använder efter :)
Inte alla som har backar tyvärr. Det är ju jättebra att klättra, men då är det heller inte alla som har raka fina tölt sträckor att träna på heller :) Alltid är det nåt som man inte har hehe.

Håller med Filippan om det där med tömkörning och klättring.

När man blir aldrig nöjd med hur man har det!!!:smirk:
Hästen börjar sätta ryggmuskler och börjar bli fin nu med denna träningen!!!Klättra hade jag gjort om jag hade nåt att kättra i!;)

När man blir aldrig nöjd med hur man har det!!!:smirk:
Hästen börjar sätta ryggmuskler och börjar bli fin nu med denna träningen!!!Klättra hade jag gjort om jag hade nåt att kättra i!;)

Hehe, nej jag blir ju faktiskt inte det :) Nu har jag flyttat till ett stall där det finns mer skog -därav mer varierad terräng och det är ju såklart super :) Men istället fattas ju dessa låååånga fina töltsträckor jag hade i förra stallet. Visst det finns vägar att tölta på nu också, men inte lika bra :smirk:
Kul att höra att hästen börjat få ryggmuskler! Min behöver det också, men blivit en klar förbättring sen jag bytte sadel. Klättra blir det till sommaren, mycket klättring!

Har plockat fram cavaletti bommar är bra muskelträning!

Man kan stärka hästens rygg och bakdel ganska mycket genom att rygga den. Bara ett par steg åt gången, och hästen ska rygga villigt och inte behöva "dras" baklänges med tyglarna.

Eftersom jag har en töltmoppe och det är så tråkigt att trava :angel: brukar jag ut och tömköra eller cykla med min häst ibland för att stärka överlinjen lite extra. Dessutom får jag också motion :)

Cyklingen är skitkul, och man kan göra mer än man tror, man får in tekniken efter ett tag. Sist hade jag ett ganska löst gummiband också men man ska vara försiktig med inspänningar om man inte är säker på hur det verkar.

Annars är det ju klättra som gäller, suveränt.

Jag kan ge dig lite tips.
Och en liten bildserie angående det här med att arbeta med inspänningar av olika slag.

Här är min häst 25 april 06:
25april130.jpg

Hon ser inte speciellt vacker ut, och inte arbetar hon heller utan springer och drar benen efter sig. Här är det helt utan inspänningar vilket i alla fall ger henne en möjlighet att jobba lite med överlinjen om hon vill.

Här är hon i sept eller okt 06:
GG262.jpg

GG275.jpg

Som du ser går hon inte heller här i en korrekt form eller arbetar speciellt bra, hon knäcker av i nacken och kan likväl köra upp huvudet och gå emot inspänningarna som hon kan köra ner huvudet och gå emot inspänningarna.

Här är i december:
travtant.jpg

oj.jpg

Inspänningarna sitter på ett ungefär så som man har dem under dubbellongering, men här kan inte jag välja vart jag skall ha henne heller, och det är för mig svårt atth itta den perfekta balansen i själva inspänningen, när sitter den för löst och när sitter den för hårt.

Så, vad jag har kommit fram till under mina små "experiment" är att det är bättre med en häst med lite levnadsglädje och glöd i sig, en häst som springer helt fri utan inspänningar och ändå arbetar.

svav.jpg

svavgalopp.jpg

underbarayrpa4.JPG

På dessa bilder arbetar hon så mycket bättre på ett naturligt sätt än vad hon någonsin gjort när jag haft inspänningar på henne.

Vad härligt att se!
Imponerande att du testat, och förkastat detta med inspänningarna. Har också varit inne på inspänningar, men tycker inte jag får till det; kanske ska man vara extremt kunnig för att kunna använda dem på ett relevant vis...
Så jag tänker också att det mest får bli lös häst, plus tömkörning (som också är svårt m tanke på formen...), och joggning - bra för min kondis...

Härliga bilder! :) Kul att hon arbetar bäst när det inte används några inspänningar!! Det är ju precis så man vill att det ska vara.

Hur spänner du fast innspänningarna?

VIlken bra illustration! Toppen! :bow: :bow: :bow: Hon går så fint utan inspänning!

Jag gillar inte heller inspänning i någon form, egentligen, mycket bättre att de lär sig att balansera sig själva.
Sen är det ju inte ryggmusklerna allena som arbetar utan det är bukmuskulaturen som får göra det stora jobbet.
Min häst har blivit ett riktigt muskelpaket, fina ryggfiléer. Bra bukmuskulatur. Och en rejäl rumpa. Samt bra halsmuskler, tycker jag.
Kollade bilder från när jag köpte honom och nu. Jisses, vilken skillnad. Jag har arbetat mycket med skolor, både då jag rider och vid handen. Det ger enormt resultat för muskeluppbuggnaden. Likaså att låta hästen vila någon dag efter ett pass. Att variera ridningen och att låta hästen bära sig själv. Skogsturer, ridbana, longering (se till att inner bak bär), arbete vid handen osv.

Lägger med två bilder, på den ena är hästen "naken", på den andra rider jag. Men du kan nog se skillnad ändå.
Har haft den ena bilden i någon annan tråd, men just här illustrerar den bra.

Första veckan hemma

ForstaDagen.jpg

Tre år senare

HrekkurSamling1.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar